Cuvinte cheie, meta-taguri si mărci

de IVAN HOFFMAN

Textul original in engleza poate fi gasit la http://www.ivanhoffman.com/keywords.html

O potentiala infractiune in domeniul marcilor inregistrate, caracteristica Internetului, o constituie utilizarea de semne in cadrul interiorului sectiunii meta tag a codului sursa a unui site web detinut de un scriitor. O parte a meta tag este constituita de cuvintele-cheie, folosite de motoarele de cautare pentru a localiza situri in imensitatea Internetului. Asfel, modul in care aceste cuvinte-cheie sunt create si folosite in sectiunea meta tag poate de multe ori constitui diferenta intre a fi gasit vreodata pe Net sau unde apare, in cadrul rezultatelor cautarii, situl dvs. Totusi, utilizarea  marcilor inregistrate in cuvintele-cheie poate pune probleme legale sitului respectiv, designerului sitului si proprietarului marcii inregistrate.

Cazurile graviteaza in principal in jurul conceptelor gemene care statueaza ca utilizarea acestor simboluri in cuvintele-cheie ajunge la o deviere a traficului de la situl proprietarului marcii, ca si la faptul ca reprezinta o sursa de confuzie in mintile utilizatorilor, si anume confuzia daca situl care foloseste acele cuvinte cheie este conectat la situl proprietarului marcii sau nu. Confuzia referitoare la origine constituie elementul cheie in falsificarea marcilor inregistrate.

 Exemple de cazuri

In cazul Brookfield Communications contra West Coast Entertainment, situl detinut de paratul West Coast a folosit termenul "moviebuff" in cuvintele sale cheie, termen care era in fapt una din marcile inregistrate ale reclamantului, Brookfield. Cu toate ca acuzatul detinea domeniul moviebuff.com  (in zilele de dinainte de Politica de Rezolvare a Disputelor asupra Domeniilor Uniforme sau de Decizia de Protejare a Consumatorului contra Mesajelor Nesolicitate. a se citi articolele pe situl meu sub link "Articole despre Marcile Inregistrate si Nume de Domenii"), curtea a considerat ca utilizarea marcii inregistrate in cuvintele cheie a ajuns pana la o deviere a traficului de la situl reclamantului, si astfel constituia o utilizare neautorizata a marcii inregistrate a reclamantului si de aceea o infractiune.

Exista cazuri despre practicile de marketing ale unor motoare de cautare de a vinde cuvinte cheie, inclusiv marci inregistrate, siturilor care doresc sa apara cat mai in fruntea listei cu  rezultatele cautarii. Astfel, o firma care cumpara un astfel de cuvant cheie ar beneficia de o probabilitate mai mare de a fi gasita, si inca la inceputul listei, cand un cautator introduce acel cuvant-cheie. Ceea ce nu este o idee proasta, cu exceptia cazurilor cand cuvantul respectiv este o marca inregistrata.

Intr-un caz anume, in care s-a ajuns la o intelegere, Reed Elsevier, Inc. a dat in judecata Rice Innovator Corp. alaturi de DoubleClick si Altavista pe motiv ca atunci cand acuzatul Rice a cumparat drepturile pentru anumite cuvinte-cheie care erau marci inregistrate apartinand reclamantului Reed ("Lexis", etc.), si cand un cautator introducea acele cuvinte, o reclama aparea pe pagina motorului de cautare cu rezultatele, reclama care era in fapt un anunt pentru compania acuzatului.

In mod similar, Playboy a dat in judecata Netscape si Excite pe motiv ca aceste motoare/portale au vandut cuvinte-cheie care includeau "Playboy" si "Playmate", ambele marci inregistrate apartinand Palyboy, unor situri pentru adulti si cand cautatorii introduceau aceste marci inregistrate/ cuvinte-cheie, apareau anunturi banner pentru publicitatea acestor situri pentru adulti. Cazul este in stadiul de apel.

In acelasi timp, Playboy a dat in judecata si pe una dintre fostele sale membre, Terri Welles,  dintr-un nr. de motive care includeau faptul ca d-ra Welles, in situl sau, a inclus marcile inregistrate "Playboy" si "Playmate" in meta tag-urile sale. Curtea a hotarat ca, deoarece d-ra Welles era in realitate o fosta membra (Playmate), inclusiv Playmate of the Year ("Perechea Anului"), utilizarea acestor simboluri in meta tag-urile sale, mai ales ca a fost atasat un anunt special cum ca situl nu este autorizat de publicatia Playboy etc., nu a fost de natura sa produca confuzie in mintea publicului. Curtea a motivat prin aceea ca o astfel de utilizare constituia o utilizare "cinstita" a marcii deoarece utilizarea simbolurilor era in fapt o parte a identificarii d-rei Welles.

Curtea a declarat, in parte:

Referitor la meta tags, curtea considera ca nu s-a comis nici o infractiune de utilizare neutorizata de marca inregistrata acolo unde parata a folosit marcile inregistrate ale reclamantului de buna credinta pentru a prezenta continutul websitului sau. Meta tag-urile nu sunt vizibile pentru websurferi, desi unele motoare de cautare se bazeaza pe aceste tag-uri pentru a ajuta websurferii sa gaseasca anumite situri. Foarte asemanatoare cu sumarul unui catalog de carti, meta tag-urile ofera websurferului care foloseste un motor de cautare indicii clare asupra continutului unui website. Utilizarea termenului Playboy nu constituie o infractiune, deoarece face referire nu doar la identitatea sa ca "Iepuras Playboy al anului 1981", ci poate face referire si la utilizarile editoriale legitime ale termenului Playboy continut de textul websitului acuzatei. Reclamantul a admis, atat in documentele sale, cat si in argumentatia orala, ca parata poate folosi legal termenul Playboy intr-un art
icol de moda (de ex. referitor la Pensiunea Playboy). De aceea, curtea decide ca parata nu a comis infractiunea de utilizare neautorizata a marcilor inregistrate ale reclamantului prin folosirea lor in meta tag-urile  websitului sau.

Probleme contractuale

In cazul Reed Elsevier mentionat anterior, ar merita observat ca unul dintre acuzati era DoubleClick, companie care a plasat publicitate pe diverse situri ale reclamantului si a fost data in judecata pentru rolul sau in aceasta calitate. Astfel, designerii de web si firmele care creeaza motoare de cautare se gasesc intr-o situatie potentiala de risc si de aici nevoia de protectie contractuala cu referire la client.

In contractele de client-web design pe care le intocmesc in numele clientilor mei de web design, exista prevederi care plaseaza responsabilitatea pentru denumirea cuvintelor-cheie si meta tag-urilor exclusiv asupra clientului. Aceasta inseamna ca chiar daca designerul opereaza includerea unor astfel de cuvinte cheie si meta tag-uri, se considera ca clientul le-ar fi creat, si in cazul in care apar reclamatii referitoare la eventuale marci inregistrate sau de alt tip, clientul are obligatia sa exonereze designerul de orice responsabilitate in aceasta privinta.

Exista si firme care sustin ca pot asigura detinatorilor de situri pozitii de frunte in listele cu rezultate de cautare, iar acest lucru se face in principal prin includerea in codul sursa a unor cuvinte cheie, astfel incat motoarele de cautare sa plaseze aceste situri inaintea altora. Subiectul acestui articol trateaza chiar aceast tema, daca este posibil sau nu, dar este important de remarcat ca, intr-un astfel de contract, responsabilitatea pentru crearea sau plasarea unor astfel de cuvinte cheie ar trebui specificata in mod expres in cadrul contractului scris.

Concluzii
Proprietarii de marci inregistrate sunt autorizati sa urmareasca cu insistenta orice forma de infractiune potentiala asupra marcilor lor, altfel isi asuma riscul de a se considera ca au renuntat la respectiva marca. Aceasta inseamna ca daca proprietarul afla de o potentiala folosire neautorizata a unei marci, el trebuie sa incerce sa previna repetarea acestui fapt.
De aceea, sa ne asteptam la mult mai multe cazuri precum cele de mai sus, care constituie doar un exemplu.

© 2001 Ivan Hoffman

------------------
Scopul acestui articol nu este acela de a inlocui sfatul unui avocat. Faptele specifice care fac referire la cazul dvs. ar putea sa evolueze diferit de anticiparile dvs.. Ar trebui sa consultati un avocat la curent cu legislatia in vigoare.    
------------------
Nici o portiune a acestui articol nu poate fi copiata, retransmisa, repostata sau duplicata fara acordul scris expres al autorului.