Standardele pentru e-commerce in 2011
Daca ar fi aparut ieri vreo lege sau vreun regulament impus de vreo autoritate romanesca referitoare la standardele pentru e-commerce in anul 2011, acestea cu siguranta ar fi fost criticate si comentate pina in ultimul alineat. Nu stiu daca ar fi fost si aplicate.
Dar ieri s-au lansat alte standarde. Cele propuse de Galele Premiilor E-commerce (Gpec) 2011, care aduce in prim-plan 89 de criterii de jurizare, si nu numai.
De fapt, asta este mare avantaj adus de gala. In conditiile in care legile din domeniul comertului electronic fie nu sunt aplicate deloc (vezi legea 365/2002 unde autoritatea competenta este moarta-n papusoi), fie sunt aplicate doar ca sanctiuni pentru incalcarea protectiei consumatorilor (in special pe OG 130/2000 prin ANPC), Gpec a reusit ridicarea efectiva a standardelor, mai mult decit orice autoritate, in piata de comert electronic in ultimii 6 ani, inclusiv prin popularizarea dispozitiilor legislative aplicabile.
Si poate este mai bine asa. In fond nimeni nu se poate asteapta (realist vorbind), ca in hatisul legislativ de astazi, cel care porneste o afacere sa stie exact ce legi i se aplica. E un proces educativ (si uneori punitiv) prin care regulile se cristalizeaza si se aplica uniform. (si inca suntem la inceputul acestui proces).
Sa luam un exemplu concret - acum 6 ani (adica in 2005), desi exista o lege in vigoare din 2000, nimeni nu stia de obligatia de a returna produsul catre consumator in termen de 10 zile daca acesta din urma denunta contractul. In prima editie cred ca nici nu era mentonat ca si criteriu obligatoriu. Astazi, deja, mai toata lumea din comertul online o stie si a devenit un criteriu ferm de preselectie. Unii decid sa nu o aplice sau sa o scrie incorect, dar asta e pe barba lor.
Sa nu creada cineva ca a fost sau este usor. Am discutat, si de fapt inca discutam de multe ori in contradictoriu, nu doar despre textul legii, cat si despre utilitatea si mai ales interpretarea lui. Si despre cum se aplica in realitate in Romania. Pe baza acestor discutii ajungem la necesitatea introducerii ca si criteriu obligatoriu sau in ce mod trebuie ajustata la realitatea de astazi.
Gpec 2011 ridica din nou standardele. O fi piata pregatita?
As sublinia doar doua dintre noutati:
1. Prima este acceptarea in competitie doar a acelor site-uri care indeplinesc o serie de reguli mai dure si care vor primi Certificarea Trusted.ro (poate sunt subiectiv, pentru ca sunt unul dintre partenerii in proiectul Trusted.ro).
Ca urmare a succesului din ultimii 2 ani cu logo-ul Magazin Atestat Gpec, dupa Gpec 2010, am avut mai multe discutii cu Andrei Radu referitor la conceptul acesta de marca de incredere, practic reluat dupa niste discutii mai vechi din 2005 si 2007, cind am considerat ca piata inca nu este suficient de matura sa propunem asa ceva.
Dar despre Trusted.ro, vorbesc mai mult in citeva zile, dupa ce lansam si site-ul.
2. A doua este conceptul de Academia de Ecommerce, care transforma Gpec dintr-un eveniment intr-un proces. Asta complica lucrurile, pentru ca vorbim de mai multe evaluari, de un proces de imbunatatire, dar si de un avantaj mare pentru magazinele inscrise, care pot vedea nu doar feedback-ul primit, ci si cum se transpune in practica.
Deci standardele e-commerce pentru Romania anului 2011 au fost publicate. Acum vine partea dificila - cine le indeplineste ? :D
2 comments
Comment from: ion.zmeu
Comment from: bogdan
Sunt exceptii prevazute in lege, vezi http://www.legi-internet.ro/legislatie-itc/comert-electronic/ordonanta-privind-protectia-consumatorilor-la-incheierea-si-executarea-contractelor-la-distanta.html
Am mai scris si pe blog si in comentarii despre asta.
buna
am si eu o nelamurire…
ce se intampla cu produsele nereturnabile “cf legii…10 zile", de ex:lenjerie intima, costume de baie, produse propuse spre lichidare,care , de atlfel, nici la magazinele online din vest nu se supun regulilor de returnare normale.
asadar, cum ramane?