22 comments
Comment from: monica banu
Comment from: bogdan
Interesant punctul de vedere.
Dar eu tot sunt nedumerit cu privire la o sumedenie de chestiuni.. parca opinia ta aduce mai multe semne de intrebare decit raspunsuri.
In concluzie - ce se intimpla de la 1.01.2008. Daca vor fi dispozitii contrare intre Codul fiscal si legea mai sus amintita, care este legea care se va aplica ?
Comment from: monica banu
potrivit art.1 alin.(3) din Codul fiscal, dispoziţiile curpinse in textul legii 571/2003 “prevalează asupra oricăror prevederi din alte acte normative, în caz de conflict între acestea aplicându-se dispoziţiile Codului fiscal.” ceea ce inseamna ca pana pe data de 1 august 2008 vor fi “aplicabile” dispozitiile codului fiscal, in speta, facturile vor putea fi transmise online, existand si o procedura in acest sens, iar de la 1 august 2008 prioritare vor ramane tot dispozitiile codului fiscal :)) chiar daca vor functiona prevederile legii 260/2007 in completare.
cu alte cuvinte, parlamentarii nostri au facut o alta lege inutila.
pai, poate ar trebui sa le spunem explicit, sa inteleaga si ei. :)
Citat aproximativ din alin: “parlamentarii nostri au facut o alta lege inutila, hai sa le spunem explicit“.
Ba eu zic sa nu le spunem, pentru ca ar fi in stare sa dea o noua lege care sa modifice Codul fiscal, de data asta, si deja e prea de tot ! Dar daca nu le spunem, iar nu e bine. Un proverb vechi spune (in stil Murphy): cum o dai, tot prost iese. Dar prostii cind o sa iasa ?
Profit de problematica atinsa de acest post, si adresez un comentariu sper constructiv (sau mai bine zis o tema de discutie)
Ce spuneti de serviciile www.echosign.com?
webapplication de semnarea contracte prin email.
intrebarea ar fi:
Un contract semnat cu ajutorul acestei aplicatii web este legal, avand in vedere legislatia din RO? Multumesc
Comment from: Petrica Clement Chiriac
Exista cineva in romania care emite facturi electronice impreuna cu semnatura digitala asociata ?
Macar sa stim si noi!
Tica2
Comment from: bogdan
Andrei, din punctul meu de vedere - un contract este la fel de legal ca si unul cu o bifa. (am mai scris de ce inseamna asta pe blog - Vezi de ex. Instantele romanesti recunosc contractele de adeziune de pe Internet) Cred ca intrebarea este daca semnatura este considerata o Semn Electronica Extinsa cf legii romane, iar aici raspunsul cred ca este negativ….
Tica2, cred ca pina acum nu exista nici unul - in orice caz ar trebui sa aiba softul “omologat” de ANRCTI, asa ca de la ei poti afla informatiile 100% corecte si actualizate (mai evolueaza si lucrurile)
Faceti niste confuzii grave, mai ales d-nul care a deschis discutia! Tonele de softuri care exista pt crearea de facturi nu emit facturi in format electronic! Factura in format electronic nu inseamna un fisier doc, pdf, html, etc. (fisierul nu este o factura, este un fisier! Continutul fisierului este cel care reprezinta o factura, dar nici macar acum nu este corect spus, intrucat PC-ul nu recunoaste continutul unui fisier doc ca fiind o factura, ci omul o face.) Factura la care se refera legea este un grup de date care poate fi identificat drept factura, asa cum este identificat abc.doc drept fisier word. Continutul unui asemenea “item (element)” [factura] reprezinta doar datele din formularul factura (care pot fi identificate individual: data, nr, serie, tva, total, etc), asa cum continutul unui item [fisier doc] il reprezinta insiruirea de litere si cifre care pentru pc nu au nici o semnificatie. ex: 545lei intr-un fisier doc, pentru pc nu este decat o insiruire de cifre 5,4,5 pecand intrun item factura pentru pc devine chiar 545. In cazul FISIERULUI o propietate a sa este “extensia” care poate avea valoare “.doc". In cazul FACTURII, o propietate a sa este “total de plata” care poate avea valoare “545″.
In concluzie: elemtul FACTURA (la care face referire codul fiscal prin expresia “factura in format electroni") diferit de elementul FISIER. FACTURA are proprietati ca: nr, data emiterii, total, etc, FISIERUL are proprietati ca: extensie (doc, pdf, xls, html), data crearii, continut, etc. Nu confundati proprietatea continut a unui element FISIER cu elementul FACTURA, doar pt ca pentru d-voastra ca om continutul reprezinta o factura si nu un contract de ex.
Pe conta.ro, am postat mai multe explicatii, in forumul Legislatie -> factura in format electronic
P.S. Bogdan: Sitem informatic = software, asta afli din carti de inginerie software, nu din magazine de unde iti cumprei tu un PC, caruia ii spui sistem.
Comment from: bogdan
Cnirolf, inteleg ce zici tu si nu vad cu ce se contrazice cu ce zic eu. De altfel in 2008 am public un alt articol in care fac cam acceasi distinctie - numai ca termenii nu sunt explicati de nimeni din MF sau ANC si intervin nelamuriri - http://legi-internet.ro/blogs/index.php/2008/02/19/facturarea_electronica_deja_vu
PS: Sistem informatic = sistem informatic se întelege orice dispozitiv sau ansamblu de dispozitive interconectate sau aflate în relatie functionalã, dintre care unul sau mai multe asigurã prelucrarea automatã a datelor, cu ajutorul unui program informatic;
Vezi legea 161/2003
Comment from: Mircea Capatina
Pe scurt pt a fi cat mai pe inteles si fara detalii tehnice:
Facturarea electronica se refera strict la documente contabilizate in format electronic, deci nu de interes pt 99% din firmele din Romania.
Documentele emise cu programe de facturare sunt printate si introduse in contabilitate ca si documente in format pe hartie, deci nu electronic.
Legea respectiva a bulversat multi oameni insa este realmente de interes pentru foarte putini.
Comment from: bogdan
Excelent comentariu domnului Capatina - nici eu nu puteam sa o explic atit de succint !
Comment from: Adrian
Hai sa privim lucrurile corect, dincolo de explicatiile valide de pina acum:
“"Art. 4. - În înţelesul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos se definesc după cum urmează:
a) emiterea facturilor în formă electronică - [u]operaţiunea de întocmire, semnare electronică şi marcare temporală [/u][b][/b]a facturilor în formă electronică utilizând un sistem informatic omologat;
….d) factură în formă electronică - [b]documentul în formă electronică [/b][u][/u]ce caracterizează în mod unic şi neechivoc schimbul sau vânzarea de bunuri sau servicii, semnat cu semnătură electronică şi purtând marca temporală, care conţine datele cuprinse în formularul facturii şi care este înregistrat pe medii compatibile cu prelucrarea automată a datelor; “
Ce intelegeti prin “a intocmi o factura"?
Cred ca este destul de clar: factura=un document electronic ce contine datele din formularul facturii. Daca este in forma electronica atunci este un fisier, cu nume si extensie (un document electronic poate exista altfel decit sub forma de fisier?). Conteaza mai putin extensia. Acest document electronic, adica fiser, trebuie semnat si marcat temporal! Acest document este in realitate un raport pe care aplicaţia il genereaza concatenind cimpuri din tabelele unei baze de date. Din punct de vedere tehnic intre doua sisteme aflate la distanta tot fisiere se transmit! Pentru ca tehnic noi transmitem date sub forma unor biti, care la rindul lor sint convertiti in impulsuri electrice, unde radio sau infrarosii. Tehnic, datele astea nu circula de nebune prin Internet ci incapsulate sub o forma sau alta.
Problema cu aceasta lege tine de cum au fost tradusi unii termeni din limba engleza: “electronic records", “electronic signature", “digital signature".
Si cred ca trebuie tinut cont si de celelalte acte normative> Codul Fiscal, Ordin nr. 3512/2008 privind documentele financiar-contabile
Comment from: Daniel
In concluzie sa inteleg ca trebuie un anumit soft ce emite aceste facturi electronice si ce permite aplicarea unei semnaturi si a unei marci temporale, problema e, exista au ba un astfel de soft si daca da, care este acela? Am cautat de m-am plictisit si nu am gasit absolut nimic iar de la ANC imediat se implineste o luna de cand astept un raspuns, foarte prompti baietii.
Comment from: Alin Popescu
Am vazut acum un site care incearca sa standardizeze un pic trimiterea facturilor cat mai eficient cu cost scazut care promoveaza si ecologia www.facturaverde.ro.Sunt chiar curios sa-i vad evoluand si cred ca o sa faca si trecerea treptata la facturi electronice 100%
Comment from: fabian
In cursul anului 2010 speram sa introducem si in tara noastra serviciul de emitere,procesare si transmitere de facturi electronice.Momentan puteti vedea despre ce e vorba pe www.1stbp.de
Softul este produs in Romania si utilizat cu succes in Germania,Elvetia,Austria si mai nou in Ungaria.Mentionez ca softul va fi gratuit,taxandu-se doar cantitatea documentelor procesate.
Comment from: Cosmin L. Neagu
Indiferent ce soft apare legea este ridicola si trebuie modficata.
Facturile pe suport pe hartie pot fi emise fara nici un fel de omologare iar facturile electronice, introduse pentru a scapa de costuri si a usura munca face exact pe dos.
Asta iasa cand niste retardati scriu / voteaza legi din care inteleg doar cuvintele de legatura.
E posibil ca cei din spatele celor ce au votat legea sa fi inteles ca prin omologari si aprobari din partea statului isi pot asigura pentru inceput o piata fara concurenta.
Cosmin L. Neagu, nu ai inteles nimic din pacate.
Facturile pe hartie pot fi scrise de mana sau cu ajutorul unui kkt de soft de pe net sau facut de firma x (sunt mii). Pentru un astfel de soft nu iti trebuie nimic de la MF (poti folosi si word si excell si notepad) intrucat un astfel de soft NU EMITE FACTURI IN FORMAT ELECTRONIC. Acest soft ajuta doar la scrierea facturii cu calculatorul nu de mana.
Faptul ca acest soft iti permite sa salvezi rezultatul intr-un fisier doc, pdf, txt etc nu inseamna ca ai creat factura in format electronic. Inseamna ca ai salvat intr-un fisier niste date (pe care le poti trimite prin email si refolosi cand e cazul fara a le retasta). Daca folosesti Word de exemlu, datele astea au acelas format ca si datele pe care le salvezi cand scri un raport - tu esti singurul care face diferenta, in momentul cand le deschizi care e factura si care e raportul.
Pentru ca ele sa reprezinte o factura in format electronic ele trebuie sa respecte un format standard impus de MF (si aici intervine aprobarea pentru softurile care doresc sa lucreze cu cest standard). In concluzie poti folosi PC-ul si Wodul sau orice alt program care are funtie de PRINT pentru a emite facturi si a le trimite prin email intrucat este echivalentul la a folosi o “masina de scris” care stie sa scrie si linii, tabele etc.
Doar pentru ca nu intelegi, legea nu e deloc idioata si aia nu sunt deloc niste cretini.
Comment from: bogdan
@cineva - dovada ca legea e idioata este ca a fost abrogata prin OUG 190/2009
Comment from: Razvan
Sigur a fost abrogata respectiva lege ?
Unde as putea gasi OUG 190/2009 ?
Am cautat pe net, dar nu prea am gasit nici link, ci doar spre alta ordin cu ceva legat de agricultura.
Comment from: bogdan
Comment from: Ovidiu
Nu inteleg nimic din legea aceasta. Care e diferenta dintre “factura electronica", factura emisa prin mijloace electronice si factura transmisa prin mijloace electronice si factura in format electronic.
Am inteles ca daca o factura in format hartie este scanata si trimisa prin email, dar nu contine semnatura electronica si marca temporala sau nu este garantata autenticitatea, originea si integritatea continutului, aceasta nu este factura in forma electronica.
Dar atunci in ce forma este?? Ca forma fizica (hartie) nu e.. forma electronica nu e.. atunci ce e?? De ce oamenii care nu au nici o treaba cu tehnologia ajung sa aiba acces sa faca astfel de legi sub umbrela propriei incompetente??
Referitor la aceste aspecte am incercat o analiza comparativa a prevederilor Legii 260/2007 si dispozitiilor Codului Fiscal. Mi-a atras atentia in mod special ultima fraza din recentul text normativ - „prezenta lege intra in vigoarea la 1 ianuarie 2008”, sintagma care lipseste de efectul aplicabilitatii, pana la data stabilita, orice dispozitie reglementata de lege. Pana aici nu ar fi nimic deosebit, daca legea in cauza nu ar trata problematici deja reglementate prin Codul fiscal.
Astfel, art.155 alin.(8) lit.c din Codul fiscal prevede faptul ca „prin norme se stabilesc condiţiile în care (…) se pot transmite facturi prin mijloace electronice;”.
Redau textul preluat integral din normele la care face trimitere articolul precizat mai sus:
„În sensul art. 155 alin. (8) lit. c) din Codul fiscal, se pot transmite facturi prin mijloace electronice în următoarele condiţii:
a) pentru operaţiuni efectuate în România, inclusiv pentru livrări intracomunitare:
1. părţile să încheie un acord prin care să se prevadă această procedură de facturare;
2. furnizorul/prestatorul şi/sau cumpărătorul, dacă sunt înregistraţi conform art. 153 din Codul fiscal, să notifice, prin scrisoare recomandată, organul fiscal competent că vor aplica o astfel de procedură de facturare, cu cel puţin o lună calendaristică înainte de a o iniţia, şi să anexeze la notificare acordul prevăzut la lit. a);
3. să se garanteze autenticitatea sursei şi integritatea conţinutului facturii prin: semnătură electronică, conform prevederilor Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică, prin schimbul electronic de date EDI definit la art. 2 din Recomandările Comisiei 1994/820/EC din 19 octombrie 1994 referitor la aspectele legale ale schimbului electronic de date, sau orice alte mijloace electronice agreate de Direcţia de tehnologia informaţiei din cadrul Ministerului Finanţelor Publice;
4. să existe un document centralizator pe suport de hârtie, cu evidenţa tuturor facturilor transmise prin schimbul electronic de date EDI, într-o lună calendaristică de o persoană impozabilă înregistrată conform art. 153 din Codul fiscal, sau a tuturor facturilor astfel primite într-o lună calendaristică de orice persoană obligată la plata taxei, în cazul în care furnizorul/prestatorul nu este înregistrat conform art. 153 din Codul Fiscal; “
In lumina acestor dispozitii ne intrebam care este utilitatea reglementarii suplimentare prin prezenta lege, sa fie oare faptul ca pe langa dispozitii speciale privind transmiterea si stocarea prin mijloace electronice a facturilor, sunt prevazute si articole corespunzatoare procedurii de emitere electronica a acestora? Un raspuns afirmativ ar insemna ca practic pana in 2008 facturile sa poata fi transmise prin mijloace electronice, in virtutea Codului fiscal, dar emiterea acestora in format electronic să nu fie posibila decat din ianuarie 2008.
Sustin totusi faptul ca aceasta „transmitere prin mijloace electronice” nu poate fi realizata decat in ceea ce priveste o factura „emisă in forma electronica” (astept si pareri contrare). Daca incercam sa analizam textul definitiei date in lege „facturii in forma electronica” şi „emiterii facturilor in forma electronica”, pe de o parte, precum şi condiţiile de transmitere prin mijloace electronice a facturilor, prevazute de Codul fiscal, pe de alta parte, vom observa ca „transmiterea”, astfel cum este reglementată de Codul fiscal, reprezinta oricum o procedura care implică un document semnat electronic, evident cu „toate datele cuprinse in formularul factorii”, altfel spus o prelabila „operatiune de intocmire, semnare electronica a facturilor”.
Ar fi multe de spus si referitoare la dispozitia nejustificata care restrictioneaza posibilitatea unei firme de a alege un modalitate mixta de facturare, art.11 din legea 260/2007 „transmiterea facturilor emise in forma electronica se face printr-una din urmatoarele modalitati: prin mijloace electronice (…) sau pe suport de hartie”. Ne intrebam si aici care vor fi firmele care va fi disponibilitatea firmelor de a opta pentru un sistem unic de transmitere prin mijloace electronice
a facturilor.
In completare, pare interesanta inclusiv instituirea obligativitatii notificarii institutiilor statului. Emiterea trebuie autorizata in urma unei notificari catre Ministerul Economiei si Finantelor, transmiterea, in virtutea Codului fiscal, trebuie anuntată la „organul fiscal competent”, orice modificari, anulari ale facturilor se notifica de asemenea Ministerului Economiei si Finantelor, pe langa aceasta „emitentul facturii in forma electronica trebuie sa notifice ANRCTI in legatura cu orice modificare a sistemului informatic”.