Al cincilea proiect de lege înregistrare a utilizatorilor pre-pay. Incompetență, tupeu nemărginit sau rea-intenție?
Ministerul Comunicațiilor și Societății informaționale pune pe pagina de proiecte de acte normative un nou proiect de lege (datat 6 septembrie 2016) care propune, pentru a cincea oară, ca toți cetățenii români care cumpără cartele pre-pay să își dea datele de identificare. Proiectul de lege, ca și expunerea de motive dar și modul ascuns în care l-au publicat (informația nu apare pe prima pagina la zona de Ultima Oră, ca de obicei) nu fac decât să dovedească că de fapt nu contează argumentele și decizia este luață.
Să fim clari: știam din diverse surse că se pregătește un nou proiect de lege pe acest subiect. Știam de cel puțin un an jumătate ca există "un grup de lucru de experți" care lucrează pe acest proiect. Știam că SRI-ul, care a susținut public și proiectele trecute, deși fuseseră depuse de niște parlamentari sau MCSI, insistă pe acest subiect. Ba chiar îin urma unei scrisori deschise am fost invitați la guvern șă discutăm pe aceaste teme. Deci îl așteptam.
Dar textul propus și mai ales expunerea de motive este un model cronic de lipsă de respect pentru instituții și drepturi fundamentale - Curtea Constituțională sau Curtea Europeană de Justiție. Să vă explicăm:
-
Guvernul actual face mare tam-tam legat de transparență. Dar până acum pare că incurajăm un formalism al transparenței (adică hai să publicăm pe o pagină web legea), fara să ne intereseaze fondul (propui legea și faci întâlnri pentru că chiar te interesează opinia altora). La întâlnirile de acum 1 an sau de anul acesta am insistat că dacă se propune așă ceva, ar trebui să fim macar informați, dacă nu cumva consultați atunci când un astfel de proiect de lege este propus. Ei bine, noi n-am fost. Nici vreuna din organizațiile care au ceruut acest lucru. Dar expunerea de motive a legii susține că au fost astfel de întâlniri. Mai mult, am aflat de la un amic care mai verifică din când în când pagina web cu proiecte de acte normative de la MCSI - că altfel nu ai cum să știi ce se intâmplă. #fail1
-
Înțelegem din textul expunerii de motive că "grupul de experți" care a scris-o are noțiuni avansate de securitate, dar să nu mențîonezi decizia Curții Constituționale de acum 2 ani exact pe acest subiect șî în schimb să mențîonezi o opinie neoficiala a CNCD e dovada de impotență juridică. Ierarhia actelor normative și instituțiile juridice și rolul lor se învață în anul 1 într-o facultate de drept. Asta, evident, daca treci pe la cursuri. #fail2
-
Faptul că nu există niciun studiu de impact asupra drepturilor omului îl putem pune pe lipsa de competență, dar faptul că prin textul propus legii ignori complet decizia CCR și nu menționezi că drepturile omului vor fi afectate prin noua lege, este fie rea intenție sau tupeu nemărginit. La fel este și ignorarea deciziilor Curții Europene de Justiție care privesc modul în care un act normativ de colectare masivă de date personale trebuie să respecte dreptul la viață privată - Digital Rights Ireland (C-293/12 și C-594/12) și Schrems (C-362/14). De altfel chiar ieri avocatul general al UE a scos o nouă opinie pe un caz similar (transferul de date personale ale pasagerilor între Canada și UE). Nu mai vorbim de numeroasele studii pe aceste teme.Evident, pentru asta trebuie să vrei să citești și să întelegi. #fail3.
-
Să mai zicem și că impactul economic al proiectului este considerat a fi 0, de parcă colectarea și păstrarea datelor a 12 milioane de cetățeni e rutină si nu costă niciun leu? #fail4
-
Pe fond, efectiv nu avem ce discuta - proiectul încalcă flagrant ceea ce a spus CCR acum 2 ani de zile, iar cum ar trebui justificat un astfel de proiect am mai zis deja - la celelalte 4 tentative eșuate. Și mai ridicol este că proiectul este total ineficient - dacă vrei să folosești o cartele pentru a discuta infracțiuni oricum poți să le cumperi pe numele altuia, așa cum am mai explicat.#finalfail
Mai există și posibilitatea sabotajului din interior - cine a scris proiectul a vrut să-l facă astfel încât să fie sigur că nu o să treacă niciodată testul de neconstituționalitate. În acest caz, a reușît deplin!
PS: N-am mai scris pe blogul asta, pentru ca e mai mult o chestiune de implementare a legii, dar daca n-ati auzit faimosul proiect SII Analytics, e bine sa cititi despre cel mai mare proiect de supraveghere generalizata din Romania. Asa, macar sa stiti ca exista…
2 comments
Comment from: anonim
Comment from: aparate de etichetat
domeniului online (reglemenentari etc) ii va mai trebui cativa ani sa fie la egalitatea celui din Occident. recent am citit ca guvernantii din Romania vor sa deblocheze unele fonduri europene pentru software si hardware precum https://www.itdepot.ro/aparate-de-etichetat-preturi-267
in lumina reglementarilor actuale cum apreciați politica unui operator de telefonie mobila (Rds rcs) de a solicita si fotocopia un document de identitate la achiziționarea unei cartele preplătite? in plus operatorul respectiv condiționează încărcarea cu credit a cartelelor preplătite in magazinele proprii de prezentarea unui act de identitate.
menționez ca acestea nu sunt menționate in materialele informative oferite la achiziționarea cartelei si politica firmei a fost astfel de la introducerea serviciului de cartele preplătite in anul 2010.