Modificarea legii 365/2002 privind comertul electronic
Iata ca in final modificarea la legea comertului electronic a fost publicata in Monitorul Oficial din 10 Mai 2006.
Am mai scris despre actuala modificare, care a fost facuta doar pentru a ne "alinia mai bine"la normele UE.
Cind vom intelege poate ca o lege trebuie nu numai "implementata" in legislatia nationala, ci si sa fie functionala, poate vom avea ce sa discutam.
Pina atunci - let's keep quiet.
Vezi si legea integrala mai jos .
LEGE nr. 121 din 4 mai 2006 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 365/2002 privind comerţul electronic
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Art. I
Legea nr. 365/2002 privind comerţul electronic, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 483 din 5 iulie 2002, cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1.La articolul 1, punctele 1 şi 8 vor avea următorul cuprins:
"1. serviciu al societăţii informaţionale - orice serviciu care se efectuează utilizându-se mijloace electronice şi prezintă următoarele caracteristici:
a) este efectuat în considerarea unui folos patrimonial, procurat ofertantului în mod obişnuit de către destinatar;
b) nu este necesar ca ofertantul şi destinatarul să fie fizic prezenţi simultan în acelaşi loc;
c) este efectuat prin transmiterea informaţiei la cererea individuală a destinatarului;
.........................................
8. comunicare comercială - orice formă de comunicare destinată să promoveze, direct sau indirect, produsele, serviciile, imaginea, numele ori denumirea, firma sau emblema unui comerciant ori membru al unei profesii reglementate; nu constituie prin ele însele comunicări comerciale următoarele: informaţiile permiţând accesul direct la activitatea unei persoane fizice sau juridice, în special pe nume de domeniu sau o adresă de poştă electronică, comunicările legate de produsele, serviciile, imaginea, numele ori mărcile unei persoane fizice sau juridice, efectuate de un terţ independent faţă de persoana în cauză, mai ales atunci când sunt realizate cu titlu gratuit;"
2.La articolul 1, după punctul 9 se introduce un nou punct, punctul 91, cu următorul cuprins:
"91. Nu constituie obiect al legislaţiei coordonate:
a) cerinţele aplicabile bunurilor ca atare şi livrării acestora;
b) cerinţele aplicabile serviciilor care nu sunt prestate prin mijloace electronice;"
3.La articolul 1, după punctul 14 se introduce un nou punct, punctul 15, cu următorul cuprins:
"15. activitate profesională reglementată - activitatea profesională pentru care accesul sau exercitarea în România este condiţionată, direct ori indirect, în conformitate cu legislaţia română în vigoare, de deţinerea unui document care să ateste nivelul de formare profesională."
4.La articolul 2, literele a) şi c) ale alineatului (4) şi alineatul (5) vor avea următorul cuprins:
"a) dispoziţiile legale în materie fiscală;
.........................................
c) prevederile Legii concurenţei nr. 21/1996, republicată.
(5) În măsura în care nu conţine dispoziţii derogatorii, prezenta lege se completează cu dispoziţiile legale privind încheierea, validitatea şi efectele actelor juridice, cu celelalte prevederi legale care au ca scop protecţia consumatorilor şi a sănătăţii publice."
5.La articolul 3, literele h) şi i) ale alineatului (4) se abrogă.
6.La articolul 4, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
"(3) Furnizarea de servicii ale societăţii informaţionale de către furnizorii de servicii stabiliţi în statele membre ale Uniunii Europene se face, până la momentul aderării României la Uniunea Europeană, în condiţiile prevăzute în Acordul european instituind o asociere între România, pe de o parte, şi Comunităţile Europene şi statele membre ale acestora, pe de altă parte."
7.La articolul 5, litera g) a alineatului (1) va avea următorul cuprins:
"g) titlul profesional şi statul în care a fost acordat, corpul profesional sau orice alt organism similar din care face parte, indicarea reglementărilor aplicabile profesiei respective în statul în care furnizorul de servicii este stabilit, precum şi a mijloacelor de acces la acestea, în cazul în care furnizorul de servicii desfăşoară o activitate profesională reglementată;"
8.La articolul 6, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
"(3) Comunicările comerciale care constituie un serviciu al societăţii informaţionale sau o parte a acestuia, atunci când acest serviciu este furnizat de un membru al unei profesii reglementate, sunt permise sub condiţia respectării dispoziţiilor legale şi a reglementărilor aplicabile profesiei respective, care privesc, în special, independenţa, demnitatea şi onoarea profesiei, secretul profesional şi corectitudinea faţă de clienţi şi faţă de ceilalţi membri ai profesiei."
9.La articolul 9, litera a) a alineatului (3) va avea următorul cuprins:
"a) trimiterea unei dovezi de primire prin poştă electronică sau printr-un alt mijloc de comunicare individuală echivalent, la adresa indicată de către destinatar, fără întârziere;"
10.La articolul 14, alineatul (2) se abrogă.
11.La articolul 14, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
"(4) Prevederile acestui articol nu vor afecta posibilitatea autorităţii judiciare sau administrative de a cere furnizorului de servicii să înceteze ori să prevină violarea datelor şi, de asemenea, nu pot să afecteze posibilitatea stabilirii unor proceduri guvernamentale de limitare sau întrerupere a accesului la informaţii."
12.La articolul 16, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
"(3) Furnizorii de servicii sunt obligaţi să întrerupă, temporar sau permanent, transmiterea într-o reţea de comunicaţii ori stocarea informaţiei furnizate de un destinatar al serviciului respectiv, în special prin eliminarea informaţiei sau blocarea accesului la aceasta, accesul la o reţea de comunicaţii ori prestarea oricărui alt serviciu al societăţii informaţionale, dacă aceste măsuri au fost dispuse de autoritatea publică definită la art. 17 alin. (2); această autoritate publică poate acţiona din oficiu sau ca urmare a plângerii ori sesizării unei persoane interesate."
13.La articolul 18, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
"Art. 18
(1) Asociaţiile şi organizaţiile neguvernamentale cu caracter profesional ori comercial sau cele constituite în scopul protecţiei consumatorilor, a minorilor ori a persoanelor cu handicap îşi pot elabora propriile coduri de conduită sau coduri comune cu Autoritatea şi Ministerul Justiţiei, în vederea aplicării corespunzătoare a prevederilor prezentei legi."
Art. II
Legea nr. 365/2002 privind comerţul electronic, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 483 din 5 iulie 2002, cu modificările ulterioare, precum şi cu modificările şi completările aduse prin prezenta lege, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
-****-
Prezenta lege transpune Directiva 2000/31/CE referitoare la anumite aspecte juridice privind serviciile societăţii informaţionale, în special comerţul electronic în piaţa internă, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. L 178/2000.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU
p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
TEODOR VIOREL MELEŞCANU
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 403 din data de 10 mai 2006

Buna ziua,
Sper sa ma puteti ajuta sa lamuresc o problema.
Am aflat zilele trecute ca, in Romania, este interzisa stocarea (chiar si pentru cateva zile) de catre furnizori a informatiilor de Credit Card ale clientilor. Nu stiu exact in ce conditii se aplica aceste prevederi. Dar sa luam cazul unor rezervari de hotel pe un site international de turism: clientii care isi fac rezervari sunt obligati sa furnizeze informatiile referitoare la CC lor si alte informatii personale. Site-ul respectiv proceseaza rezervarea si o transmite la hotel, dar nu ii ia banii clientului, ci isi va lua un comision ulterior de la hotel. Site-ul afiseaza si o regula pentru anulari, anume ca anularile se fac cu cel putin 48h inainte (de exemplu), in caz contrar se va percepe de pe CC contravaloarea unei nopti de cazare de catre hotel. Aceasta este o conditie pentru a evita blocarea camerelor de hotel cu rezervari ce nu se vor concretiza. Datele de CC ajung la hotel, care, in caz de no-show, ar trebui sa ii ia clientului banii de pe CC, fara sa treaca fizic cardul prin POS.
In SUA este perfect legal si sunt operatiuni frecvente. Altfel de ce ar mai exista reguli de garantare cu CC?
Mi se pare normal ca informatia de CC sa ajunga la hotel, iar acesta sa utilizeze informatiile numai pentru incasari de numerar cuvenite si sa isi asume integral raspunderea pentru utilizarea frauduloasa a acestor date (de catre un angajat, de exemplu).
Cum sunt aceste operatiuni prevazute de legea romaneasca?