Datele publice libere pe agenda Guvernului Romaniei
N-am mai scris de aproape o luna (partial dezamagit ca infograficul cu democratia electronica romaneasca a atras un interes infim, partial cu alte proiecte profesionale si personale). N-as sari insa direct la subiectul din titlu, fara a atrage atentia aspura cazului Bonnier decis de Curtea Europeana de Justitie in urma cu citeva zile - va indic si o scurta analiza in engleza.
Dar vroiam sa ma refer la un alt subiect (important, zic eu, dar ce mai conteaza ce zic) si pe care l-am mai abordat pe blog, cel referitor la datele deschise (open data).
Ei bine, ca urmare a niscaiva presiuni internationale, a catorva ONG-uri disperate si deschiderea din partea Ministerului Justitiei (care a coordonat un proces de dezbatere publica in acest sens), Romania a semnat o chestie numita Open Government Partnership, ce vrea sa promoveze in toata lumea o guvernare deschisa.
Mai mult decit atit, Guvernul si-a si asumat (la nivel international) niste angajamente serioase care merg catre acest scop, inclusiv in ceea ce priveste deschiderea datelor guvernamentale, cu niste termene precise - cititi cu atentie planul de actiuni al Romaniei.
Cu toate ca, personal, zic ca era loc si de mai bine, cred ca pentru un prim pas nu este rau deloc. Acum vine partea grea: sa vedem cum se aplica planul si ce rezultate reale de date deschise o sa avem pina la finalul anului. :)
De altfel, tema re-utilizarii informatiilor publice este in dezbatere europeana, iar unele ministere din Romania au intrebat ce parere sa avem cu privire la modificari. Altele nu.
Mai jos - definitia de date deschise din planul Romaniei si principalele obiective pentru 2012-2014.
Datele publice deschise sunt acele date produse sau deţinute de către autorităţile publice, care sunt puse la dispoziţia cetăţenilor în mod gratuit, liber de accesat, reutilizat şi redistribuit. Ca principale caracteristici, datele deschise sunt procesabile prin mijloace automate; sunt furnizate într-un format deschis, asupra căruia nicio entitate nu deţine control exclusiv; şi beneficiază de o licenţă deschisă, care permite folosirea liberă a datelor, inclusiv în scop comercial, fără ca aceasta să fie limitată prin drepturi de proprietate intelectuală.
Anul 2012 – Provocarea nr. 1: Asumarea responsabilităţii
a) desemnarea de către fiecare instituţie publică a unei persoane responsabile
pentru activitatea de publicare a datelor deschise;
b) identificarea nevoilor de reglementare în vederea deschiderii datelor, precum
şi a necesităţilor tehnice şi logistice legate de publicarea lor;
c) inventarierea seturilor de date disponibile şi susceptibile de a fi prezentate în
format deschis şi identificarea, dintre acestea, a celor conţin cele mai
relevante informaţii pentru obiectul de activitate al fiecărei instituţii (seturi de
date cu valoare ridicata). Vor fi avute în vedere inclusiv seturile de date ce
sunt colectate de autorităţi şi servicii publice în vederea fundamentării
deciziilor publice;
d) publicarea prioritară de către fiecare instituţie pe pagina web proprie a:
- seturilor de date identificate potrivit paragrafului precedent;
- seturilor de date care fac obiectul obligaţiei de comunicare din oficiu
potrivit Legii nr. 544/2001;
- seturilor de date la care face referire ultimul raport de activitate al
instituţiei;
- seturilor de date privind transparenţa decizională, respectiv instrumentele
de prezentare şi motivare a proiectelor de acte normative supuse
dezbaterii publice potrivit Legii nr. 52/2003;
- seturilor de date privind desfăşurarea achiziţiilor publice, fundamentarea
politicii bugetare şi realizarea execuţiei bugetare (cheltuirea banilor
publici).
e) iniţierea unor proiecte pilot ce ar servi drept exemple de bună practică şi ar
susţine promovarea conceptului şi a beneficiilor datelor deschise, în
colaborare cu organizaţii al căror angajament ar putea avea un impact pozitiv
imediat în creşterea transparenţei şi credibilităţii instituţionale (ex.: seturile de
date privind implementarea Strategiei Naţionale Anticorupţie);
f) organizarea unor dezbateri publice cu privire la utilitatea datelor deschise, în
parteneriat cu reprezentanţi ai autorităţilor publice, organizaţii nonguvernamentale şi reprezentanţi ai mediului de afaceri.
Anul 2013 – Provocarea nr. 2: Standardizarea procedurilor
a) uniformizarea formatului de publicare a datelor deschise astfel încât să fie
procesabile prin soluţiile tehnice cel mai des utilizate de public;
b) stabilirea procedurii prin care nevoia de informare publică să se poată traduce
în recomandarea de către societatea civilă a publicării de anumite seturi de
date;
c) stabilirea procedurii de contestare de către cetăţeni a nerespectării de către
instituţiile publice a obligaţiilor ce le revin în legătură cu gestionarea datelor
deschise;
d) instituirea mecanismului de consultare între furnizorii şi beneficiarii datelor
publice deschise;
e) crearea facilităţii de rating a datelor deschise publicate şi de comparare a
acestuia cu valoarea ridicată acordată de furnizor;
f) publicarea cu regularitate de către fiecare instituţie pe pagina web proprie a:
-seturilor de date care susţin politicile publice;
-seturilor de date care conţin statistici relevante pentru obiectul de
activitate al instituţiei publice;
-seturilor de date care reflectă performanţa serviciului public prestat de
instituţia furnizoare.
Anul 2014 – Provocarea nr. 3: Maximizarea rezultatelor
a) integrarea datelor deschise furnizate de instituţiile publice şi a serviciilor
conexe acestora într-o platformă unică la nivel naţional (ex.:
datedeschise.guv.ro);
b) crearea inventarelor de date pentru simplificarea accesului publicului;
c) instituirea unui sistem permanent de monitorizare a modului de respectare a
regulilor în materie de open data;
d) stimularea pieţei pentru utilizarea inovatoare a datelor deschise, inclusiv prin
încheierea de parteneriate sau alte forme de colaborare cu comunitatea
utilizatorilor;
e) publicarea, cu regularitate, de către instituţiile publice, pe platforma unică
dedicată, de seturi de date, dintre care cel puţin un sfert să fie considerate de
valoare ridicată.
Acolo unde este nevoie, resursa naţională de expertiză poate fi consolidată prin
mecanismul internaţional de cooperare instituit de Reţeaua OGP (OGP Network),
care reuneşte diverşi parteneri guvernamentali şi non-guvernamentali specializaţi în
domeniile de aplicare ale Iniţiativei.
Pentru vorbitorii de limba germana ar putea prezenta interes si recenta decizie a Langesgericht Hamburg in ceea ce priveste drepturile de autor in cauza Gema vs. Youtube.
http://dejure.org/dienste/vernetzung/rechtsprechung?Gericht=LG%20Hamburg&Datum=20.04.2012&Aktenzeichen=310%20O%20461/10