CEJ: Cit de independenta trebuie sa fie o autoritate independenta ?
Un caz decis in saptamina asta de Curtea Europeana de Justitie (Comisia vs. Germania, C-518/07, publicat pe 9 Martie 2010) creeaza o interesanta jurisprudenta in domeniul independentei autoritatilor publice care sunt doar independente doar pe hartie.
In speta noastra, Comisia a considerat ca Autoritatile regionale pentru protectia datelor create in Germania, fiind subordonate prin legile de organizare unor institutii statale, nu indeplinesc conditiile de “independenta deplina” asa cum se cere prin Directiva 95.
CEJ decide astfel ca aceste Autoritati din domeniul datelor peronale (clasificate ca si “gardieni ai drepturilor și libertăților fundamentale") trebuie să beneficieze de o independență care să le permită să își exercite atribuțiile fără vreo influență exterioară. (s.n.) Această independență exclude nu numai orice influență exercitată de către organismele supravegheate, ci și orice ingerință și orice altă influență exterioară, indiferent dacă aceasta este directă sau indirectă, care ar putea să pună în discuție îndeplinirea de către autoritățile menționate a sarcinii acestora care constă în stabilirea unui echilibru just între protecția dreptului la viață privată și libera circulație a datelor cu caracter personal.
Sigur ca acest caz va fi relevant in primul rind in domeniul autoritatilor din acest domeniu. In subsidiar, este bine de observat insa ca independenta unei autoritati este ceruta si in alta domenii. Cum ar fi cel al domeniului comunicatiilor electronice, unde onor tara noastra se chinuie din 2002, sa faca o autoritate independenta.
De altfel, dupa a 3-a bulibaseala pe tema asta in 7 ani, Comisia Europeana s-a plictisit si a deschis procedura de infringement impotriva Romaniei pentru ca “nu are o autoritatea independenta”
14 luni mai tarziu problema inca nu e rezolvata. O (noua) propunere de modificare a statului acesti autoritati (de fapt este vorba de o lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 22/2009 privind înfiinţarea Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii) EFECTIV zace din aprilie 2009, spre disperarea MCSI, in Senatul Romaniei. Nu, nu este dezbatuta cumva intr-o comisie, nu (pare) a avea probleme deosebite - dar a reusit recordul sa fie inscrisa de 18 ori pe ordinea de zi a Plenului Senatului, dar niciodata adoptata. (cel putin pina le 8 Martie, unde informatiile se opresc - site-ul Senatului nu permite un link intern catre fisa proiectului, deci cautati dupa L135/2009).
Pentru ca tot m-am referit la Curtea Europeana de Justitie, decizia de ieri 11 Martie in cazul C-522/08 (vezi comunicat de presa) a primit mai multa atentie (pentru ca a avut un comunicat de presa in romana, usor de dat cu copy&paste), desi din punctul meu de vedere este cu mult mai putin importanta, singurul element este reiterarea practicii curtii ca Directiva privind practicile comerciale neloiale trebuie să fie interpretată în sensul că se opune unei reglementări naționale care, în afara anumitor excepții și fără a ține seama de împrejurările specifice din cazul respectiv, interzice orice ofertă comună pe care un vânzător o face unui consumator.
PS Off topic - Pentru ca sunt inca multe stiri sau studii care le consider interesante, dar nu am timp sa le divaghez in blog, mi-am facut un cont de twitter unde sper sa le pot indica celor interesati de subiectele de Drept&IT.
2 comments
5 star: | (1) | |
---|---|---|
4 star: | (0) | |
3 star: | (0) | |
2 star: | (0) | |
1 star: | (0) | |
(5.0)
Comment from: Radu Boncea
Dap, la parlament de fapt se afla mai multe legi lasate la dospit, nu de luni de zile, ci de ani. Aparent nici macar procedura de infrigement nu grabeste lucrurile.
Nu prea inteleg de ce insa ANCOM trebuie din nou restructurat in conditiile in care atributiile si conditiile de functionare vor fi aceleasi. Daca nu ma insel tot sub subordonarea parlamentului va fi.
Comment from: bogdan
Radu, prin OUG 22/2009 sunt conducatorii ANCOM sunt numiti de Presedinte, nu de Palament. Prin modificarile care zac in Senat, ei vor fi numiti de Parlament.