13 comments
Comment from: gigix
Comment from: dt
De ce o fi tinut legiuitorul sa reglementeze asa de “bine” facturarea electronica in comparatie cu cea fizica? Adica o factura pe hartie poate sa fie desenata cu creionul iar cea electronica trebuie musai semnata cu semnatura extinsa si marcata temporal?!
Cat despre facturile “digitale", ca sa fie legale ar trebui sa fie tiparite. Ca sunt tiparite pe imprimanta furnizorului sau a clietului e mai putin important :P
Comment from: bogdan
DT - lucrurile sunt mai complicate in calculatoare :-d
Nu stiu daca facturile digitale TREBUIE sa fie tiparite. Poate trebuie tinuta si o varianta pe hartie, desi nu sunt sigur unde scrie asta. Poate aici sa fie avantajul celor electronice si atunci m-as lamuri si eu mai bine.
Gigix - depinde ce intelegi prin semnatura. Eu inteleg si numele meu trecut acolo. Daca tu recunosti acea semnatura atunci avem de-a face cu o semnatura electronica legala in toata regula - am explicat acest lucru mai demult.
Deci raspunsul la prima intrebare poate sa fie DA, chiar daca nu vorbim de semnatura electronica extinsa.
Comment from: bogdan
eu inteleg asa: a aparut codul fiscal in 2007-"noul"- care permitea factura elcetronica. Asta urmare a Directivei Europene 115 din 2001, actulaizata prin Directiva 112 din 2006 (ma rog, asta am gasit eu, destul de birocratica treaba, dar asta e). Astfel, Romania, ca stat comunitar, a trebuit sa armonizeze legislatia.
Ce s-a intimplat: Codul fiscal a aparut, dar nu erau norme de aplicare. Dupa aparitia normelor, in iulie 2007 a aparut legea 260/2007, in iulie… dar cu aplicare 1 ianuarie 2008. A intrat in vigoare legea, dar nu sunt in vigoare proceduri/norme, care in prezent sunt supuse spre dezbatere publica… referitor la registrul electronic… numai de bine, adica nu mai stiu nimic… Ca o diferenta fata de celelalte state UE, unde intre a nu se smena facturile (Finlanda, au un sistem de audit puterni) si contrapus germania unde folosesc QES (similar cu ceea ce se foloseste in Sistemul Electronic de Plati in Romania), eu nu am gasit ca cerinta marcarea temporala… cerinta exprimata in legea ramaneasca. Cerintele Directivei sunt legate de integritatea si autenticitate, marca temporala asigura trasabilitatea, ceea ce cred ca e f mult, deoarece costa la fiecare aplicare a ei. In fine, la nivel european se inceaerca arminizarea e-invpoicingului, prin crearea unui EEI framework, la nivelul CE fiind un Steering Committee, termen final 2009.
Eu unul voi fi miine la Crown Plaza, Este o conferinta organizata de BBW, mr. Pambuccian este acolo si vorbeste despre e billing. sa vedem ce spune….
Bogdan, o mica corectie:
“ce este cu legea 432/2007″
si
“cheia sta in definitiile din legea 432/2007″
Numarul acela este numarul proiectului de lege. Legea propriu-zisa dupa adoptare a primit numarul 260/2007, scrie si in fisierul PDF respectiv de pe site-ul cdep, pe ultima pagina in partea de jos.
Comment from: bogdan
Ai perfecta dreptate !
Am facut modificarile de rigoare. (asa e cind pui doar linkul :-)
Comment from: Victor
Mi se pare exces de zel partea cu marca temporala. Daca fac un document word sau un pdf sau trimit un e-mail semnat in care scrie (undeva) data acel document nu va mai putea fi modificat deoarece semnatura va fi invalida. Atunci ce rost mai are sa ne complicam cu sisteme de evidenta daca o simpla semnatura digitala pe un text asigura autenticitatea textului si implicit a datei?
Comment from: Maria
Eu cred ca se poate trimite factura in format pdf ( nu factura electronic acare sa intruneasca toate elementele din lege- adica sa contina semnatura electronica extinsa, sa existe sistemul omologat si fie notificat la MF)pentru persoanele fizice care nu doresc sa-ca aceasta factura sa devina document justificativ in contabilitate.
Ce parere aveti
Comment from: Mihai
Oameni buni, cititi legea si apoi sigur va veti lamuri.
Factura traditionala produce efecte doar in forma tiparita (si semnata olograf). Faptul ca se redacteaza prin mijloace electronice este un amanunt irelevant in acest context.
Factura electronica produce efecte in forma electronica si semnata digital, fara sa fie nevoie de tiparire. Si este limpede ca se produce numai cu mijloace electronice.
Tot daca ati fi citit legea ati fi descoperit ca nu mai este nevoie sa se arhiveze pentru multi ani exemplarele 3/2 ale facturilor (daca este cazul) si 2 ale chitanelor (caci da, este valabil si pentru chitatne) in format tiparit, ci este suficient electronic. ganditi-va la banci, hupermarcheturi etc care emit milioana de chitante si sunt obligate sa pastreze duplicat - o vor face electronic.
Marca temporala este necesara nu pentru a nu se modifica data ci pentru ca data prinsa sa fie “de incredere”
Comment from: bogdan
Stimati domni, din cite am cautat eu conform art 155 din Codul fiscal doar urmatoarele elemente sunt obligatorii (vezi si articolul - Ce trebuie sa cuprinda o factura de la 01.01.2007?)
Acelasi art.155 prevede ce informatii trebuie sa cuprinda o factura:
1. data emiterii facturii;
2. denumirea/numele, adresa si codul de inregistrare ale persoanei impozabile care emite factura;
3. denumirea/numele, adresa si codul de inregistrare ale cumparatorului de bunuri sau servicii, dupa caz;
4. numele si adresa cumparatorului, precum si codul de inregistrare in scopuri de TVA, in cazul in care cumparatorul este inregistrat, conform art. 153, precum si adresa exacta a locului in care au fost transferate bunurile, in cazul livrarilor intracomunitare de bunuri
5. denumirea si cantitatea bunurilor livrate, denumirea serviciilor prestate
6. data la care au fost livrate bunurile/prestate serviciile sau data incasarii unui avans, cu exceptia cazului in care factura este emisa inainte de data livrarii/prestarii sau incasarii avansului;
7. o referire la alte facturi sau documente emise anterior, atunci cand se emit mai multe facturi sau documente pentru aceeasi operatiune
Astfel, vanzatorul sau prestatorul de servicii va putea sa isi treaca antetul firmei cu orice alte logouri, sloganuri sau marci considera necesar, sau dimpotriva, sa isi mentina facturile simple, continand doar informatiile obligatorii cerute de lege.
Dar cel mai important in ceea ce priveste aceasta modificare a Codului fiscal este aceea prevazuta de alin 6 din art.155 care prevede ca „Semnarea si stampilarea facturilor nu sunt obligatorii.”. Acest lucru inseamna ca facturile vor avea aceeasi valabilitate, fie ca sunt trimise prin posta, fax sau e-mail, singurul lucru important fiind ca factura sa contina toate informatiile cerute de lege
Deci, o “factura digitala” este legala si daca sta doar in documentul pdf respectiv si nu e printata. Totul este ca partea co-contractanta sa o recunoasca ca atare !
Comment from: bogdan
Apropo- Actualizare - legea 260/2007 a fost abrogata prin OUG 109/2009
Comment from: Dan
ordonanta in cauza se pare ca e OUG 109/2009, si nu 190/2009. Am cautat 190, dar nu cred ca au ajuns 190 de OUG in 2009. :D
Ar trebui corectat si articolul http://www.legi-internet.ro/legislatie-itc/semnatura-electronica/legea-privind-facturarea-electronica.html deoarece face referire la aceeasi ordonanta inexistenta.
Comment from: bogdan
Mersi, am corectat
- “factura digitala” daca sta in calculator si nu e semnata electronic are vreo valoare? nu. e degeaba.
- daca o printez, semnez si stampilez are valoare? da. devina factura.
- fiind pe hartie are rost daca a scris-o imprimanta sau pixul? nu.
=> termenul de “factura digitala” nu isi are rostul. poate factura pe suport de hartie editata/creeata cu mijloace digitale.
issue denumirii e in semnatura, nu in materialul/provenienta facturii.