Metodologia pentru utilizarea operelor muzicale pe Internet - mai multe intrebari si cit mai mult ridicol
Metodologia pentru utilizarea operelor muzicale pe Internet si drepturile patrimoniale cuvenite titularilor drepturilor de autor publicata in Monitorul Oficial nr. 58 / 18 Ianuarie 2005 este primul act normativ emis pentru a se aplica in domeniul muzicii pe Internet in Romania.
Fiind vorba de un prim pas in acest sens - anumite greseli sau erori in aceasta problema ar putut fi trecute de vederea.
Insa citind textul si tinind seama ca el este decizia unei comsii de arbitrii ai ORDA ( care sunt platiti cu bani ff grei .. ) care trebuie sa reprezinte cei mai buni experti ai Romaniei in domeniul dreptului de autor, atunci nu poti decit sa te iei cu mainile de cap.
1.Pornind chiar de la titlu - "Metodologia pentru utilizarea operelor muzicale pe Internet" care ar insemna ca se refera la toate situatiile in care operele muzica sunt difuzate pe internet.
Totusi intr-un mod paradoxal metodologia se opreste la utilizarea muzicii pe unui site web, insa aceasta reprezinta ( cum bine se stie ) doar o mica parte din Internet si probabil parte cu cea mai mica legatura cu copierea muzicii. Nu se aminteste macar de P2P sau de FTP
2. Subiectii actului sunt f vag definiti :
Art 2
(3)Este utilizator, in sensul prezentei metodologii, orice persoana fizica autorizata sau persoana juridica responsabila de continutul paginii de Internet.
De fapt ce e pagina de Internet ? Poate pagina web...
Ce se intimpla cu o persoana care are continut de pagina web si nu are statut de persoana fizica autorizata sau juridica ? Ea - probabil nu va intra sub incidenta legii. Pentru ca nu s-au putut gindi ca si o simpla persoana fizica crea si fi responsabila pentru continutul unei simple pagini web.
Si ce se intimpla in cazul in care o persoana din Romania are un site gazduit in strainatate cu domeniul .com ? Va intra sub incidenta acestei legi ? Si cum va fi descoperit ? :-))
3. In ceea ce priveste utilizarea cu titlu gratuit - termenii sunt confuzi si incerti. Se refera doar la streaming ? ( partea cu muzica ambientala este clara). Ce se intimpla in situatia in care exista o pagina cu muzica gratuita disponibila pentru download ? Nu intra sub incidenta prezentei metodologii din cite se pare .
Sau daca intra - trebuie sa fie platita o suma de 3 000 000 de lei /an .
In ceea ce priveste utilizarea in scop ambiental, precum si cea cu titlu gratuit a operelor muzicale stocate pe Internet, utilizatorul va plati anual o remuneratie fixa de 3.000.000 lei, indiferent de numarul de accesari ale paginii de Internet, precum si de caracterul comercial sau necomercial al utilizarii.
In schimb art 5 spune :
Art. 5
(1)Pentru utilizarea operelor muzicale pe Internet, utilizatorii vor plati organismului de gestiune colectiva o remuneratie dupa cum urmeaza:
a)pentru utilizarea operelor muzicale aflate in medii de stocare disponibile la adresa paginii de Internet a utilizatorului (URL), constand in ascultarea acestora de catre public cu titlu gratuit sau utilizate ca muzica ambientala, o remuneratie anuala de 3.000.000 lei, indiferent de numarul de accesari ale paginii de Internet, precum si de caracterul comercial sau necomercial al utilizarii;
Presupunind ca s-ar vorbi de streaming online, atunci ar insemna ca un radio online poate emite orice muzica pentru o suma de aprox 100 de USD/an. Nu-i rau ! :-)
4. Pina si suma de 3 000 de lei/ descarcare este ridicola in conditiile unei medii europene de 1 euro. Augustin Varnav descrie mult mai bine in aceasta interventie de pe Lista Romana de Drept :
: dar in ce priveste descarcarea fisierelor, sa soliciti un minim de 3000 de lei in conditiile universalitatii internetului este practica
anticoncurentiala clara. daca in franta (in general in tarile dezvoltate)
platesti pentru o melodie in jur de 1 euro, eu inteleg din textul normelor
metodologice ca in calitate de proprietar de site internet pot vinde melodii
si cu 4000 lei, astfel cistigind doar din volumul mare al transferurilor.
dar ce il va impiedica pe francez sau pe american sa renunte la a plati 1
euro pe piesa si sa dea in schimb 10 centi? si asta in conditiile in care
vinzarea cd-urilor autorilor straini se face la preturi aproximativ egale in romania si in restul lumii. consecinta va fi reorientarea clientilor spre siturile romanesti, de unde vor cumpara ieftin iar autorii vor fi prost remunerati, pierzind astfel sumele impresionante pe care le incaseaza de la iTunes, Fnac, SonyMusic etc etc.
O singura recomandare in final - oricine,fie el judecator, arbitru sau legiuitor, inainte de a decide asupra unei chestiuni legate de Internet ar trebui sa faca 2 lucruri :
1. sa ceara opinia unei persoana familiarizate cit de cit cu acest mod de comunicare pentru a nu spune niste aberatiii ce nu se pot aplica - vezi si Legea pornografiei pentru aceiasi greseala
2. sa mearga intr-un Internet Cafe sau sa isi ia o conexiune acasa si sa stea cineva linga el ca sa ii explice ce diferente sunt intre Internet si lumea fizica. Si ce inseamna o pagina web, un blog, o lista de discutii , un program P2P, IM, etc
Asta pentru a evolua si noi o data cu restul lumii.
Navigare placuta in continuare !
2 comments
Comment from: ando
si unde trebuie platite aceste taxe pt difuzarea muzici pe internet un raspuns mai exact daca se poate??
Din cate am inteles eu, daca fac pe site-ul meu www.talente.ro o sectiune TONOMAT MUZICAL accesibil pe www.TONOMAT.TALENTE.RO, ceea ce insa si inca, nu o sa fac, va trebui sa platesc 3mil lei (pentru utilizarea operelor muzicale aflate in medii de stocare disponibile la adresa paginii de Internet a utilizatorului (URL)) si voi putea pune la dispozitia vizitatorilor orice gen si orice muzica existenta fara a mai da 1 cent. Mi se pare rezonabil. Nu cred ca Romania se va “arunca” la platit 3000 lei pe download avand in vedere vitezele dezastruoase pe care multe localitati inca le au.