Parlamentul European sustine drepturile fundamentale pe Internet
In preajma unor proiecte europene care aduc o atingere directa drepturilor civile in mediul digital (cum sunt inclusiv directiva privind pastrarea datelor de trafic - inclusiv voluntar -, problemele legate de RFID si biometrie, sau strip search-ul de la aeroport)iata ca un document adoptat cu larga majoritate de Parlamentul European astazi spune un hotarit NU unui Big Brother digital in Europa.
Recomandarea Parlamentului privind consolidarea securității și a libertăților fundamentale în rețeaua internet(aici in versiunea draft, inca nu a aparut versunea finala pe site-ul lor), chiar daca nu are valoarea juridica a unui document obligatoriu pentru statele membre, are meritul de a arata care este pozitie PE in unele probleme-cheie pe care Comisia le discuta sau le inainteaza Parlamentului. Nu putem sari cu vederea faptul ca unul dintre co-raportori la aceasta recomandare a fost si unul din parlamentarii romani - N.V. Popa. (si imi pare bine ca macar citiva au lucrat si in politici ITC - cum ar fi si Adina Valean la raportul pentru reducerea valorii SMS si acces la Internet in roaming)
Citeva citate din Recomandare cu citeva comentarii:
- să îndemne statele membre să răspundă unei societăți din ce în ce mai conștiente de importanța informației și să asigure o mai mare transparență a procesului decizional, oferind cetățenilor un acces mai larg la informațiile stocate de guverne pentru a le permite să beneficieze de informațiile respective; să aplice același principiu în cazul propriilor sale informații; (chestiune deja prezenta in discutie la PE printr-un Regulament obligatoriu pt statele membre)
(k) să acționeze în vederea adoptării directivei referitoare la măsurile penale care vizează aplicarea drepturilor de proprietate intelectuală, în baza unei evaluări care să țină seama de recentele cercetări în domeniul inovării, a măsurii în care acest demers este considerat necesar și proporțional, interzicând totodată, în acest sens, controlul și supravegherea sistematică a tuturor activităților desfășurate de utilizatorii internetului și asigurându-se că pedepsele sunt proporționale cu încălcările comise; în acest context, să respecte, de asemenea, libertatea de exprimare și asociere a utilizatorilor individuali și să combată incitarea la încălcări, pe cale electronică, ale drepturilor de proprietate intelectuală, inclusiv unele restricții de acces excesive, impuse de înșiși titularii drepturilor de proprietate intelectuală; (adica mai lasati-ne cu noua teorie cu 3 lovituri si pirateria e o crima)
(l) să garanteze faptul că exprimarea unor convingeri politice controversate pe internet nu face obiectul unei urmăriri penale;
(m) să se asigure că nu există legi sau practici care să limiteze sau să incrimineze dreptul jurnaliștilor și al mass-mediei de a colecta și de a difuza informații în scop jurnalistic; (se aude la codul civil ?
(n) (…)să țină cont, în mod adecvat, de importanța anonimatului, a pseudonimelor și a controlului fluxurilor de informație pentru viața privată, precum și de faptul că utilizatorilor ar trebui ar trebui să li se ofere mijloacele pentru a o proteja în mod eficient și ar trebui să fie educați cu privire la aceste mijloace, de exemplu prin diversele tehnologii disponibile de consolidare a protecției vieții private (PET);
(o) să se asigure că statele membre care interceptează și monitorizează traficul de date, indiferent că este vorba despre propriii cetățeni sau despre traficul de date din afara granițelor, respectă cu strictețe condițiile și garanțiile prevăzute de lege atunci când întreprind aceste acțiuni; solicită statelor membre să se asigure că controalele de la distanță, în cazul în care sunt prevăzute de legislația națională, se efectuează în baza unui mandat de percheziție emis de autoritățile judiciare competente; să constate că procedurile simplificate de efectuare a controalelor de la distanță sunt considerate inacceptabile, spre deosebire de controalele directe, deoarece aduc atingere principiilor statului de drept și dreptului la viață privată; (aici e vorba atit de implementarea directivei privind pastrarea datelor, cit si de legea FRA din Suedia
(q) să îndemne statelor membre să identifice toate entitățile care utilizează supravegherea online și să întocmească raport anual privind supravegherea online, garantând legalitatea, proporționalitatea și transparența; (abia astept… :-)
(v) să invite statele membre să garanteze faptul că libertatea de exprimare nu este supusă unor restricții arbitrare provenind din sfera publică și/sau privată și să evite toate măsurile legislative sau administrative care ar putea induce o „stare de teamă” referitoare la toate aspectele legate de libertatea de exprimare;
(x) să atragă atenția asupra faptului că dezvoltarea „internetului obiectelor” și utilizarea sistemelor de identificare prin frecventa radio (RFID) nu ar trebui să se facă în detrimentul protecției datelor și drepturilor cetățenilor; (a.k.a pasapoarte si documente de identitate biometrice)
(z) să încurajeze includerea principiilor fundamentale ale „Cartei drepturilor pe internet” („Internet Bill of Rights”) în procesul de cercetare și în elaborarea instrumentelor și a aplicațiilor legate de internet, precum și promovarea principiului „vieții private din concepție”, potrivit căruia cerința protejării vieții private și a datelor să fie introdusă în ciclul de viață al noilor evoluții tehnologice cât mai devreme cu putință, asigurând cetățenilor un mediu ușor de utilizat;