17 comments
Comment from: monica lupascu
Un contract incheiat online poate fi privit ca un contract de adeziune si evident ca prin acesta se poate deroga de la dispozitiile supletive, cu singura conditie ca acel contract online sa fie valabil incheiat.
Daca de ex magazinul nu poate face dovada consimtamantului consumatorului dat prin acceptarea contractului in niciun caz nu se poate folosi de termenii si conditiile postate aiurea pe site, chiar daca aceastea contin dispozitii relevante ptr el, cum ar fi excluderea raspunderii pentru vicii ascunse.
Comment from: Cristi
Ar fi interesat de detaliat corelarea intre obligatiile vanzatorului rezultate din garantia legala si restrictile de utilizare a produsului mentionate in manualul de utilizare. De exemplu pe majoritatea aparatelor electrice se mentioneaza ca acestea se alimenteaza obligatoriu la o susrsa de energie electrica cu impamantare. Pe de alta parte in Romania exista putine cladiri care sa aiba impantare a retelei electrice. Intrebare :In momentul defectarii modulului de alimentare a produsului ( sursa sau traf-ul ) service-ul poate refuza reparatia in garantie pe motiv ca produsul a fost supus unei variatii de tensiune ?
Comment from: dragos
ce se intampla daca cumparatorul deterioreaza produsul apoi declara defectiunea ca viciu ascuns?
Cred ca merita mentionat si ca exista o directiva comunitara in materia garantiilor, anume Directiva 1999/44/CE privind anumite aspecte ale vânzării de bunuri de consum și garanțiile conexe. N-am avut pana acum ocazia sa verific cat de compatibila e legea noastra cu ea.
Trebuie menţionat aici că Uniunea Europeana intenţionează să reglementeze şi problema despăgubirilor colective pentru consumatori, posibil chiar şi prin intermediul unor procese similare cu aşa-numitele procese “class action” din SUA, deşi Uniunea nu intenţionează sa adopte chiar aceeaşi procedură de lucru ca cea din State.
Astfel, în prezent Uniunea desfăşoară o consultare publică privind modul optim de introducere a acestor prevederi la nivelul întregii Uniuni şi armonizarea prevederilor existente deja în acest domeniu în unele state:
http://ec.europa.eu/consumers/redress_cons/collective_redress_en.htm
Comentariile oricăror persoane interesate sunt aşteptate de Uniunea Europeană până pe data de 1 martie 2009. Adresa de expediere este menţionată la sfârşitul comunicatului de presă.
citat din lucrarea in limba romana:
Având în vedere că există dovezi potrivit cărora cazurile în care practici neloiale în domeniul comercial afectează un număr mare de consumatori sunt adesea nerezolvate şi deoarece, acolo unde există, recursul colectiv poate furniza un mijloc complementar util de reducere a detrimentului consumatorilor, prezenta Carte verde pune accentul pe recursul colectiv ca mijloc de ajutor în rezolvarea problemelor cu care se confruntă consumatorii pentru a obţine despăgubiri la cereri colective, atât în context naţional, cât şi transfrontalier. 76% dintre consumatori ar fi mai mult decât
dornici să îşi apere drepturile în instanţă dacă s-ar putea alătura altor consumatori. În ceea ce priveşte întreprinderile, acestea ar evita pierderile cauzate de concurenţa neloială, ar câştiga mai multă siguranţă juridică şi ar reduce din costurile de litigii, acţiunile intentate lor putând fi conexate. În acelaşi timp, măsurile necesare de salvgardare trebuie luate pentru a nu împovăra întreprinderile cu cereri nefondate, daune-interese cu caracter punitiv sau costuri excesive.
/sfârşit citat
Comment from: Silvia Axinescu
As mai adauga ca:
Termenul de garantie de maxim 2 ani prevazut de art. 16 este imperativ deci partile nu ar putea sa il scurteze (cu exceptia cazului prevazut de art. 22 (alin. 2).
Termenul de prescriptie pentru vicii ascunse prevazut de Codul civil poate fi invocat dupa expirarea termenului de garantie de 2 ani.
Desi textul Decretului 167/1958 se refera la 6 luni in cazul in care viciile nu au fost ascunse cu viclenie si 3 ani in caz contrar, in materia vanzarilor de consum nu ar putea fi aplicabil decat termenul de 3 ani, avand in vedere ca se apreciaza in doctrina si jurisprudenta ca vanzatorul profesionist nu poate fi considerat de buna-credinta.
Avand in vedere ca termenele de garantie sunt reglementate prin norme supletive si ca nu stiu sa existe vreo clauza in Ordinul 92/2007, Legea 193/2000 sau alte acte normative incidente din domeniul protectiei consumatorilor, nu vad ce s-ar opune excluderii garantiei pentru vicii in contractele de adeziune.
Comment from: Ravasz Erika
Care este perioada minima de acordare a garantiei?
Comment from: ina
Sunt de acord cu Silvia. Si cu toate acestea uitati o speta interesanta pe aceasta tema : http://www.jurisprudenta.com/CONTADM-Garanţia-de-conformitate-a-produselor-comercializate-Garanţii-comerciale-Contravenţii-prevăzute-de-Legea-nr-449-2003-Transpunerea-Directivei-1999-44-CE-a-Parlamentului-European-şi-a-Cons-Act-Jurisprudenta-89011.html
Comment from: florin
am si eu o problema cu un Tv care sa defectat de 3 ori in decurs a un an si 6 luni si am garantie 2 ani. intrebarea mea este pot scolicita inlocuirea acestuia ?…. eu asa am auzit ca pot solicita inlocuirea lui mentionez ca tv-ul nici acum dupa ce l-am luat de la service tot nu merge
Comment from: Flavius
si daca mi se strica un hard disk … iar comerciantul nici nu imi recupereaza datele, nici nu ma lasa sa o fac eu? cum ma apara legea?
Comment from: HOSU.SIMONA
garantia este numai pe hrtie la astai romănia.Asa este ,ca nu te poti pune cu firmele mari ,de exemplu DOMO.
Comment from: claudiu
am patit si eu cu un produs luat de la senia.ro..sa defectat am trimis produsul la garantie mi.a venit inapoi reparat numai ca a trebuit sa suport costul reparatiei..au zis ca nu face obiectul garantiei ce a fost defectat…e prima data cand mi se intampla asa ceva..am mai avut produse care nu ca au fost reparate ci inlocuite cu altele noi…ceva pareri.
Comment from: shmaf
Eu am cumparat de la PC Garage o placa de baza care nu functioneaza la parametrii indicati de fabricant ( nu se poate instala driver-ul video ), iar vanzatorul a refuzat sa-mi schimbe produsul si l-a trimis la furnizor.Mi s-a spus ca in max.15 zile calendaristice voi primi un raspuns.Deci eu efectiv am creditat PC Garage cu suma de 600 lei…sa nu mai spun ca risc sa primesc placa inapoi reparata(ce poti repara la un integrat)deci am platit un produs nou care il voi folosii reparat.Pe de alta parte un angajat al acestei firme de retail mi-a spus ca oricine cumpara un produs electronic isi asuma un risc…!!!???
Comment from: shmaf
Dar ce se intampla daca vanzatorul/furnizorul nu returneaza produsul reparat/schimbat in termenul de max.15 zile calendaristice cat spune legea ? Desigur ANPC…amenda retailer-ului…dar produsul ramane tot la cheremul lor si-l vor livra cand…nu se stie.Deci legea,cu toate adnotarile si revizuirile ei,nu te protejeaza pe tine ca si consumator/cumparator pe cat ar trebui insa aceasta creeaza perspective pentru reclamatii la ANPC.Asa ca avantaj ANPC(vezi amenda).
Comment from: shmaf
Legea care obliga vanzatorul/furnizorul sa solutioneze garantiile in max.15 zile lucratoare nu face decat sa aduca bani la bugetul ANPC.O reclamatie la aceasta autoritate face ca vanzatorul sa incasese o amenda,dar produsul tau aflat in service de mai mult de 15 zile nu-l vezi decat atunci cand vor crede de cuviinta vanzatorii
. Atunci cu ce ta protejeaza ANPC-ul ?
Comment from: Lumi
Am achizitionat on-line de la PC Garage un telefon marca Smartphone HTC One E9+, Octa Core, 32GB, 3GB RAM, Dual SIM, 4G, Meteor Gray [EM132281].
Dupa trei saptamani l-am expediat impreuna cu toate accesorile acestuia la sediul PC Garage, - departamentul service, reclamand faptul ca nu se mai incarca.Am fost apelata de o angajata a soc. PC Garage, care imi reclama faptul ca seria de pe certificatul de garantie nu corespunde cu IMEI-ul telefonului si ma acuza ca le-am trimis un alt telefon spre reparare. I-am explicat ca telefonul primit este acela pe care l-am trimis spre reparatie si ca certificatul de garantie era in colet inafara ambalajului original.
Apoi am primit un e-mail de la angajatii servisului PC Garage prin care ma instiintau de faptul ca defectiunea nu poate fi acoperita de garantie deoarece telefonul nu se mai incarca din cauza folosirii neadecvate precum si faptul ca carcasa telefonului este deformata, lucru total neadevarat. Am folosit acest telefon 3 saptamani, avand husa de protectie, nefiind scapat sau bruscalizat in nici un fel, nuprezentand zgarieturi sau urme de alte socuri.
Astfel fiindu-mi solicitata remedierea telefonului numai in regim postgarantie si implica un cost de reparatie estimativ de 1249 lei + T.V.A. care presupune inlocuire display+touchscreen, placa de baza, carcasa.
Nu inteleg de ce ar trebui inlocuite carcasa, display-ul si touchscreen-ul atata timp cat ele erau perfect functionale? Placa de baza nu avea cum sa se strice din vina mea, atata timp cat nu a avut socuri mecanice!
Regret ca nu am descoperit anterior achizitiei toate comentariile negative despre cum isi trateaza PC Garage clientii cand solicita reparatie in garantie!!
Rusine PC GARAGE!
Comment from: alexandru
Termenul de 15 zile introdus de OUG 174/2008 pt repunerea in functiune a unui produs(robot bucatarie)este valabil si pt un produs cumparat din tarile UE ?