Publicat in revista Link2Ecommerce
Cu totii primim mesaje comerciale nesolicitate. Cei mai multi le zic SPAM (ca la americani, si nu numai). Pe cei mai mult ne enerveaza mesajele astea. Altora le plac. Iar unii chiar le folosesc pentru a-si promova afacerea, chiar daca stiu (sau nu stiu) ca enerveaza pe multi. Pentru ca – din pacate – aceasta metoda de promovare este eficienta, chiar daca ilegala. Dar – sa vorbim mai mult despre partea legala a mesajelor comerciale prin e-mail.
In primul rind sa precizam ca vom vorbi despre comunicari comerciale nesolicitate, asa cum le spune in legislatia romaneasca, si nu despre SPAM. Ii lasam pe americani cu spam-ul si cu legislatia lor in domeniu ( care este nitel diferita fata de a noastra – adica a europenilor, ca si aici ne-am integrat).
In al doilea rind trebuie sa se inteleaga ca atunci cind trimiti un mesaj comercial prin e-mail in romana avand clar ca public-tinta cel din Romania, atunci ti se aplica legislatia romaneasca. Mai mult – daca cumva doar serverul prin care se trimit e-mail-urile se afla in Romania, iar tu trimiti mesaje in Germania sau Japonia – tot se va aplica legea romaneasca. Deci – ii rog pe spammeri sa nu mai puna la finalul e-mailurilor “ Acest mesaj este trimis in conformitate cu CAN-SPAM act “ pentru ca sunt informatii false.
Trecem la subiect : Exista 4 (patru) acte normative care se refera la spam :
Legea comertului electronic (art. 1 pct. 8, Art. 6)
Normele metodologice pentru legea comertului electronic(art. 7-9)
Ordonanta privind protectia consumatorilor la incheierea si executarea contractelor la distanta (art.15)
Legea privind prelucrarea datelor cu caracter personal si protectia vietii private in sectorul comunicatiilor electronice- 506/2004 (art. 12)
Le gasiti pe http://www.legi-internet.ro
Cam mult. Prea mult – pentru o problema care ar fi trebuit lamurita in maximum citeva articole dintr-un act normativ. Sa vedem insa ce zic legile.
Ce este o comunicare comerciala ?
Definitia ne este data de art.1. pct 8 din Legea comertului electronic :
comunicare comercialã - orice formã de comunicare destinatã sã promoveze, direct sau indirect, produsele, serviciile, imaginea, numele ori denumirea, firma sau emblema unui comerciant ori membru al unei profesii reglementate; nu constituie prin ele însele comunicãri comerciale urmãtoarele: informatiile permitând accesul direct la activitatea unei persoane fizice sau juridice, în special pe nume de domeniu sau o adresã de postã electronicã, comunicãrile legate de produsele, serviciile, imaginea, numele ori mãrcile unei persoane fizice sau juridice, efectuate de un tert independent fatã de persoana în cauzã, mai ales atunci când sunt realizate cu titlu gratuit;
Definitia este destul de larga si include cam orice fel de mesaj comercial pe care cinva le-ar putea trimite. Am aveam doar 2 posibile exceptii :
situatia in care mesajul contine doar numele de domeniu ai site-ului la care se face reclama nu este considerat mesaj comercial ( probabil se considera ca acel mesaj e atit de mic incit nu ar provoca nici un rau) – atentie insa daca mesajul contine doar numele de domeniu – ex. www.legi-internet.ro – ar fi OK, dar daca mesajul ar contine ceva in plus – ex. www.legi-internet.ro – Totul despre legi si Internet – atunci este deja o comunicare comerciale.
Situatia “Spune unui prieten despre pagina “ - in care ai un formular pe propriul site web prin care permiti celor ce te viziteaza sa recomande pagina ta si altora. Acest serviciu este permis.
Inca o observatie referitor la definitie – ea nu se refera la mesajele politice sau non-profit, care astfel sunt excluse de la spam-ul comercial ( cei care insa trimit mesaje in masa pot fi insa amendati pentru incalcarea legislatiei referitoare la protectia datelor cu caracter personal – daca e cazul evident).
Principiul Opt-in
Cel mai important principiu care se regaseste in toate legislatia romaneasca este ca nu pot sa fie trimise mesaje comerciale prin e-mail daca ele nu au fost solicitate. Acest lucru inseamna ca trebuie sa ai acordul fiecarei persoane care este in spatele unui e-mail pentru a primi comunicari comerciale de la tine. De asemenea inseamna ca o adresa care este gasita public- fie pe Internet, fie intr-un ziar, fie in Pagini Aurii, fie scrisa pe peretii unui bloc- nu poate fi folosita pentru a-i trimite mesaje comerciale, daca nu a solicitat in prealabil acest lucru.
Principiu inseamna si ca nu se poate trimite un prim mesaj, la care utilizatorul trebuie sa se desubscrie daca nu mai vrea sa mai primeasca astfel de mesaje ( acesta ar fi principiul opt-out care exista in SUA).
Cum se poate obtine acest acord ?
Legea nu prevede ca acordul se poate obtine intr-un mod sau altul – ceea ce inseamna ca se poate obtine in orice mod :
Prin e-mail. Aici insa normele de aplicare ale legii comertului electronic impun niste conditii cam dure, de accea il vad putin fezabil. In plus mesajul dvs trebe sa obtina doar un accept, fara a avea un caracter comercial – adica nu se poate sa se trimita un mesaje de genul – vrei sa primesti mesaje publicitare privind componente de calculator, dar se ataseaza si oferta curenta.
Printr-un formular pe o pagina web – atentie – trebuie sa existe o actiune din partea utilizatorului pentru a se subscrie – ex. Bifarea unei casute.
Printr-o campanie offline – de orice fel – chiar si telefonica.
De la acest principiu de opt-in legislatia romaneasca prevede 2 exceptii - ambele in legea 506/2004
a) “ Fara a aduce atingere prevederilor alin.(1), daca o persoana
fizica sau juridica obtine in mod direct adresa de posta electronica a unui
client, cu ocazia vanzarii catre acesta a unui produs sau serviciu [...] persoana fizica sau juridica in cauza poate utiliza adresa respectiva, in scopul efectuarii de comunicari comerciale
referitoare la produse sau servicii similare pe care acea persoana le
comercializeaza, cu conditia de a oferi in mod clar si expres clientilor
posibilitatea de a se opune printr-un mijloc simplu si gratuit unei
asemenea utilizari, atat la obtinerea adresei de posta electronica, cat si cu ocazia fiecarui mesaj, in cazul in care clientul nu s-a opus initial. “
b) “In toate cazurile, este interzisa efectuarea prin posta
electronica de comunicari comerciale in care identitatea reala a
persoanei in numele si pe seama careia sunt facute este ascunsa sau in
care nu se specifica o adresa valabila la care destinatarul sa poata
transmite solicitarea sa referitoare la incetarea efectuarii unor asemenea
comunicari. “
Partea a 2-a va fi publicata in curind.
De multe ori lupta contra spamului mi se pare futila. Nu de alta dar chiar si in cazul unui opt-out si accesarea acestuia esti umplut de alte emailuri de la acesti / aceste firme ce trimit spam.
Mai interesant mi se pare faptul ca fiecare spune acest lucru “acest email nu este un spam deoarece adresa dvs. a fost facuta publica pe un site… sau ati fost de acord ca sa primiti oferte de la noi…” LOL. Lupta cu morile de vant. Cred ca expunerea pe rand a acestor spammeri ii va determina sa se teama putin…