Nu sunt un mare ascultator de muzica sau expert in industria muzicala, dar discutia de la Radio Lynx dintre Bobby Voicu si Florin de la Hi-Q chiar merita ascultata, daca va intereseaza subiectul de mai sus.
Puteti sa luati de aici podcastul (daca va intereseaza doar partea despre download, ea incepe doar pe la minutul 63:30):
http://blog.blogoree.ro/2006/09/18/florin-de-la-hi-q-la-radiolynx
Trebuie sa recunosc ca Bobby m-a invitat si pe mine , si pe 10 Octombrie am promis ca merg la emisiunea lui - cu ocazia asta a mentionat ca in emisiunea cu Florin s-a discutat despre subiect.
Mi-a placut ca Florin a dat citeva cifre sugestive, dar pe de alta parte a punctat bine ca nu "Broadband-ul si retele peer-to-peer" sunt problema si a mentionat si reticenta caselor de discuri de a investi in orice proiect de online.
Vreau doar sa precizez citeva chestiuni :
- Florin spune foarte bine ca solutia este sa se plateasca per melodie . Corect, insa in acelasi timp remarca ca de pe blogul lui nu are un link direct de unde s-ar putea cumpara o astfel de melodie. :-)
In acelasi timp remarc ca site-uri de tip musicmall.ro nu si-au facut nici un pic de reclama ( vezi si ca are doar 8 site-uri care se leaga catre ei in Google)
- "o lege privind dreptul de autor mult mai dura ar fi fost mai buna pentru compozitori". Imi pare rau, Florine, dar gresesti. Nu legea in sine (textul) este problema, ci modul cum aceasta este implementata - pornind de la faptul ca ORDA are mai putini oameni decit trebuie si mergind pina la modilitatile de aplicare imediata. Nu faci nimic prin marirea unei pedepse de la 3 luni la 7 ani, daca nu stii cum sa o aplici - ba, mai mult, ii vei enerva pe cei care se stiu pasibili de a fi atacati.
- Florin s-a referit la scaderile vinzarilor de cd-uri, dar cred ca aceasta chestiune trebuie privita in concordanta cu celelalte venituri pe care le cistiga - din concerte, precum si sumele fabuloase ce se string prin gestiunea colectiva asupra carora exista putina transparenta. In momentul in care vezi ca unii artisti chiar mediocri apar dupa un single vandut cu masini super-luxoase si cu zeci de lanturi, cred ca ca o parte din ce ce le-ar cumpara muzica nu se gindesc ca le fac vreun rau ca nu le cumpara muzica ca - " deja au ce as putea cistiga eu intr-o viata".
- Pe o scara mai larga, casele de discuri (nu numai in .ro ) si-au vazut amenintate un business model traditional prin aparitia Internetului in banda larga si a p2p. Si efectiv reactioneaza visceral, urlind si cerind o mai buna protectie a drepturilor lor, intentint sute de procese in intreaga lume, dar uitind ca metodele de a cumpara online muzica sunt inca extrem de limitate. Si poate le-as fi dat dreptate, daca nu am fi vazut in timp faptul ca aceeasi atitudine a fost adoptata si cind a aparut Videorecorderul sau cind au aparut radio-urile FM. Si ei au fost facuti pirati si ca vor distruge muzica si, iata ca s-au gasit solutii. Si pentru Internet s-a propus o taxa globala, dar a fost respinsa cu prea mare rapiditate.
- S-a spuns ca 80% din piata de muzica orginala apartine manelelor, iar cei ce le cumpara ar arata astfel mult mai mult atasament fata de interpreti. Cred ca este doar o problema de target. Cei ce asculta manele nu cred ca fac cea mai mare parte din cei 25% din populatia Romaniei, care navigheaza pe Internet. Ca atare, este normal in momentul in care nu au de unde sa cumpere, sa le ia pe cele care le gasesc.
- in fine, Florin mentioneaza spre final un proiect interesant - http://www.e-ok.ro/, care va fi lansat in curind. Mult succes !
In final insa remarc faptul ca se vorbeste mult despre dreptul de autor si influentele sale, dar cu greu gasesti pe Internet in limba romana explicat cit se poate de clar de fapt ce este dreptul de autor, ce actiuni acopera si ce nu! Altfel noi vorbim si tot lasam pe altii sa faca educatia de baza, de unde porneste totul.
Altfel spus - voi ce stiti despre dreptul de autor ?
Se zicea ca cei care cumpara Manele (80% din muzica originala cumparata), ar fi mult mai atasati de compozitorii lor.
aici sunt cel putin 2 greseli. fii mai atent.