De obicei, nimeni. Asa este astazi in majoritatea cazurilor. Va fi si maine?
Explicatia
Furnizorul serviciului de Internet (cunoscut in practica ca ISP - Internet Service Provider) de obicei furnizeaza doar accesul la reteaua Internet. Nu limiteaza accesul care un site sau altul, iar viteza cu care se incarca depinde doar de niste factori tehnici. (Anumite state propun limitari ale accesului prin ISP - personal am argumentat ca aceasta este o cenzura).
Doar ca Internetul s-a schimbat. Daca acum 20 de ani nu era probabil niciun serviciu comercial, iar acum 10 ani erau putine, astazi Google, Facebook sau Yahoo (lista poate continua) castiga mult mai bine decit ISP-istii. Iar in special operatorii de telefonie mobila, care fac investitii pentru 3G, 4G si XG, sunt din ce in ce mai nemultumiti cind vad asta.
Solutia ar parea simpla. Google, Facebook sau Yahoo sa bage mana in buzunar si sa contribuie la costurile de dezvoltare ale retelei. In schimb, operatorii pare a fi interesati sa le ofere si niste avantaje - de ex. ca site-ul tau sa mearga mai repede. Sau doar site-ul tau sa mearga in “pachetul de baza", ca sa folosim un termen din cablu TV.
Problema
Problema este ca Internetul nu este egal Google. Si nici Facebook. Internet-ul este util prin sumedenia de pagini interconenectate, in care costul de a pune continut este astazi aproape egal cu 0 si fiecare isi poate spune opinia fiind tratat, dpdv tehnic, la fel ca si cel mai mare serviciu de pe Internet. Altfel spus bitii care transfera acest mesaj (101010110) sunt tratati la fel ca si bitii de pe Facebook (tot un fel de 101010111).
“Toti bitii sunt creati egali. Nu este doar o idee buna, ar trebui sa fie o lege".
Problema este si ca Google sau Facebook o sa-si permita sa plateasca. Eu nu. Nici Wikipedia. Daca tu ai un blog personal, nici tu. Daca ai un site de comert electronic facut ieri, o sa fie un cost suplimentar inutil.
Practic, o asemenea decizie din partea unui ISP va lovi in toata partea necomerciala a Internetului, ca si in micile si mediile servicii online de pe Internet. Uitati-va deja la serviciul Orange de Internet pt mobil si vedeti cine este avantajat: Yahoo, Facebook, Myspace, Twitter, Adevarul, Gsp, Prosport, Hotnews, etc. (chiar daca poate Orange nu le-a cerut nimic in cazul asta precis)
Daca vrei sa faci un site care sa concureze cu Facebook, nu vei mai avea aceeasi sansa ca si el. Va trebui intai sa platesti ca site-ul tau sa intre in pachetul preferential, pentru a avea mai multe sanse.
Pe cine avantajeaza ? Marii publisheri, serviciile online care sunt deja mari pe piata. Si daca este recunoscut si pe piata globala e si mai bine.
Solutia
De obicei nu sunt un mare fan al solutiilor legislative pentru problemele aduse de Internet. (si deseori vad propuneri stupide de-a dreptul).
Aici este cazul insa. N-o zic numai eu, Sir Tim Berners Lee sustine aceiasi idee:
„În ultimii ani, s-a relansat dezbaterea despre întrebarea dacă este necesară apariţia, de la nivelul guvernelor, a legislaţiei care să protejeze neutralitatea reţelei. Este. Deşi, în general, Internetul si Web-ul înfloresc într-un mediu lipsit de reglementări, unele valori de bază trebuie apărate prin lege.”
Locul potrivit este noua lege privind comunicatiile electronice (care implementeaza pachetul de noi directive telecom) - acum inregistrat sub numarul B125/2011 la Senat. Aici gasiti o explicatie mai tehnico-juridica a problemei
Am inceput in acest sens si o campanie a ApTI, iar cu ajutorul celor de la Avocatnet.ro o propunere concreta pe Initiativa legislativa, pentru a consacra principiul neutralitatii Internetului. Propunerea deja a primit peste 275 de semnaturi.
Tinta noastra este 1000 de semnaturi. Daca o mie de oameni cred ca este important, putem sa incercam sa o trimitem catre parlamentarii care pot face amendamente si sa facem mai mult tam-tam.
Implicare
Daca crezi ca este o problema ce te priveste si pe tine, te rog sa te implici.
1. Semneaza propunerea pe Initiativa-legislativa.
2. Trimite mesajul mai departe catre prietenii tai sau cei are ar trebui sa fie interesati. Pe Twitter, Facebook, YM sau unde doresti tu. Poti folosi si linkul scurt http://bit.ly/neutralitate
3. Pune un banner pe site-ul tau. Aveti mai jos doua propuneri in acest sens, facute de cei de la Avocatnet.