Dupa cum anunta comunicatul oficial :
Au fost sanctionate, in ordinea cronologica a aplicarii amenzilor: S.C. Managementproiect S.R.L. din Targu-Jiu, S.C. Curtea Veche Publishing S.R.L. din Bucuresti, S.C. Elitech Mit S.R.L. din Oltenita, S.C. E-Student Consult S.R.L. din Bucuresti, S.C. Chris&Chris Solutions Co S.R.L. din Bucuresti, S.C. Ghizbi S.R.L. din Bucuresti si doua persoane fizice din Bucuresti. De asemenea, deoarece nu a furnizat informatiile solicitate de ANRCTI, S.C. Westfloor Profesional S.R.L. din Bucuresti a fost sanctionata cu amenda in cuantum de 1.000 lei.
Numele firmelor nu imi zic mare lucru, in afara de Curtea Veche, de unde am primit si eu in trecut niste spam ( daca nu stiti ce e aia, ma refer fie la sunca mea preferata - super tare intro-ul!, fie la altceva. (ca mesaje comerciale nesolicitate, cum zice legea romana, numai autoritatile poate sa zica daca au trimis au ba).
Sigur ca probabil cei mai multi o sa zica (asa cum s-a comentat si la insemnarea trecuta): amenzile sunt prea mici, firmele sunt prea mici, tot se trimite spam. Asa e, dar e mai bine decit nimic. Sa nu uitam ca acum jumate de an, oricine se plingea spunea ca nu s-a dat nici una. Cred ca incetul cu incetul o sa mai miscam si noi. Sa nu uitam insa ca limita amenzilor este stabilita prin lege si daca se vor amenzi mai mari, trebuie sa se modifice legea.
Iar eu, consecvent principiului ca orice cale de sesizare trebuie incercata, dupa ce am incercat varianta ANSPDCP (cu semi-esec) si ANRCTI (cu semi-reusita), m-am plins saptamina trecuta si la baietii de la IAB Romania, dupa ce am inceput din senin sa primesc niste spamuri de la unii din baietii din club. Ca doar nu o fi adoptat degeaba recomandarile pentru email marketing sau centrul de suport si sesizari … Asteptam raspunsul.
Tot pe tema mesajelor comerciale nesolicitate, asa cum sunt definite de legea romana am avut o discutie interesanta cu Silvia, care sustine o interpretare limitata a sintagmei “comunicarile (…), efectuate de un tert independent fata de persoana in cauza.” In mare sunt de acord cu ea, mai ales pe modul in care textul din directiva a fost implementat - vezi mai jos intreaga argumentatie - dar cred ca si alte opinii sunt binevenite.
In cazul promovarii serviciilor/produselor prin intermediul e-mailului, conform dispozitiilor aplicabile in Legea nr. 365/2002, in perfecta concordanta cu Directiva CE 31/2000 privind anumite aspecte juridice ale serviciilor societatii informationale, in special ale comertului electronic, pe piata interna (directiva privind comertul electronic), functioneaza principiul opt-in, ceea ce inseamna ca pentru a trimite un astfel de mesaj trebuie sa am acordul destinatarului. Legea nu prevede cum se obtine acest acord, insa apreciez ca in lipsa unei precizari exprese, poate fi obtinut prin orice modalitate, atata timp cat aceasta este legala si atata timp cat expeditorul mesajului in cauza este in masura sa probeze detinerea acordului destinatarului. Referitor la proba detinarii consimtamantului destinatarului, in tacerea legii speciale si in acord cu principiile generale ale Codului civil referitoare la probe (actori incumbit onus probandi, adica cel care face o afirmatie trebuie sa o dovedeasca) rezulta ca expeditorul este cel care trebuie sa demonstreze ca are acordul destinatarului in cauza.
Definitia comunicarii comerciale nesolicitate prevede doua exceptii care nu sunt incluse in categoria acestora, printre care si situatia urmatoare: “comunicarile legate de produsele, serviciile, imaginea, numele ori marcile unei persoane fizice sau juridice, efectuate de un tert independent fata de persoana in cauza, mai ales atunci cand sunt realizate cu titlu gratuit".
Legea nu face nici un fel de precizare cu privire la detalierea comunicarilor comerciale efectuate de un tert independent fata de persoana in cauza. Pentru intelegerea corecta a acestei notiuni in vederea analizarii acestei exceptii de la regimul juridic al comunicarilor comerciale solicitate si nesolicitate, trebuie sa avem in vedere urmatoarele :
(1)Regula in materia comunicarilor comerciale (exceptand dispozitiile art. 12 din Legea nr. 506/2004) este ca atunci cand trimit un mesaj publicitar trebuie sa am consimtamatul destinatarului si sa respect prevederile art. 6 din Legea nr. 365/2002 si a Normelor metodologice de aplicare. Astfel, in conformitate cu aceste prevederi legale, mesajul comercial trebuie sa fie : (a) clar identificabil (subiectul mesajului trebuie sa inceapa cu cuvantul “PUBLICITATE” scris cu majuscule") ; (b) persoana in numele caruia se face comunicarea sa fie clar identificata (numele, codul de inregistrare, sediul, numar de si adresa de email); © sa existe posibilitatea de desubscriere prin email (aceasta procedura trebuie sa fie disponibila si prin emailul trimis, si pe site-ul web al persoanei care trimite mesajul).
(2) Legea nu considera ca sunt comunicari comerciale acele promovari ale produselor/serviciilor care sunt facute in mod independent de catre o persoana terta in raport cu titularul drepturilor asupra produselor/serviciilor care se promoveaza. Aceasta este singura interpretare logica ce poate rezulta din prevederile art. 1 din Legea nr. 365/2002, avand in vedere scopul legiuitorului in ceea ce priveste delimitarea comunicarilor comerciale legale de cele nesolicitate, principiile pe care trebuie sa le respecte expeditorii unor mesaje comerciale si protectia consumatorului, in beneficiul caruia a fost emisa aceasta reglementare. Astfel, in cadrul acestei exceptii ar putea intra, rapoarte independente, statistici, rapoarte de audit “efectuate” de catre o persoana independenta. Apreciez ca termenul „efectuate” trebuie interpretat in sensul de „redactate", „elaborate” si nu doar efectiv expediate prin e-mail de catre persoana independenta. In acest sens, am in vedere si excluderea corespunzatoare exceptiei acestei definitii, conform Directivei CE 31/2000, respectiv: „communications relating to the goods, services or image of the company, organisation or person compiled in an independent manner, particularly when this is without financial consideration". Consider ca o interpretare care limiteaza activitatea tertei persoane doar la expedierea mesajului nu corespunde scopului legiuitorului in ceea ce priveste justificarea acestei exceptii.
(3) Exceptiile precizate de Legea nr. 365/2002 au in vedere excluderea caracterului comercial al comunicarilor in cauza, pentru ca in masura in care aceste comunicari ar avea caracter comercial, ar fi supuse regimului juridic prevazut pentru mesajele comerciale solicitate mentionat anterior. Astfel, distinctia intre un mesaj comercial si un mesaj informativ (care intra sub incidenta exceptiei definitiei comunicarilor comerciale) ar trebui sa fie facuta in mod rational, rezonabil si proportionat. Totodata, avand in vedere precizarea legiuitorului („mai ales atunci cand sunt realizate cu titlu gratuit"), apreciez ca un newsletter sau orice alta informare din partea unei organizatii non-guvernamentale s-ar califica mult mai usor in cadrul acestei exceptii decat in cazul unui e-mail provenit din partea unei societati comerciale.
(4) Avand in vedere definitia comunicarii comerciale („comunicare comercială - orice formă de comunicare destinată să promoveze, direct sau indirect, produsele, serviciile, imaginea, numele ori denumirea, firma sau emblema unui comerciant ori membru al unei profesii reglementate), rezulta in mod cert ca distinctia pe care am mentionat-o anterior este utila si justificata in cazul delimitarii mesajelor care nu au acest caracter si care „scapa” astfel regimului juridic aplicabil comunicarilor comerciale in general. Astfel, in masura in care din cuprinsul mesajului rezulta in mod cert intentia (fie si indirecta) de a promova serviciile si produsele unei persoane (persoane fizice sau juridice), consider ca un asemenea mesaj nu poate fi considerat ca fiind exceptat de la caracterul sau comercial si ca pentru ca un asemenea mesaj sa fie trimis in mod legal, in mod cert trebuie respectate prevederile legale amintite mai sus (cu privire la consimtamant in primul rand, dar si cu privire la conditiile pe care trebuie sa le intruneasca un asemenea mesaj).
In concluzie, avand in vedere cele mentionate mai sus, apreciez ca exonerarea de la aplicarea regimului juridic prevazut pentru comunicarile comerciale in cazul unui „tert independent” trebuie facuta cu multa prudenta.
foarte lunga povestea :)
va dau eu o lege mai simpla: pentru a trimite email cu scop de *reclama* trebuie sa ai acordul persoanei la care trimiti. altfel e spam.
*reclama* - orice mesaj care promoveaza un produs sau vrea sa vanda un produs.
gata.