 |
Cuvinte cheie, meta-taguri si mărci
de IVAN HOFFMAN
Textul original in engleza poate fi gasit la http://www.ivanhoffman.com/keywords.html
Traducere de Cristian
Belgun
O potentiala infractiune in domeniul marcilor inregistrate,
caracteristica Internetului, o constituie utilizarea de semne in
cadrul interiorului sectiunii meta tag a codului sursa a unui site
web detinut de un scriitor. O parte a meta tag este constituita de
cuvintele-cheie, folosite de motoarele de cautare pentru a
localiza situri in imensitatea Internetului. Asfel, modul in care
aceste cuvinte-cheie sunt create si folosite in sectiunea meta tag
poate de multe ori constitui diferenta intre a fi gasit vreodata
pe Net sau unde apare, in cadrul rezultatelor cautarii, situl dvs.
Totusi, utilizarea marcilor inregistrate in cuvintele-cheie
poate pune probleme legale sitului respectiv, designerului sitului
si proprietarului marcii inregistrate.
Cazurile graviteaza in principal in jurul conceptelor gemene care
statueaza ca utilizarea acestor simboluri in cuvintele-cheie
ajunge la o deviere a traficului de la situl proprietarului marcii,
ca si la faptul ca reprezinta o sursa de confuzie in mintile
utilizatorilor, si anume confuzia daca situl care foloseste acele
cuvinte cheie este conectat la situl proprietarului marcii sau nu.
Confuzia referitoare la origine constituie elementul cheie in
falsificarea marcilor inregistrate.
Exemple de cazuri
In cazul Brookfield Communications contra West Coast Entertainment,
situl detinut de paratul West Coast a folosit termenul "moviebuff"
in cuvintele sale cheie, termen care era in fapt una din marcile
inregistrate ale reclamantului, Brookfield. Cu toate ca acuzatul
detinea domeniul moviebuff.com (in zilele de dinainte de
Politica de Rezolvare a Disputelor asupra Domeniilor Uniforme sau
de Decizia de Protejare a Consumatorului contra Mesajelor
Nesolicitate. a se citi articolele pe situl meu sub link
"Articole despre Marcile Inregistrate si Nume de
Domenii"), curtea a considerat ca utilizarea marcii
inregistrate in cuvintele cheie a ajuns pana la o deviere a
traficului de la situl reclamantului, si astfel constituia o
utilizare neautorizata a marcii inregistrate a reclamantului si de
aceea o infractiune.
Exista cazuri despre practicile de marketing ale unor motoare de
cautare de a vinde cuvinte cheie, inclusiv marci inregistrate,
siturilor care doresc sa apara cat mai in fruntea listei cu
rezultatele cautarii. Astfel, o firma care cumpara un astfel de
cuvant cheie ar beneficia de o probabilitate mai mare de a fi
gasita, si inca la inceputul listei, cand un cautator introduce
acel cuvant-cheie. Ceea ce nu este o idee proasta, cu exceptia
cazurilor cand cuvantul respectiv este o marca inregistrata.
Intr-un caz anume, in care s-a ajuns la o intelegere, Reed
Elsevier, Inc. a dat in judecata Rice Innovator Corp. alaturi de
DoubleClick si Altavista pe motiv ca atunci cand acuzatul Rice a
cumparat drepturile pentru anumite cuvinte-cheie care erau marci
inregistrate apartinand reclamantului Reed ("Lexis",
etc.), si cand un cautator introducea acele cuvinte, o reclama
aparea pe pagina motorului de cautare cu rezultatele, reclama care
era in fapt un anunt pentru compania acuzatului.
In mod similar, Playboy a dat in judecata Netscape si Excite pe
motiv ca aceste motoare/portale au vandut cuvinte-cheie care
includeau "Playboy" si "Playmate", ambele
marci inregistrate apartinand Palyboy, unor situri pentru adulti
si cand cautatorii introduceau aceste marci inregistrate/
cuvinte-cheie, apareau anunturi banner pentru publicitatea acestor
situri pentru adulti. Cazul este in stadiul de apel.
In acelasi timp, Playboy a dat in judecata si pe una dintre
fostele sale membre, Terri Welles, dintr-un nr. de motive
care includeau faptul ca d-ra Welles, in situl sau, a inclus
marcile inregistrate "Playboy" si "Playmate"
in meta tag-urile sale. Curtea a hotarat ca, deoarece d-ra Welles
era in realitate o fosta membra (Playmate), inclusiv Playmate of
the Year ("Perechea Anului"), utilizarea acestor
simboluri in meta tag-urile sale, mai ales ca a fost atasat un
anunt special cum ca situl nu este autorizat de publicatia Playboy
etc., nu a fost de natura sa produca confuzie in mintea
publicului. Curtea a motivat prin aceea ca o astfel de utilizare
constituia o utilizare "cinstita" a marcii deoarece
utilizarea simbolurilor era in fapt o parte a identificarii d-rei
Welles.
Curtea a declarat, in parte:
Referitor la meta tags, curtea considera ca nu s-a comis nici o
infractiune de utilizare neutorizata de marca inregistrata acolo
unde parata a folosit marcile inregistrate ale reclamantului de
buna credinta pentru a prezenta continutul websitului sau. Meta
tag-urile nu sunt vizibile pentru websurferi, desi unele motoare
de cautare se bazeaza pe aceste tag-uri pentru a ajuta websurferii
sa gaseasca anumite situri. Foarte asemanatoare cu sumarul unui
catalog de carti, meta tag-urile ofera websurferului care
foloseste un motor de cautare indicii clare asupra continutului
unui website. Utilizarea termenului Playboy nu constituie o
infractiune, deoarece face referire nu doar la identitatea sa ca
"Iepuras Playboy al anului 1981", ci poate face referire
si la utilizarile editoriale legitime ale termenului Playboy
continut de textul websitului acuzatei. Reclamantul a admis, atat
in documentele sale, cat si in argumentatia orala, ca parata poate
folosi legal termenul Playboy intr-un art
icol de moda (de ex. referitor la Pensiunea Playboy). De aceea,
curtea decide ca parata nu a comis infractiunea de utilizare
neautorizata a marcilor inregistrate ale reclamantului prin
folosirea lor in meta tag-urile websitului sau.
Probleme contractuale
In cazul Reed Elsevier mentionat anterior, ar merita observat ca
unul dintre acuzati era DoubleClick, companie care a plasat
publicitate pe diverse situri ale reclamantului si a fost data in
judecata pentru rolul sau in aceasta calitate. Astfel, designerii
de web si firmele care creeaza motoare de cautare se gasesc intr-o
situatie potentiala de risc si de aici nevoia de protectie
contractuala cu referire la client.
In contractele de client-web design pe care le intocmesc in numele
clientilor mei de web design, exista prevederi care plaseaza
responsabilitatea pentru denumirea cuvintelor-cheie si meta
tag-urilor exclusiv asupra clientului. Aceasta inseamna ca chiar
daca designerul opereaza includerea unor astfel de cuvinte cheie
si meta tag-uri, se considera ca clientul le-ar fi creat, si in
cazul in care apar reclamatii referitoare la eventuale marci
inregistrate sau de alt tip, clientul are obligatia sa exonereze
designerul de orice responsabilitate in aceasta privinta.
Exista si firme care sustin ca pot asigura detinatorilor de situri
pozitii de frunte in listele cu rezultate de cautare, iar acest
lucru se face in principal prin includerea in codul sursa a unor
cuvinte cheie, astfel incat motoarele de cautare sa plaseze aceste
situri inaintea altora. Subiectul acestui articol trateaza chiar
aceast tema, daca este posibil sau nu, dar este important de
remarcat ca, intr-un astfel de contract, responsabilitatea pentru
crearea sau plasarea unor astfel de cuvinte cheie ar trebui
specificata in mod expres in cadrul contractului scris.
Concluzii
Proprietarii de marci inregistrate sunt autorizati sa urmareasca
cu insistenta orice forma de infractiune potentiala asupra
marcilor lor, altfel isi asuma riscul de a se considera ca au
renuntat la respectiva marca. Aceasta inseamna ca daca
proprietarul afla de o potentiala folosire neautorizata a unei
marci, el trebuie sa incerce sa previna repetarea acestui fapt.
De aceea, sa ne asteptam la mult mai multe cazuri precum cele de
mai sus, care constituie doar un exemplu.
© 2001 Ivan Hoffman
------------------
Scopul acestui articol nu este acela de a inlocui sfatul unui
avocat. Faptele specifice care fac referire la cazul dvs. ar putea
sa evolueze diferit de anticiparile dvs.. Ar trebui sa consultati
un avocat la curent cu legislatia in
vigoare.
------------------
Nici o portiune a acestui articol nu poate fi copiata,
retransmisa, repostata sau duplicata fara acordul scris expres al
autorului.
|