Drepturile interpretilor si Internetul - se munceste la o metodologie
Ioana Avadani ne spune despre inceputul negocierii pentru o noua metodologie legata de muzica pe Internet - Metodologia privind remuneratia artistilor interpreti sau executanti si producatorilor de fonograme pentru comunicarea publica a fonogramelor publicate în scop comercial si a reproducerilor acestora de catre organismele de televiziune sau de catre orice persoana furnizori ai serviciilor de muzica on-line.
Oficiul Roman pentru Drepturile de Autori (ORDA) a publicat la 26 aprilie în Monitorul Oficial nr. 280 Decizia ORDA 168/2007 pentru constituirea Comisiei in acest sens care va face negicierea intre UPFR si CREDIDAM pe de o parte si ARCA, SRTv, SRR si SBS Broadcasting Media SRL pe de cealalta.
UPFR si CREDIDAM propun de fapt în premiera administratorilor de servicii de muzica on-line, radiourilor si televiziunilor cu difuzare pe internet o metodologie pentru colectarea remuneratiei cuvenite artistilor si producatorilor de muzica. Aceasta metodologie este cunoscuta si sub denumirea de metodologia pentru simulcasting si webcasting, care raspunde tendintelor actuale de exploatare a muzicii pe Internet.
Am incercat sa las un comentariu la Ioana, dar nu a mers - asa ca postez (si) aici :
Cred ca e un pic de confuzie....
In legea dreptului de autor - impartirea se face cam asa:
1. Drepturi de autor (vezi Titlul I) care contin drepturile de reproducere, distribuire, comunicare publica, imprumut, etc ( vezi lista la art 13).
Astea apartin autorilor creatiilor - de ex autorul unei carti, autorul unei compozitii muzicale
2. Drepturi conexe 1 (titlul II cap II) care contin drepturile de fixare, repruducerea, distribuirea, etc interpretarii. ( vezi lista art 98)
Astea apartin celor care interpreteaza creatia - de ex. actorii unei piese de teatru, cantaretii ( vezi art 95)
3. Drepturi conexe 2 ( Titlul II cap III si III^1) care contin drepturile producatorilor de inregistrari sonore sau audiovizuale ( pe car ele gasiti la art 105. Astea apartin producatoruilor de inregistrari sonore sau audiovizuale...
UPFR reprezinta punctul 3, si CREDIDAM punctul 2.
La punctul 1 deja exista o metodologie - care este atit de varza incit nu se intelege mai nimic din ea ( cel putin asa cred eu)
Daca in cazul radio si TV pe net, desi e vorba in .ro de niste servicii aflate in scutece, se intelege situatia ( desi aici sper ca se refera doar la cei care tranmit exclusiv pe net, ca daca nu ii taxeaza de 2 ori pe sarmanii oameni) eu tot nu pricep ce inseamna - "administratorilor de servicii de muzica on-line"... e pentru cei ce vind mp3-uri, care iti permite sa asculti doar online o melodie la cerere ?? .. mie imi este neclar... Si daca domnii din Comisie o fac ca cealalta e clar ca iar iese varza...
De asemenea imi este un pic neclar pe ce criterii au fost selectati cei chemati la negocieri ( in afara de SRR care are radio ce emite numai pe net)... dar oricum prima oara ANISP-ul a fost chemat de pomana, ca membri sai nu prea aveau de a face cu obiectul.