Intro: Scopul acestei insemnari este promovarea unui sondaj cu privire la utilizarea de catre europeni a Internetului si in special a retelelor sociale si site-urilor UGC.
Dezvoltarea retelelor sociale si a site-urilor de tip continut generat de utilizatori (UGC) au prins pe neasteptate pe multa lume si in special pe cei din zona juridica.
Deci avem servicii dezvoltate in special de companii din SUA, cu serverele in cloud (adica pretutindeni si nicaieri), cu zeci de milioane de utilizatori din Uniunea Europeana (adica si 27 de legislatii diferite aplicabile) si unde teoretic n-au voie sa aiba cont utilizatorii sub 13 de ani. Dar in practica 49% dintre copii de 11-12 ani din tarile UE au un cont pe o retea sociala. (studiu EU Kids Online II - 2011). Avem oare o problema?
Numai aceasta ultim procent ar fi suficient pentru ca unii politicieni sa sara in sus cu un proiect sau altul. Doar ca nivelul UE procesul de elaborare legislativa nu este doar mai birocratic, ci uneori bazat pe probe/dovezi reale (evidence based policy making) si nu ca asa te doare la basca. :)
Insa cum este un domeniu nou, aceste dovezi trebuie sa fie produse. Iar dincolo de opiniile juridice sau economice referitoare la necesitatea, fezabilitatea sau aplicabilitatea masurilor, una din dovezile importante sunt legate de ce vor sau au nevoie internautii. (sau consumatorii, dupa cum va place)
Exista deja unii primi pasi in acest sens. Un Eurobarometru din luna iunie pe problematica datelor personale sau raportul EU Kids online II citat mai sus sunt deja dovezi aduse in dezbaterea publica. (vezi opinia lu’ tanti Reading)
In cadrul unui proiect de cercetare finantat de UE in care lucrez (proiectul CONSENT) incercam sa abordam chestiunea dintr-un punct de vedere multi-disciplinar.
Parte a proiectului, dar si a dorintei de a obtine si analiza dovezi referitor la ce fac utilizatorii pe Internet pe site-urile de UGC si retele sociale (si in special referitor la datele personale) s-a propus realizarea unui chestionar in acest sens.
Astfel incit ma intorc catre voi si va rog sa va luati 15 min din timpul vostru pentru a raspunde la acest chestionar (disponibil inclusiv in limba romana).
Btw - toate datele colectate sunt complet anonime. Dupa ce ies rezultatele, o sa le comunic pe blog, inclusiv cu posibile interpretari. Studiul este desfasurat in toate cele 27 de tari membre ale UE si va fi folosit pentru propuneri si sugestii de politici catre autoritatile europene competente.
In ceea ce priveste subiectul titlului in sine (deschis in 2008 pe blog), cred ca nu vom scapa in urmatorii ani de o “politica europeana” in ceea ce priveste site-urile de tip retele sociale. Ca aceasta se va traduce in legislatie (hard law) sau recomandari si auto-reglementare (soft law)- ultima deja promovata de Comisie - depinde de extrem de multe aspecte pentru a face acum o afirmatie transanta.
Este cert insa ca la ora actuala informatiile si dovezile despre opinia consumatorilor despre UGC si site-urile de retele sociale, in special pe partea de viata privata, sunt lacunare, in special la nivel pan-european.
PS: daca va intereseaza sa promovati formularul si pe site-ul vostru (fapt pentru care v-as multumi) si vreti 1-2 bannere suplimentare, contactati-ma pe mail.
Am completat chestionarul si mi-a ridicat niste intrebari despre comportamentul meu online. Oricum sunt curios de rezultate, asteptam un post