MJ scoate la discutii legea privind criminalitatea informatica
Aflam printr-un tip de la specialistii de pe e-crime.ro (care citesc site-ul Ministrului Justitiei mai des decit noi ;)) ca Minsiterul cu pricina a scos la dezbatere publica ieri un proiect de modificare a legii privind criminalitatea informatica (oficial proiectul de Lege pentru modificarea şi completarea titlului III „Prevenirea şi combaterea criminalităţii informatice” al Legii nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi completările ulterioare).
O scurta privire asupra textului ne arata ca se refera in principal la completarea infractiunilor cu cele legate de incriminarea actelor de natură rasistă şi xenofobă comise prin intermediul sistemelor informatice. (ca urmare a semnarii si ratificarii protocolului aditional al Conventiei de la Budapesta).
Citeva observatii la prima vedere:
a) Intotdeauna gasesc ciudat cit efort se depunde in a avea reglementarea cit mai perfecte, si cit de putin efort se incearca sa se puna ca aceste reglementari sa fie aplicate. Un bun exemplu in acest sens este modificarea art. 40 care introduce noi institutii care sa faca cursuri pe tema. Nu asta era chiar extrem de important, ci chiar sa le faca. La fel cu alte articole care privesc “politici, practici, mãsuri, proceduri si standarde minime de securitate a sistemelor informatice.” ce sunt sublime, dar in majoritatea cazurilor lipsesc cu desavirsire. (mai ales in sistemul public).
b)Este pacat ca o astfel de modificare sa nu cuprinda si schimbarea articolelor care au fost criticate in literatura de specialitate si in practica. Cred ca un ochi aruncat pe materialele deja publicate (si nu de mine) poate aduce citeva idei utile.
c)In fine observ ca se va incrimina si simpla “accesare, fără drept, de materiale pornografice cu minori, prin intermediul sistemelor informatice.”
Constat ca in loc sa ne uitam la taierea fenomenului la radacina (adica cei care produc si pun online continutul de pornografie infantila), incercam sa vinam cai verzi pe pereti intr-un domeniu extrem de sensibil si nereglementat unitar. Sigur ca infractiunea nu se va aplica daca ai incarcat din greseala o pagina web si astfel de continut merge automat in Temporary Internet Files.
Dar este extrem de ciudat (mai ales cind vorbesti cu tinerii) sa le explici ca desi la 16 ani te poti casatori cu acte in regula, dar daca te pozezi in posturi indecente (cu orice aparat digital care este un sistem informatic) esti un infractor. Sa mai spun ca in alte tari minor inseamna sub 12 ani si in altele 21? si asta intr-un Internet ce ne globalizeaza.
Stiu ca e un domeniu super-sensibil, dar cred ca se poate face o limitare a textului astfel incit sa nu avem situatii paradoxale de tipul celor mai sus precizate.
Si cum documentul e doar in format .doc pe site-ul MJ, am preferat sa fac un copy&paste mai jos a intregului text propus. Data limita pentru comentarii e 28 mai 2009.
PROIECT DE LEGE
pentru modificarea şi completarea titlului III „Prevenirea şi combaterea criminalităţii informatice” al Legii nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi completările ulterioare
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic:
Titlul III „Prevenirea şi combaterea criminalităţii informatice” din Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi completările ulterioare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 279 din 21 decembrie 2003, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La art. 35, alin. (1), după lit. i) se introduce o nouă literă, lit. j), cu următorul cuprins:
„Art. 35
j) prin material rasist şi xenofob se înţelege orice material scris, imagine sau altă reprezentare de idei sau teorii care susţine, promovează sau incită la ură, discriminare sau violenţă împotriva oricărei persoane sau grup de persoane, pe considerente de rasă, culoare, ascendenţă sau origine naţională sau etnică, precum şi religie, dacă este folosit ca pretext pentru oricare dintre aceşti factori.”
2. La art. 39, alineatul (1) se modifică după cum urmează:
„(1) Ministerul Administraţiei şi Internelor, Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale, Serviciul Român de Informaţii, Serviciul de Informaţii Externe şi Direcţia de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie constituie şi actualizează baze de date privind criminalitatea informatică. Condiţiile de constituire şi actualizare a bazei de date vor fi reglementate prin ordin comun al Ministerului Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale şi al Ministerului Administraţiei şi Internelor, în termen de 45 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului proiect de lege.”
3. La art. 39, alineatul (2) se abrogă.
4. Art. 40 se modifică după cum urmează:
„Institutul Naţional al Magistraturii, Ministerul Administraţiei şi Internelor, Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale, Serviciul Român de Informaţii şi Serviciul de Informaţii Externe desfăşoară programe speciale de pregătire şi perfecţionare a personalului cu atribuţii în prevenirea şi combaterea criminalităţii informatice.”
5. Titlul Secţiunii a 3-a, „Pornografia infantilă prin sisteme informatice” se modifică după cum urmează:
„SECŢIUNEA a 3-a
Infracţiuni săvârşite prin sisteme informatice”
6. După art. 51, se introduc patru articole noi, art. 511, art. 512, art. 513 şi art. 544, cu următorul cuprins:
„Art. 511
Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amendă accesarea, fără drept, de materiale pornografice cu minori, prin intermediul sistemelor informatice sau altor mijloace de comunicaţii electronice.”
„Art. 522
(1) Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amendă distribuirea sau punerea la dispoziţia publicului, în orice mod, prin intermediul unui sistem informatic, de materiale rasiste şi xenofobe.
(2) Tentativa se pedepseşte.”
„Art. 513
Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 1 la 3 ani ameninţarea unei persoane sau a unui grup de persoane, prin intermediul unui sistem informatic, cu săvârşirea unei infracţiuni pentru care maximul pedepsei prevăzute de lege este închisoarea de cel puţin 5 ani, pe motiv de rasă, culoare, ascendenţă sau origine naţională ori etnică, sau în considerarea religiei dacă aceasta este folosită ca pretext pentru oricare dintre motivele arătate.”
„Art. 514
(1) Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 5 ani distribuirea sau punerea la dispoziţia publicului, în orice mod, prin intermediul unui sistem informatic, de materiale ce neagă, minimalizează în mod evident, aprobă sau justifică genocidul sau crimele împotriva umanităţii, astfel cum sunt definite în dreptul internaţional şi recunoscute ca atare printr-o hotărâre definitivă a Tribunalului Militar Internaţional înfiinţat prin Acordul de la Londra, la data de 18 aprilie 1945 sau a oricărui alt tribunal penal internaţional înfiinţat prin instrumente internaţionale relevante şi a căror competenţă a fost recunoscută de statul român.
(2) Tentativa se pedepseşte.”
7. După art. 59, se introduce un articol nou, 591 , cu următorul cuprins:
„Art. 591
În cazul infracţiunilor prevăzute în prezentul titlu, competenţa de judecată în primă instanţă aparţine tribunalului.”
8. La art. 62, alin. (2) se modifică după cum urmează:
„Art. 62
(1) Pentru asigurarea cooperării internaţionale imediate şi permanente în domeniul combaterii criminalităţii informatice funcţionează, în cadrul Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Serviciul de combatere a criminalităţii informatice, ca punct de contact disponibil permanent.

2 comments
Comment from: Luke
Comment from: bogdan
Sintagma “fara drept” e definita in lege in art 35 alin2, dar in cazul acestuit articol mie mi se pare ca aduce mai multa confuzie:
” (2) În sensul prezentului titlu, actioneazã fãrã drept persoana care se aflã în una dintre urmãtoarele situatii:
a) nu este autorizatã, în temeiul legii sau al unui contract;
b) depãseste limitele autorizãrii;
c) nu are permisiunea, din partea persoanei fizice sau juridice competente, potrivit legii, sã o acorde, de a folosi, administra sau controla un sistem informatic ori de a desfãsura cercetãri stiintifice sau de a efectua orice altã operatiune într-un sistem informatic. “
pe mine ma distreaza tare acel “fara drept” din articolul referitor la minori. cum adica fara drept? adica daca ai cont pe un site “de profil” totul este ok. daca incerci sa spargi un siteul esti pedepsit?