Emitent:
Guvernul
Hotarire nr. 1308 din 11/20/2002
aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Legii 365/2002
privind comertul electronic
Monitorul Oficial nr. 877 din 12/05/2002
In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 33 alin. (1) din
Legea 365/2002 privind comertul electronic,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Articol unic.
Se aproba Normele metodologice pentru aplicarea Legii 365/2002
privind comertul electronic, prevazute in anexa care face parte
integranta din prezenta hotarare.
ANEXA
NORME
METODOLOGICE
pentru aplicarea Legii 365/2002 privind comertul electronic
CAPITOLUL I - Dispozitii generale
Art. 1.
In intelesul prezentelor norme metodologice, cuvantul lege
desemneaza Legea 365/2002 privind comertul electronic.
Art. 2.
Pe teritoriul Romaniei, emisiunea instrumentelor de moneda
electronica acceptate la plata si de alte entitati in afara
emitentului se face in conformitate cu prevederile Regulamentului
Bancii Nationale a Romaniei nr. 4/2002 privind tranzactiile
efectuate prin intermediul instrumentelor de plata electronica si
relatiile dintre participantii la aceste tranzactii, publicat in
M.Of. 503 din 12 iulie 2002.
Art. 3.
Pe teritoriul Romaniei, tranzactiile efectuate prin intermediul
mijloacelor de plata electronica si relatiile dintre participantii
la aceste tranzactii se fac in conformitate cu prevederile
Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei nr. 4/2002.
Art. 4.
Activitatile de asigurare, ca parte a serviciilor societatii
informationale, se desfasoara in Romania pe baza autorizatiei
prealabile emise de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, in
conformitate cu prevederile Legii 32/2000 privind societatile de
asigurare si supravegherea asigurarilor, cu modificarile
ulterioare.
Art. 5.
(1) Autoritatea, precum si autoritatile publice, definite in art.
17 alin. (2) din lege, au obligatia de a publica, in vederea
consultarii, pe pagina de Internet proprie proiectele si masurile
de interes general privind serviciile societatii informationale pe
care le initiaza conform competentei in materia respectiva.
(2) Proiectele si masurile prevazute la alin. (1) vor fi insotite
de documente privind motivatiile care stau la baza propunerilor si
informatii cu privire la: data publicarii documentului, data la
care expira termenul de depunere a observatiilor si data
estimativa la care intentioneaza sa adopte masura care face
obiectul consultarii.
(3) Toate persoanele care au solicitat inscrierea adresei lor de
posta electronica pe lista de corespondenta a initiatorului
masurii sau proiectului in cauza vor fi informate cu privire la
lansarea consultarii cel mai tarziu la data publicarii
documentului.
(4) Din momentul in care textul supus consultarii este publicat pe
pagina de Internet, se va acorda un termen de cel putin 30 de zile
pentru depunerea de observatii in scris de catre orice persoana
interesata. In situatiile in care masurile trebuie adoptate in
regim de urgenta, acest termen este de cel putin 10 zile de la
data publicarii textului.
(5) Masura sau proiectul supus consultarii pot fi adoptate la 10
zile de la data expirarii termenului de depunere a observatiilor.
(6) Cel mai tarziu la data publicarii pe pagina de Internet a
deciziei prin care se adopta masura, initiatorul are obligatia de
a publica un material de sinteza a observatiilor primite, care va
preciza si pozitia sa fata de aceste observatii.
Art. 6.
O entitate constituita in scopul protectiei consumatorilor in
statele membre ale Uniunii Europene are calitate procesuala activa
pentru introducerea actiunii prevazute la art. 19 alin. (1) din
lege daca indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a) este o autoritate publica constituita in scopul protectiei
intereselor colective ale consumatorilor intr-o tara membra a
Uniunii Europene, cu atributii in domeniile prevazute de legea
comertului electronic, conform criteriilor prevazute in legile
nationale;
b) este prevazuta in comunicarea Comisiei Europene privind
entitatile calificate a introduce o actiune referitoare la
protectia intereselor consumatorului in alte tari membre ale
Uniunii Europene, in conditiile Acordului european instituind o
asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si
statele membre ale acestora, pe de alta parte, semnat la Bruxelles
la 1 februarie 1993, ratificat prin Legea 20/1993;
c) prin actiunea sau omisiunea contrara prevederilor legii
comertului electronic, care se invoca in actiunea in justitie,
sunt afectate interesele colective ale consumatorilor din statul
din care face parte entitatea respectiva.
CAPITOLUL II - Comunicarile
comerciale
Art. 7.
(1) Este interzisa efectuarea de comunicari comerciale prin posta
electronica, cu exceptia cazului in care destinatarul si-a
exprimat in prealabil consimtamantul expres pentru a primi
asemenea comunicari.
(2) Consimtamantul prevazut la alin. (1) poate fi obtinut in orice
forma si poate fi probat cu orice mijloc de proba. Sarcina probei
revine furnizorului de servicii.
(3) Consimtamantul comunicat printr-un mesaj transmis prin posta
electronica este valabil exprimat daca sunt indeplinite cumulativ
urmatoarele conditii:
a) este expediat din cutia postala in care destinatarul doreste sa
primeasca comunicarile comerciale;
b) subiectul mesajului este format din concatenarea textului
"ACCEPT COMUNICARI COMERCIALE DIN PARTEA", scris cu
majuscule, si numele sau denumirea persoanei in numele careia se
vor transmite comunicarile comerciale.
Art. 8.
(1) Subiectul mesajelor transmise prin posta electronica, care
constituie comunicari comerciale, trebuie sa inceapa cu cuvantul
"PUBLICITATE" scris cu majuscule.
(2) Comunicarile comerciale trebuie sa cuprinda cel putin
urmatoarele informatii referitoare la persoana in numele careia
sunt facute:
a) numele sau denumirea completa;
b) codul numeric personal sau codul unic de inregistrare, dupa
caz;
c) domiciliul sau sediul;
d) numerele de telefon si fax;
e) adresa de posta electronica.
Art. 9.
(1) Destinatarul comunicarilor comerciale are dreptul de a-si
revoca consimtamantul de a primi asemenea comunicari prin simpla
notificare a furnizorului.
(2) Furnizorul are obligatia de a implementa o procedura gratuita,
accesibila inclusiv prin mijloace electronice, prin care
destinatarul sa poata sa isi revoce consimtamantul.
(3) Revocarea consimtamantului prin mijloace electronice trebuie
sa-si produca efectele in cel mult 48 de ore de la initierea
procedurii.
(4) Furnizorul trebuie sa faca publica procedura prevazuta la
alin. (2) pe pagina proprie de Internet si in cadrul mesajelor
care contin comunicari comerciale.
CAPITOLUL III - Caracterul
informatiilor si activitatilor in domeniul serviciilor societatii
informationale
Art. 10.
(1) Autoritatea va crea si va mentine o lista publica ce va
contine deciziile autoritatilor publice cu privire la caracterul
nelegal al informatiilor sau activitatilor din domeniul
serviciilor societatii informationale.
(2) Autoritatile publice care emit decizii ce privesc caracterul
nelegal al informatiilor sau activitatilor din domeniul
serviciilor societatii informationale sunt obligate sa trimita o
copie a acelei decizii autoritatii. Autoritatea va publica decizia
pe pagina proprie de Internet si in lista prevazuta la alin. (1).
Art. 11.
(1) Furnizorii de servicii ale societatii informationale, care
ofera serviciile prevazute la art. 12-15 din lege, nu au obligatia
de a monitoriza informatia pe care o transmit sau o stocheaza si
nici obligatia de a cauta in mod activ date referitoare la
activitati sau informatii cu aparenta nelegala din domeniul
serviciilor societatii informationale pe care le furnizeaza.
(2) Obligatiile prevazute la art. 16 alin. (1) si (3) din lege se
considera a fi indeplinite daca furnizorii de servicii care au
primit o plangere sau o sesizare din partea oricarei persoane cu
privire la activitatile cu aparenta nelegala desfasurate de
destinatarii serviciilor lor sau cu privire la informatiile cu
aparenta nelegala furnizate de acestia informeaza in cel mult 24
de ore autoritatile publice competente si intreprind toate
masurile in vederea nealterarii informatiilor respective.
(3) Furnizorii de servicii au obligatia de a implementa o
procedura gratuita prin care sa le fie transmise plangeri si
sesizari din partea oricarei persoane cu privire la activitatile
cu aparenta nelegala desfasurate de destinatarii serviciilor lor
sau despre informatiile cu aparenta nelegala furnizate de acestia.
(4) Procedura prevazuta la alin. (3) trebuie:
a) sa fie disponibila si prin mijloace electronice;
b) sa asigure primirea plangerilor sau sesizarilor in termen de
cel mult 48 de ore de la momentul expedierii acestora.
(5) Furnizorul are obligatia sa faca publica procedura prevazuta
la alin. (3) pe pagina proprie de Internet.
|