Publicat in Link2ecommerce
Partea 1 o gasiti aici .
DESPRE MESAJELE IN MASA (BULK)
Desi toata lumea stie ca se trimit mesaje de tip spam pentru ca este o metoda eficienta de promovare, totusi legea romana nu prevede nimic referitor la trimiterea mesajelor in masa. Altfel spus, daca ai trimis un singur mesaj care intruneste conditiile unui mesaj comercial nesolicitat sau daca ai trimis un milion de mesaje identice – nu este nici o diferenta.
Ei bine, desi legea romana nu stabileste nici o diferenta intre un mesaj si un milion, se poate face o distinctie: la pedeapsa. Trimiterea unor mesaje comerciale prin e-mail fara a respecta conditiile legale reprezinta o contraventie care este pedepsita cu amenda cuprinsa intre un minim si un maxim. Evident ca unul din criteriile care trebuie aplicate in individualizarea pedepsei este, insa, numarul de mesaje trimise ca spam.
Un alte criteriu care se poate aplica este si falsificarea adresei destinatarului, lucru care se poate face pentru a nu permite identificarea corecta a celui care atrimis mesajul comercial. Acest criteriu este prevazut in mod specific de legea 506/2004 - Art. 12 Alin. 3 care interzice ascunderea identitatii reale a persoanei care face comunicarea comerciala sau nu exista o adresa valida de desubscriere. Aceste ultime doua conditii sunt obligatorii si in situatia unor mesaje comerciale solicitate.
ALTE ELEMENTE CARE SUNT OBLIGATORII IN COMUNICARILE COMERCIALE
Legea 365/2002 si normele de aplicare precizeaza in mod explicit si alte obligatii pe care trebuie sa le indeplineasca un mesaj comercial trimis prin posta electronica:
1. Sa fie clar identificabil. Aceasta dispozitie din legea 365 este explicata mai mult in norme in urmatorul paragraf: “Subiectul mesajelor transmise prin posta electronica, ce constituie comunicari comerciale, trebuie sa inceapa cu cuvantul “PUBLICITATE” scris cu majuscule”. Aceasta dispozitie, pe care nu am vazut-o pana acum sa fie respectata in vreun e-mail comercial primit, ni se pare superfluu. In schimb, se poate cere ca mesajul sa fie clar identificabil, adica subiectul mesajului si destinatarul sa fie unii care sa nu induca in eroare consumatorul.
2. Persoana in numele careia se face comunicarea sa fie clar identificata. Normele precizeaza si informatiile exacte ce trebuie furnizate: numele, codul de inregistrare, sediul, numar de telefon si adresa de e-mail. Am remarcat in multe mesaje ca aceste date sunt precizate undeva la finalul email-ului, ceea ce este bine. Totusi, multe dintre mesaje considera ca simpla mentionare a datelor este suficienta, fara a mai fi necesar acordul celui ce primeste mesajul – ceea ce este, in mod evident, fals.
3. Promotiile, reducerile, cadourile sa fie clar identificabile.
4. Sa existe posibilitatea de desubscriere prin email. Acest lucru este mai clar explicitat in art. 9 din Normele de aplicare, care stipuleaza in mod expres ca aceasta procedura trebuie sa fie disponibila si prin e-mail-ul trimis si pe site-ul web al firmei care trimite mesajul. Iar efectele trebuie sa se produca in maxim 48 de ore de la realizarea procedurii.
SANCTIUNI SI PLANGERI
Dupa cum am precizat si mai sus, sanctiunea legala a nerespectarii acestor dispozitii o reprezinta contravenetia. Nu este mai putin adevarat ca si alte sanctiuni sunt, practic, dispuse ad-hoc de diversi furnizori de servicii – incepand de la introducerea acestora pe o lista neagra a caror e-mail-uri sunt respinse automat – vezi Romanian BlackList – rbl.sns.ro, fie li se face publicitate negativa pe diverse forumuri, liste de discutii sau bloguri.
O sa mi se atraga atentia ca vorbesc in van pentru ca nici o sanctiune nu s-a luat de autoritati importiva unor astfel de fapte. Ceea ce este adevarat macar partial – se pare ca MCTI a trimis niste avertismente pe aceasta tema.
Dar trebuie sa recunoastem ca nici comunitatea de Internet din Romania nu a luat, cu adevarat, o atitudine concreta si decisa la acest subiect pentru a face o plangere oficiala impotriva unui spammer. Cati dintre voi au trimis o plangere semnata si stampilata (daca este cazul) la vreuna dintre autoritati ? Dar ce – ei nu primesc spam ? – veti intreba indreptatiti.
In fine, comentarii cu ce ar trebui sa faca celalalt sunt intotdeauna mult mai usor de spus. Poate vor reveni, insa, intr-un articol sau pe blogul propriu cu ceea ce cred ca putem face – dar numai impreuna – pentru a avea un efect cat de cat.
Pana atunci ar fi, totusi, bine sa precizam ca sunt doua autoritati care, conform legii, ar putea sa aplice o asemenea contravenetie. Una din ele este Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei (MCTI) unde plangerile pentru spam se primesc prin formularul de la www.e-frauda.ro.
Cealalta este mai recent infiintata Autoritate Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) – iar procedura de a trimite o plingere, o puteti gasi la www.dataprotection.ro.
(O actualizare aici - daca doriti sa faceti o plingere importiva spamului la ANSPDCP pentru ca s-au incalcat drepturile dvs cu privire la datele personale, trebuie sa aveti in vedere intreaga procedura prevazuta de legea 677/2001 - art 25)
toate aceste prevederi legale sunt absolut naive, spoofarea adresei asigurandu-ti imunitate totala impotriva oricui.