Viata privata la locul de munca si alte idei juridice legate de social media
Tema din titlul este oricum o poveste fara sfarsit, astfel incit prezentarea mea de la conferinta Legal Issues in Social Media n-a fost decit pretextul pentru a transmite doar ideea de baza in putinele minute avute (mai jos aveti si intreaga prezentare):
Un document care explicitaza regulile utilizarii Internetului (si explicit social media) este oblgatoriu pentru cei care vor sa-si protejeze interesele intr-o companie, fie ei angajati, angajatori sau administratorii de sistem (sau cei de la IT). Alex Negrea a avut o buna completare si anume ca documentul trebuie completat si cu ce ai voie (si e recomandat sa faci), dar asta e treaba celor de HR.
Manafu a mai avut o serie de intrebari interesante la final care s-ar putea sa fi scapat celor care erau obositi, dar care mi s-au parut interesante:
1. Pot eu sa pun pe site-ul meu marca Facebook, daca le intermediez serviciile (de ex. zic ca fac campanii pe Facebook)? Raspunsul meu a fost ca atita vreme cit marca este folosita pentru idetificarea sursei serviciilor, utilizarea ei ar trebui sa fie ok.
Temeiul juridic - Art 39 legea 84/1998
(1) Titularul marcii nu poate cere sa se interzica unui tert sa foloseasca in activitatea sa comerciala:
(…)
c) marca, daca aceasta este necesara pentru a indica destinatia produsului sau a serviciului, in special pentru accesorii sau piese detasabile.
2. Poate un consumator sa faca un forum sau o pagina de facebook despre un produs sau firma (ambele marci inregistrate), fara ca marca sa-l dea in judecata ?
Aici este un raspuns mai complicat. Personal, cred insa ca daca este intr-adevar o prezentarea din partea unui consumator si are caracter ne-comercial, aceasta ar fi o atitudine normala in cadrul libertatii de exprimare, iar titularul marcii nu ar putea cere interzicerea utilizarii marcii sale, atita vreme cit utilizarea este necomerciala.
In cazul in care acea marca se regaseste intr-un nume de domeniu, putem avea un caz de cybersquatting. Aici, jurisprudenta UDRP este impartita atit in site-uri critice la adresa marcii cit si in site-uri de laudare a marcii.
Fiecare situatie ar trebui sa fie vazuta in mod particular, eu personal find mai degraba si aici de partea consumatorul, principial vorbind.
Inca 2 idei de la eveniment:
a. Ioana ne-a indicat o stire din Franta, unde cuvintele Facebook sau Twitter nu ar putea fi folosite in programele de stiri ale TV si radio, pentru ca ar indica un produs anume si ar concura neleal celelalte servicii locale de retele sociale.
b. Chinezu (am dat link, da! Acum pot sa scriu ce vreau despre tine :D) a avut o idee simpatica: Cum ar fi o companie care să declare ”Ora Facebook”?. Dar si mai misto, si in ton cu insemnarea de siguranta copiilor pe Net e ce articol imi recomanda Adela:How To Teach Kids ‘Digital Literacy’? Build A Private Social Network Playground For Them cu completarea Private networks for children and new ‘life skills’.
Si in fine - prezentarea de ieri: