58 comments
Comment from: Mirela
Comment from: Alex Mihăileanu
Problema are o rezolvare simplă: CFR e companie de stat, publică, neprivatizată. La fel ca în cazul celorlalte companii de stat, datele lor publice sînt publice şi, deci, gratuite, că-s plătite din banul public. Simplu. Şi cu asta am rezolvat dilema. Sper că nu mă înşel.
Comment from: Felix
In cazul Football DataCo v Yahoo! UK Ltd, C-604/10, 1 martie 2012, Curtea a interpretat dispozitiile art 3 si 7 din Directiva 96/9/EC privind protectia bazelor de date.
In cazul particular Football DataCo este o societate care furnizeaza clientilor sai baze de date privind rezultatele meciurilor din ligile engleza si scotiana de fotbal.Yahoo a preluat parti din aceste baze de date fara licentiere.
Intrebarea care s-a pus este daca oa stfel de baza de date se bucura de protectie.
Curtea Europeana a considerat ca nu deoarece nu sunt indeplinite conditiile prevazute in Directiva si anume a aratat ca nu ca selectia sau aranjamentul datelor continute in baza de date nu demonstreaza expresia originala a libertatii creatoare a autorului bazei de date. Curtea a aratat ca efortul investitional legat de crearea acestei baze de date este un criteriu nerelevant.
Comment from: adib
@Mirela - dar problema ramine aceeasi, nu ?
Comment from: bogdan
@mirela Se prea poate, din pacate nu am cum sa o verific, nefiind vorba de vreo informație ce se poate afla din date publice.
Pentru mine tot aceiași mâncare de pește este însă.
Ba mai mult observa ca site-ul cfrcalatori.ro are niște Termeni de folosire făcuți tot cu picioare, inclusiv - Plasarea unui link spre site-ul www.cfrcalatori.ro necesită o autorizaţie prealabilă în scris de la CFR Călători. Deci astept sa ma dea in judecata. :-p
@alex - din pacate nu e chiar asa. Legea 109/2007 nu include companiile comerciale cu capital integral de stat în obligația de a-și deschide datele (nu ca celelalte instituții publice ar da pe dinafară).
@felix - mersi, am crezut ca complicam prea mult problema pentru nespeciliști. BTW, concluziile cazului sunt aici in limba romana. -
Comment from: Yoda
Aberatia asta imi aduce aminte de “drepturile de autor” pe Monitorul Oficial…
Comment from: Mihai
Poate că, subit, s-au gândit la noi, consumatorii, și la problemele generate de multiplele trenuri suspendate, sau cu circulație ocazională ? Deci la dificultățile asigurării informării corecte când sunt atâtea “oglindiri"?
Poate ar trebui trași atunci de mânecă să se ocupe și de actualizarea mai atentă a panourilor din gări, care nu se potrivesc cu “mersul"?
Comment from: Felix
Din Spania un caz similar a fost Ryanair cu Atrapalo S.L. nº 572/2012(cu unele nuante particulare) unde agentia de turism Atrapalo prelua orarul de la Ryanair. Actiunea Ryan air, ca le-a incalcat drepturile privind baza de date, au fost respinse.
Comment from: alex
Pana la urma daca ii pureci bine pe cei de la CFR, sigur au scapari si ei. Ca tot a scris mai sus Yoda de drepturi de autor, serviciul li se poate intoarce si lor prin inregistrarea drepturilor de autor a ceva ce cred ei ca detin. Nici nu trebuie sa te agiti prea mult, sunt sigur ca se poate face o inregistrare online, lejer si simplu incat sa ii inveti minte.
Comment from: Andrei
Bun, eu inteleg ca nu se pune problema accesului fara drept din moment ce site-ul este public dar nu inteleg de ce nu se pune problema dreptului de autor.
Fie site fie carte mersul trenurilor este creatia unui angajat CFR si proprietatea acestei companii. Nu cred ca este numai o problema de forma, chiar continutul este protejat. O citare locala (mersul unui tren) cred ca ar trebui sa fie protejata.
Aud ca BOR isi apara cu dintii copy-rightul pe calendarul bisericesc. De ce ? Acesta se presupune ce este aplicarea unor reguli cunoscute ce nu sunt patentate pe cand mersul trenurilor se poate face in 100 de feluri tinand de mintea creatorului.
Comment from: Kris
Pe http://www.bahn.de apare si mersul trenurilor din Romania. Va indrazni CFR Calatori sa dea in judecata si pe acestia?
Prin preluarea datelor de alte site-uri se mareste aria de acces a potentialilor utilizatori deci e un avantaj si …poate CFR-ul ar trebui sa platesca!!! Obiectul lor de activitate e transportul de calatori …nu pot incasa bani dintr-o activitate nedeclara iar mersul trenurilor e facut de CNCF CFR SA nu de cfr Calatori
Comment from: Mihai
Cred ca este o situatie similara cu ceea ce se intampla cu fotografiile afisate pe site-uri.
Accesul este public, dar asta nu inseamna ca ai voie sa le copiezi si refolosi in pliantele publicitare…si exista o lege pt asta, desi sigur e incalcata destul de des in Romania. Aici vorbim de Proprietate Intelectuala.
In cazul bazei de date, nu vorbim de structura ei, ci de informatia aflata inauntru. Pt a introduce/actualiza acea informatie se investeste un efort. Iar apoi vine un Gigi care a facut un scriptulet si trage toate datele si-si face update la el odata pe saptamana, sau zilnic, clonand practic baza de date. Faptul ca-i expusa public nu inseamna ca oricine are dreptul sa-si faca o copie si s-o foloseasca, mai ales ca vorbim de site-uri comerciale, chiar daca isi obtin venituri din reclama, faptul ca au mai multi utilizatori aduce mai mult venit.
Altfel, in curand vom gasi numai site-uri care permit accesul la date dupa autentificare, monitorizeaza cate cautari se fac de la fiecare IP si blocheaza accesul dupa N cautari succesive, sau care genereaza in loc de HTML altceva mult mai greu de copiat (PDF, imagini, Flash).
Pt asa ceva ar trebui sa existe un protocol de colaborare intre cei care detin baza si cei care vor sa extraga date din ea.
Parerea mea de IT-st.
Comment from: Dan
Dacă o luăm asa, pot să fac scraping de pe orice site?
De exemplu sa fac o aplicație pe iPhone cu programul la cinema și să iau datele de pe www.cinemagia.ro, fără să am acordul lor.
Comment from: bogdan
@Mihai si Dan - nu e bun exemplul cu pozele, ca acelea sunt protejate de drept de autor - aici vorbim despre simple date - am explicat de ce in cazul lor nu exista un drept de autor sau conex.
Oricum, ei nu au facut o actiune pe legislatie de protectie a proprietatii intelectuale, ci pe cea de criminalitate informatica.
Comment from: Codruta
JIGODIILE de la CFR, care habar nu am cati bani dau pe site-ul acela de 3 surcele - 3 lulele (infofer si cfrcalatori), dupa ce ca au un site de k*t (care nu se poate interconecta cu cele europene) au reusit, anul acesta, sa-l faca SI mai prost!!!
Adica: daca in anii trecuti puteai sa faci “click” in stanga, pe numarul trenului, si aflai toate statiile in care opreste (precum si ora de oprire), acum faci asta degeaba, ca nici macar ATAT nu mai face!! Bine! ca oricum aflai degeaba orele de oprire, ca ele nu se respectau de fel, trenurile avand niste intarzieri de mai bine alegi sa mergi cu carutza!!!
Pentru comparatie cu ce ar trebui sa fie un site BUN, incercati pe cel german, dupa parerea mea = cel mai bun din Europa (www.deutschebahn.de). Ieri, cand voiam sa plec din Bruxelles si m-am uitat sa vad ora exacta de plecare (si variante) mi-a aratat ca trenul cu care voiam sa plec urma sa aiba intarziere!!! Asta m-a ajutat sa petrec inca oarece timp placut in orasul acela ;)
Din partea mea, astia de la CFR ar face mult mai bine sa se spanzure!!
Comment from: Codruta
Ce voiam sa spun, de fapt: nu are nevoie nimeni sa copieze un site ATAT de prost!!
Sa zica “merci” JIGODIILE de la CFR ca s-au gasit unii care sa faca reclama serviciilor lor de k*t (desi, bineinteles, “serviciile” alea nu merita!) facand ceva site-uri mai bune! Bine, asta e un soi de oximoron - ORICE site e mai bun decat site-urile de cacao ale CFR!!
Comment from: Codruta
@ Andrei si Mihai: la urma-urmelor, poate ca pur si simplu niste oameni au mers cu trenurile si au vazut orarul pe fiecare linie - sunt curioasa CUM s-ar putea demonstra ca nu e asa!!!
Ar trebui sa nu se mai afiseze Mersul Trenurilor in gari, ca poate copiaza cineva orele de sosire / plecare?
In alta ordine de idei: HABAR nu aveam ca infofer e tinut de altcineva decat cfrcalatori!!! Practic, cele 2 motoare sunt identice!
Ok! in cazul acesta CINE a copiat de la CINE?? Infofer e mai vechi decat cfrcalatori deci pare ca “plagiatorul"e CFR!!
Dar chiar si daca n-ar fi: de CE nu se leaga atunci si de infofer.ro - si se leaga numai de ceilalti?
Comment from: Dan
Cred ca exista solutii tehnice pentru a te proteja de web-scrapping. Nu e nici un acces ilegal in baza de date aici.
Comment from: Muad_Dib
Cred că un comentariu pertinent ar viza şi problema existenţei proprietăţii intelectuale. Multă lume acceptă această idee, deoarece “aşa e legea", dar fundamentul pe care se sprijină acest concept este foarte şubred.
Cel mai bine a demonstrat acest lucru Stephan Kinsella, un avocat specializat pe probleme de brevete de autor, în a sa carte “Against Intellectual Property", disponibilă şi în română aici: http://www.indodii.ro/2013/02/stephan-kinsella-impotriva-proprietatii.html
Comment from: Claudiu
Problema cea mare de care te lovesti cand vrei sa faci o aplicatie cu ajutorul celor de la CFR e ca ei nu iti permit accesul la baza lor de date. Chiar daca vrei sa vii sa aduci imbunatatiri sistemului, sa le aduci astfel clienti, ei vor veni si vor spune nu.
Iata ce spune o solicitare de lansare a unui serviciu de mersul trenurilor, facuta catre cei de la SNCFR. Raspunsul este mai jos:
“Bună ziua,
Referitor la solicitarea dumneavoastră vă comunicăm că CFR Călători a înregistrat adesea reclamaţii din cauza informaţiilor eronate publicate online pe diferite alte site-uri (altele decât cel propriu). Deşi au provocat acet tip de neajunsuri administratorii acestor site-uri nu au cunoştinţele profesionale necesare şi competenţa de a le soluţiona, astfel erorile acestora afectează negativ imaginea SNTFC CFR Călători SA.
Informaţiile primare permanent actualizate pe care se poate baza sursa unei aplicaţii de tipul celei pe care doriţi să o promovaţi dumneavoastră, nu sunt de natură publică şi în acest context, din cele comunicate de dumneavoastră, nu reiese cum anume le veţi procura.
SNTFC CFR CALATORI SA publică pe propriul portalul web www.cfrcalatori.ro singurele informaţii corecte existente online cu privire la circulaţia trenurilor proprii, biletele cfr etc informaţii pentru care işi asumă răspunderea.
Precizăm că SNTFC CFR CALATORI SA a lansat de curând, pe portalul web propriu www.cfrcalatori.ro, aplicaţia “Reţeaua CFR cu localizare staţii CFR pe harta interactivă".
Având în vedere cele de mai sus, considerăm că pentru a furniza date corecte ar trebui să solicitaţi acordul SNTFC CFR CALATORI SA pentru postarea, pe site-ul dumneavoastră, a unui link către www.cfrcalatori.ro .
SNTFC CFR CALATORI SA nu işi poate da acordul pentru publicarea aplicaţiei dumneavoastră.
Vă mulţumim pentru înţelegere.
Director Marketing
Adrian Vlaicu”
De problema asta ne-am lovit cand am dorit lansarea serviciului…
Legat de drepturi de autor, nu prea cred ca se poate pune problema, caci asa cum spuneau si cei dinainte…sunt informatii publice, libere. Problema ce se pune in cazul celor de la CFR e aceea de neconcordanta a informatiilor. Desigur, nu cred ca vrea cineva sa se dea in judecata cu cei de la CFR doar din punctul de vedere a faptului ca de obicei, serviciile de mersul trenurilor, paralele, oferite de siteuri private, nu produc bani pentru acea persoana, deci e o activitate non-profit ce doreste doar sa imbunatateasca sistemul si nu sa il ingroape.
Comment from: nnm
Asa ceva numai in Romania se poata intampla. Sa cheltuiesti o gramada de bani pentru planificarea traficului si pentru aplicatia de cautare online, iar cand cineva iti fura datele tot tu sa fii acuzat ca pui monopol pe ceva care-ti apartine de drept.
Comment from: nnm
@Felix: Nu se compara situatia Football DataCo si Yahoo, pentru simplul motiv ca acolo e vorba de evenimente publice de la care orice ziarist acreditat poate transmite informatii, inclusiv scorul.
In cazul CFR, elaborarea mersului trenurilor presupune o invetitie foarte mare in inteligenta si efort de calcul. Majoritatea “informaticienilor” care fac site-uri habar n-au cu ce se mananca. Gandeste-te numai la riscurile coliziune pe traseele comune sau la macazuri.
Cat despre faptul ca pe Deutsche Bahn exista informatii de la CFR, puteti fi siguri ca exista acorduri intre companiile feroviare in privinta folosirii datelor, nu sunt niste scripturi facute de un gigel.
Pana la urma dupa ce ai investit in ceva (si nu sume neglijabile) nu e normal ca drepturile de autor sa-ti apartina?
Comment from: bogdan
@Claudiu Multumesc pentru partajarea raspunsului de la CFR.
Din pacate raspunsul denota 2 erori majore in situatia actuala:
- informatiile respective sunt publice, altfel niciun client al CFR nu ar stii cind pleaca trenul.
- este in interesul CFR ca toata lumea sa aratw informatiile corecte, dar solutia este oferirea lor intr-o metoda usor de preluat de oricine (nu controlarea ei, care este imposibil pe Internet)
@nnm Nu cred ca deranjeaza pe cineva opiniile diferite, dar ar fi bine sa fie si argumentate, altfel este doar zgomot.
Datele pot fi “furate” tocmai pentru ca nu exista o protectie juridica asupra lor - ai resurse suficiente in articol si comentarii daca vrei sa citesti de ce.
Iar informatiile respective sunt publice, poti sa te plimbi in fiecare gara din Romania si sa le iei. Deci nu este nimic confidential acolo.
Comment from: Vasile
@Codruța - pagina de detaliu a trenului este încă disponibilă dar ascunsă, view source -> http://screencast.com/t/Y3eGTLmLV7
M-am lovit de aceasta problema la ultimul web-scraping pentru http://cfr.webgis.ro :)
Comment from: nnm
@bogdan: Faci o mare confuzie intre date publice, confidentiale si drept de autor.
Tot ce apare in ziare sau la televizor este informatie publica, asta nu inseamna ca ai dreptul sa redifuzezi fara a mentiona sursa si fara un acord de principu al detinatorului dreptului de autor.
Ia inregistreaza tu stirile ProTv (doar sunt pubice) si pune pe site inregistrarea. Sa vedem, te contacteaza cineva?
Si ce argument mai bun vrei decat faptul ca pentru a elabora un mers al trenurilor este nevoie de investitie semnificativa?
Vorbim de un software critic, cu toleranta zero la erori, de care depinde viata calatorilor. Iar cand faci o astfel de investitie e dreptul tau sa ceri drepturi de autor.
Comment from: Claudiu
@nmn acum sincer, a pus cineva la indoiala faptul ca nu vrea sa scrie undeva ca drepturile de autor apartin celor de la cfrcalatori?
In termenii si conditiile de pe siteul lor scrie “Reproducerile, pe hârtie sau digitale, ale site-ului sus menţionat şi/sau ale fotografiilor, textelor, sloganurilor, desenelor, imaginilor, precum şi a tuturor lucrărilor integrate în acest site, sunt autorizate cu condiţia ca acestea să fie destinate unei folosinţe strict personale, excluzând orice utilizare în scopuri publicitare şi/sau comerciale şi/sau de informare, astfel încât să se conformeze dispoziţiilor legislative privitoare la proprietatea intelectuală.”
Adica eu nu am voie sa scot o foaie la imprimanta sa o duc prietenului meu si sa ii spun “bai, trenul tau pleaca la 10?". Ceea ce fac eu are scop informativ. Am gresit undeva? Am facut ceva ilegal? Trebuia prietenul meu PERSONAL sa intre pe siteul cfr sa isi ia informatiile? Nu pune nimeni la indoiala faptul ca s-au facut investitii masive ca sa se faca un program de gestionare a trenurilor, dar oamenii au dreptul sa fie informati in legatura cu programul trenurilor. De asemenea, daca eu pot aduce un plus valoare companiei CFR, cu ce gresesc?
Dar daca scriu eu pe siteul ce foloseste serviciile CFR ca niciun angajat SNCFR nu are voie sa intre pe siteul respectiv, ce se intampla? Atat timp cat specifici ca informatiile oferite de tine nu au scop comercial, publicitar, informativ si ca acestea vin de pe siteul cfrcalatori, incalc vreo prevedere?
Comment from: manole
Problema e simpla. Aia faceau bani din reclame cu saiturile lor, poate vroia si CFR-ul sa afiseze reclame (proprii?), deci dauna intereselor lor.
Comment from: nnm
…"să fie destinate unei folosinţe strict personale, excluzând orice utilizare în scopuri publicitare şi/sau comerciale…”
Oricine intelege limba romana n-ar trebui sa aiba o problema in a intelege textul de mai sus. Daca scot la imprimanta, sau trimit pe mail, telefon, etc, unui prieten, e ok.
In momentul in care redifuzez informatia pe un site public, am incalcat termenii. Ce e atat de complicat?
Asta cu atat mai mult cu cat respectivele site-uri gazduiesc reclame si se folosesc de informatiile CFR pentru a atrage vizitatori (deci in scop comercial, chiar daca profitul sau avantajele sunt indirecte).
Comment from: adrian
in legatura cu CFR-ul: idioti sau nu, eu cred ca ar face un bine tuturor daca ar reusi sa inchida siteurile alea.
Sa iti zic si de ce: am asteptat ca bou’ 3 ore intr-o noapte in Timisoara dupa ce am luat de bune informatiile de pe unul din siteurile neoficiale. din pacate erau mai bine optimizati decat infofer si i-am gasit pe ei prima data in google. cand CFR-u’ a anulat un tren cu cateva ore inainte de plecare, boii cu siteurile copycat nu au actualizat informatia. asa ca: Go CFR, Go!
Comment from: bogdan
@nnm Da, pare ca vorbim 2 limbi diferite.
Legea dreptului de autor clasifica destul de clar ceea ce este protejat prin drept de autor, fie ca va place sau nu si indiferent de ce scrieti voi in Termeni si Conditiile voastre. (de asemenea nu fa confuzia intre software si datele din aplicatie, carora li se aplica alte drepturi, daca este cazul)
Ref la public vs. confidential nu exista o definitie extrem de clara legala (de fapt exista pentru public doar in legislatia penala), deci trebuie sa ne referim la definitiile din dex.
“Si ce argument mai bun vrei decat faptul ca pentru a elabora un mers al trenurilor este nevoie de investitie semnificativa? “
Acesta nu este un argument pentru a putea obtine protectia pe zona de proprietate intelectuala. Legea nu il prevede. Vezi si decizia Football DataCo a ECJ “Curtea a aratat ca efortul investitional legat de crearea acestei baze de date este un criteriu nerelevant.”
Data viitoare faceti o cercetare serioasa de citire si intepretare a legislatiei inainte sa aruncati cu acuze in stanga si dreapta.
My 2 cents.
Comment from: Claudiu
@adrian: cand cfr-ul anuleaza un tren cu cateva ore inainte de plecare, crede-ma ca nu il pun nici pe infofer, nici pe cfrcalatori. Singura metoda sa afli, e sa suni la doamna de la informatii.
Comment from: nnm
@bogdan
Iarasi faceti confuzie, rezultatele ligii de fotbal sunt date publice colectate din surse externe, date care pot fi culese de catre orice jurnalist acreditat si prelucrate sau folosite cu mentionarea sursei. Dar chiar si asa, jurnalistul care colecteaza sau prelucreaza aceste date plateste o acreditare sau un abonament la o agentie de stiri acreditata.
Mersul trenurilor, nu este o baza de date cu informatii publice culese de ici-colo, este rezultatul (deci produsul) unui proces de calcul extrem de complex, care presupune algoritmi sofisticati, cu toleranta zero la erori.
E ca si cum ai spune ca arhitectul si inginerul care face calculele de structura pentru o cladire sau un pod (o activitate la fel de complexa si critica, cu un rezultat la fel de abstract) nu au niciun drept asupra rezultatului muncii lor, si ca oricine le poate refolosi fara sa plateasca nimic doar pentru ca este o structura publica.
Comment from: bogdan
@nnm Poate nu am fost clar - eu nu contest ca mersul trenurilor poate fi rezultatul unui proces de calcul complex. Asa este. Doar ca nu exista niciun drept de proprietate intelectuala (DPI) asupra rezultatului. Iar datele rezultate (sau o parte din ele) sunt facute publice si deci nu pot fi considerate confidentiale.
Si in cazul calculelor de structura facute de un inginer, rezultatul NU este protejat de DPI, pentru ca nu este o creatie originala (orice alt inginer ar trebui sa ajunga la aceleasi rezultate). Deci daca le publica undeva, oricine poate sa le refoloseasca dupa cum doreste.
Again - nu am inventat eu chestia asta, citeste legea drepturilor de autor si interpretarile din doctrina pe subiectul asta.
Comment from: nnm
@bogdan
Poate ca nu e cel mai bun exemoplu cu calculele ingineresti, desi si acolo creativitatea are un cuvant de spus. Si oricum in cazul CFR se folosesc date confidentiale (sau chiar secrete), si un algoritm de calcul care nu este public. Deci nimeni nu poate ajunge la aceleasi rezultate, chiar presupunand ca ar avea acces la aceleasi date.
Hai sa luam alt exemplu, rapoartele publicate de marile case de audit, gen PWC sau JPM. Multe dintre ele sunt publice, le poti consulta, dar sub nicio forma nu ai drept sa le folosesti fara mentionarea sursei sau sa le redifuzezi altfel decat ca link catre site-ul lor. Si au drept de proprietate asupra rezultatelor desi sursa datelor pe care le prelucreaza pentru a obtine aceste rapoarte este de multe ori publica. Si asta pentru ca se produce o valoare adaugata, greu de cuantificat ce-i drept, dar deloc neglijabila, desi e vorba doar de niste date.
Sau alt exemplu, ingredientele medicamentelor sunt publice, dar asta nu inseamna ca ai voie sa prepari un medicament fara sa platesti drepturi.
Comment from: tibi socaciu
care sunt acei superalgoritmi, ca imi scapa?
pentru ageamii: mersul de anul asta = mersul de anul trecut din care se scot mustatile date in operare privata, se scot trenurile anulate definitiv, se introduc noile restrictii de VS si chiar mai jos si, voila!, se scoate noul mers.
cred ca unii nu pricep ce e cu creativitatea si cred ca orice munca cu cifrele (contabilitate sau realizare de calcule) este creatie.
t.s.
Comment from: Marian S
Sa nu ma condamnati pentru un pic de offtopic, dar vreau sa analizam comparativ:
1. Pe site-ul BNR exista cursurile de schimb plus o aplicatie pentru preluarea acestora (un format xml);
2. La CFR avem discutia de mai sus. Deci?
Comment from: nnm
@tibi socaciu: Scuza-ma, dar numai un ignorant absolut poate sa creada ceea ce spui tu.
Ceea ce se vede in mersul trenurilor e doar varful aisbergului. Dincolo de asta exista conditiile de sincronizare si de acces pe zone partajate (pe intelesul tau macaze, circulatie pe un singur fir, trenuri cu viteze diferite pe aceeasi linie, etc). Nu pune nimeni ora de sosire din burta fara sa calculeze toti timpii necesari pentru a elimina orice conflict.
Daca vrei sa stii ce algoritmi se folosesc, cauta teoria grafurilor si retele de transport. Dar ma tem ca e cam prea multa matematica pentru tine…
Comment from: bogdan
@nnm - Am impresia ca esti deja foarte convins de ceea ce stii si refuzi sa vezi ca poate exista si alte puncte de vedere (asta ref si la raspunsul lui Tibi, despre care poti sa spui multe, dar ca e “cam multa matematica pentru tine” este pur si simplu deplasat).
Medicamente - formulele chimice folosite pentru medicamente fie sunt publice si atunci de obicei sunt protejate prin brevet, fie nu sunt publice si atunci se incearca protectia sa prin secret comercial.
Rapoartele de audit - sunt protejate de drept de autor, pentru ca exista originalitate in textul creat. Daca rezultatul ar fi doar o insiruire de date, atunci acela sau acea parte nu este protejata de nimic si poti face ce vrei cu ea (poate sa fie recomandat sa mentionezi sursa, dar este o chestiune de citare jurnalistica sau academica corecta si nu o obligatie legala)
Si ma opresc aici pe tema asta.
Comment from: Claudiu
@nnm, hai sa nu mai ne dam rotunzi pe aici ca nu cred ca vorbeste lume in necunostinta de cauza. Nimeni nu a pus la indoiala faptul ca pentru realizarea orarului de trenuri este o treaba complexa, dar totusi, rezultatul ar trebui sa fie public, accesibil de oriunde si cu o modalitate libera de imbunatatire a transmiterii de informatii catre populatie, desigur cu oferirea de drepturi de autor a rezultatelor catre CFR. Dar de ce sunt obligat sa folosesc siteul cfrcalatori pentru a avea acces la acele informatii? CFR-ul nu isi asuma responsabilitatea pe corectitudinea informatiilor din acel site. CU ce ar fi mai prejos un alt site?
Serios acum, daca o echipa se duce din gara in gara, noteaza toate informatiile de trenuri plecate, venite in acea gara…iar apoi centralizeaza datele pe intreaga tara, nu are voie sa foloseasca acele date?
Comment from: nnm
Poftim de pe site-ul National Rail Enquiries UK:
Display of Live Departure Boards
We do allow free public display of the Live Departure Boards section of the Web Site, without a license, on and subject to the following conditions:
* Use is subject to these Web Site terms and conditions;
* Use is for non-commercial purposes;
* Permission to use Live Departure Boards for public display is subject to change and termination by TISL without notice;
* The display must be the full page (e.g. http://ojp.nationalrail.co.uk/en/s/ldbboard/dep/HHE) with no changes, additions or amendments.
* The display needs to be set to automatically refresh; and
* TISL makes no representations or warranties as to, and shall have no liability to a user in respect of, the fitness for purpose, suitability or accuracy of the display or data contained in or provided by the Live Departure Boards.
Deci este permisa DOAR includerea ca link sau pagina completa, fara prelucrarea sau alterarea in orice mod a informatiei.
Probabil ca si ei incalca legea. Sau poate chiar au juristi…
Oricum, sa vedem ce zice justitia in cazul asta, desi in Romania poti sa te astepti la orice.
Comment from: Claudiu
@nnm uite ce ne da natonalrail.co.uk:
http://nationalrail.co.uk/about/api/index_custom.html
Cand o sa ofere asa ceva CFR, toata lumea il va folosi.
Comment from: bogdan
@nnm
Este ALTCEVA, nu este vorba de mersul trenurilor, nu de datele din mersul trenurlor, ci de o aplicatie care iti arata LIVE care sunt intarzierile trenurilor. E in titlu:
“Live Departure Boards”
Comparam mere cu cascaval. Care miroase mai acut??
Comment from: nnm
@bogdan: Intereaba orice medic, nu are voie sa prescrie un medicament cu ingrediente secrete. Oricand poate depasi o doza de substanta activa care sa fie fatala pacientului. Pana si Coca-Cola a trebuit sa dezvaluie reteta (sub contract de confidentialitate) in anumite situatii medicale.
Deci ideea este: caracterul public al unei informatii nu este acelasi lucru cu dreptul de libera folosire in orice scop.
Comment from: Claudiu
@nnm ti-am dat exemplul clar ca NationalRail UK ofera un API prin care ai acces la plecari/sosiri, informatii statii, promotii, bilete etc.
Au chiar o sectiune de dezvoltare de aplicatii…
Ei nu au tot un sistem complex de programare a trenurilor, macazurilor, mersul pe o linie etc? De ce la ei e posibil si la noi CFR-ul da in judecata? De ce la ei compania nationala de trenuri este deschisa catre dezvoltarea de aplicatii si la noi nu poti sa faci nicio treaba?
Comment from: nnm
Live Departure Boards este tabelul cu plecari sosiri curente, exact ceea ce vezi in gara (mersul trenurilor pe ziua in curs).
E alegerea lor sa ofere un API, asta nu inseamna ca renunta la dreptul de proprietate intelectuala:
Intellectual Property Rights
6.1. TISL hereby grants to the Customer a non-exclusive, non-transferable licence to make available the Service and the data held
therein for the purposes of this Agreement and the use of the Service.
6.2. The copyright and all other intellectual property rights of whatever nature in the Service are and shall remain the exclusive
property of TISL.
Comment from: Claudiu
@nnm pai sa dea drumul la un API, sa aiba drepturi de proprietate intelectuala pe datele alea, si toata lumea o sa fie fericita. Si-a insusit vreun dezvoltator dreptul de proprietate intelectuala asupra informatiilor, sau a oferit informatia mai departe, nemodificata, bruta, asa cum reuseste sa o capteze de pe siteul CFR?
Nu rezolvi problema cu procese, ci dandu-le dezvoltatorilor posibilitatea sa faca aplicatii bune, sanatoase, utile, pe baza informatiilor pe care tu, CFR, le detii si detii drepturi de autor, de ce vrei tu.
Comment from: tiberiu socaciu
nnnnnn: cred ca stiu mai multa matematica decat stii mataluta. si chiar si teoria grafurilor. la graful retelei feroviare romanesti, cu constrangerile tehnice pe tronsoane, constrangerile RU pe tronsoane (macaze puse pe direct din motive de … nu comentam cu picherii lipsa), cu constrangerile sociale (una din foame trebuie sa ajunga la cluj dimineata sa mearga moldovenii la oncologie, alta foame sa ajunga dimineata in timisoara sa se imbarce pentru germania; legaturi intre trenuri in anumite noduri etc etc) inseamna o problema mare, urat de rezolvat cu pixul, dar nu imposibil de rezolvat cu calculatorul. sincer, in afara bravurii cu “vai ce de calcule pe acolo” si de superioritatea dvs a diplomelor vs ale mele in matematica/informatica nu vad decat ca confundati creatia cu altceva, de parc-ati fi ministrul de finante din guvernul fascist cu “nu cred ca sunt 200 mii de scriitori in romania, de sunt platiti toti pe drepturi de autor!”
t.s.
Comment from: tiberiu socaciu
draga bogdan, nenea asta nnnn e absolvent de juridic la cantemir sau de contabilitate la haret? ca viziunea este foarte ingusta, iar perceptia este doar a formei (frontiera, suprafata, dimensiune haussdorf 2-3) nu a consistentei (densitate, volum, dimensiune 3) subiectului-obiect (calculele complexe) al discutiei. scuza-mi iesirile de matematician amator.
Comment from: Marinache
Voi nu aveți alte preocupări? Sunteți total pe dinafara si va dați unul mai savant decât altul. Limitati-va la discuții despre care aveți habar. Sau măcar aveți decenta de a fi deschisi la minte si sa vedeți miezul problemei. Ce e atât de greu de înțeles faptul ca niște băieți destepti postau in 2012 intr-o forma mai atractiva mersul trenurilor din 2009? Si nu aveau niciun stres ca oamenii se “informau” de pe site-ul lor neactulizat si mergeau in gara si descopereau ca nu au tren la acea ora. Ba apoi mai trimiteau si o reclamație la cfr ca nu si-au actualizat site-ul. Din cauza aia cer oamenii aia acordul pentru postarea informațiilor. Dar pe băieții destepti nu ii interesează ca dezinformeaza, ei vor doar trafic si sa fie no 1 pe google. Mai reflectati!
Comment from: Nelu
In atentia aparatorilor inflacarati ai CFR Calatori. Eu personal sustin dreptul neconditionat al publicului calator la informare corecta, completa, clara si rapida privind mersul trenurilor.
Dreptul neconditionat la informare completa
In prezent in Romania exista mai multe companii de transport feroviar calatori. O persoana are dreptul sa primeasca informatii complete despre o anumita ruta, indiferent ce fel de trenuri circula pe acea ruta. Consider ca e imoral ca o companie (mai ales daca e de stat) sa ofere informatii trunchiate - doar despre trenurile proprii, indiferent de motive (de exemplu interesul comercial propriu).
Pe ruta Timisoara - Resita circula trenuri CFR Calatori si Regiotrans. De ce nu avem posibilitatea sa obtinem informatii complete ? CFR Calatori adopta o pozitie de forta si vrea cu orice pret sa raminem in ignoranta.
Dreptul la informare corecta
O persoana trebuie sa primeasca informatii actualizate despre trenurile care circula in ziua respectiva, deoarece exista cazuri in care unele trenuri au restrictii de circulatie, sint anulate etc.
Dreptul la informare rapida
Daca o persoana apeleaza la un sistem de informare online, acest sistem trebuie sa afiseze informatiile cerute intr-un timp cit mai scurt. Nu e cazul CFR Calatori si Infofer, mai ales daca pentru o anumita ruta trebuie schimbate mai multe trenuri.
Dreptul la informare clara
Daca pentru o anumita ruta trebuie schimbate mai multe trenuri, CFR Calatori si Infofer afiseaza foarte multe rezultate, din care majoritatea nu sint utile pentru ca presupun un timp foarte mare de asteptare intr-o statie de legatura.
Exista multe rute in Romania acoperite de trenuri CFR Calatori si ale altor companii. In plus exista rute acoperite doar de CFR Calatori, altele de o singura companie particulara.
Daca s-ar folosi un sistem de informare de tipul http://merstrenuri.ro toate problemele amintite mai sus ar fi rezolvate. Cu o conditie : fiecare operator sa-si actualizeze informatiile proprii. Un astfel de sistem ar ajuta la implementarea unei cerinte din Hotarirea Guvernului nr 74 / 2012, art 7 : fiecare operator feroviar sa elibereze bilete de calatorie pentru orice ruta, indiferent cui apartin trenurile respective (comercializare reciproca). De exemplu, daca cineva doreste sa calatoreasca de la Arad la Resita, ar cumpara un bilet din Arad si ar putea calatori cu un tren CFR Calatori pina la Timisoara, apoi cu un tren Regiotrans pina la Resita.
Ca fapt divers, http://merstrenuri.ro nu are publicitate.
In afara de Bogdan, nimeni altcineva nu a facut vreo referire la companiile particulare. Inainte de a lua apararea sublimei companii de stat, va rog sa meditati foarte serios la cele de mai sus.
Comment from: tiberiu socaciu
marinache: pentru asta trebuie inventata politia internetului (huoo!!!), un fel de cna (vezi dorintele unor bovine politice autohtone, respectiv ideile din albion). sau, trebuie educat homo erectusul in cauza, care maraie la chefereu. daca chefereul ar pune plati online, rezervari online si alte cele pe site (dar adevarate, nu pe jumatate, ca acum), atunci site-urilor mincinoase le-ar scadea traficul.
t.
Comment from: Nelu
Cine are drepturi sui-generis pentru datele despre mersul trenurilor ?
Cineva a spus pe forumtrenuri.com ca mersul trenurilor e tiparit in fiecare an de CNCF CFR SA (probabil asta e CFR Infrastructura) care e o companie separata de SNTFC CFR Calatori SA. Mai stiu ca CNCF CFR SA este unic actionar la SC Informatica Feroviara SA. Deducem ca toate aceste companii sint cu capital integral de stat.
CNCF CFR SA tipareste mersul trenurilor pentru toti operatorii feroviari, nu numai pentru CFR Calatori. Sa aiba ei drepturi sui-generis pentru aceste date ? Din argumentele enumerate de Bogdan rezulta ca pentru aceste date nu ar exista astfel de drepturi, cu atit mai mult cu cit ele sint de interes public.
Comment from: t.s.
ceva de alt calibru, dar care seamana?
pe gandul.info: loto loteria romana transmite un avertisment legat de site urile care ofera informatii despre loto
Comment from: Manu
Din pacate, odata cu aparitia acestei interfete, nici nevazatorii, utilizatori ai cititoarelor de ecran, nu mai au acces la informatie, desi legea spune ca orice site al unei mari companii sau al unei institutii de stat trebuie sa fie accesabil si de catre persoanele cu handicap.
Site-ul nu este accesibil pentru ca multe informatii, precum numele statiilor sau numarul trenurilor apar sub forma de imagini si ar fi destul de complicat de OCR-izat instant toate acele poze. Acum o vreme CFR-ul era chiar laudat pentru site-ul accesibil… Din pacate va trebui semnalat cazul la Consiliul National de Combatere a Discriminarii. Probabil ca un astfel de site care prezinta informatii utile a ajuns sa nu mai fie accesibil din cauza incompetentei angajatilor, mai ales in ceea ce priveste legislatia in vigoare.
Mentionez ca destul de putine site-uri importante nu sunt accesibile, acum infofer tinand capul de afis printre cateva foarte putine. In general, un site poate fi facut inaccesibil doar cu stradanie, când lucrurile sunt create in mod firesc, cititoarele de ecran reusesc sa interactioneze cu informatia prezentata.
Comment from: Andrei Nicoara
A fost publicata baza de date in format XML cu mersul trenurilor , ale CFR sau private, cu drept legal de reutilizare in orice scop pe Portalul National Open Data la http://data.gov.ro/organization/s-c-informatica-feroviara-s-a
Comment from: bogdan
Bravo Andrei! Respect!!!
Comment from: atticus
Zicea cineva ca cel care administreaza un site cu mersul trenurilor nu are nici un profit din publicarea informatiilor. Daca priviti mai indeaproape continutul unui astfel de site, veti vedea ca reclamele aduc veniturile pentru care deja merita…
Comment from: Dan
Salut. Am incercat si eu o aplicatie care ofera rutele trenurilor. Incercati-o si spuneti-mi parerea.
link http://www.mersul-trenurilor.net
articolul dumneavostra se bazeaza pe o informatie partial adevarata: sesizarea parchetului a fost facuta de catre CFR Calatori si se referea la datele de pe site-ul cfrcalatori.ro NU la cele de pe infofer.ro.
este vorba de doua companii diferite, cu site-uri diferite.