Cred in specializare. Daca exista un om care sa zica ca se pricepe foarte bine si la penal, si la civil si la proceduri, se poate sa fie un geniu, dar mai degraba e un mincinos.
In acest conditii vad cum Guvernul scoate pe masa 3 coduri cu al patrulea in curind tot acolo. Si le pune in brate la niste comisii “infiintate de PD-L si PSD in acest scop.” (adica celelalte partide nu participa?) pentru 3 luni, dupa care s-ar putea fi incluse modificarile si Guvernul o sa-si asume raspunderea pentru ele. Adica Parlamentul va zice da sau ba. Si normal ca va zice Da.
What’s wrong with this picture? Oare codurile nu au fost facute de grupuri de specialisti ?
Habar n-am, pentru ca nu-s atit de publice pe site-ul just.ro. Dar chiar daca ar fi cel mai buni specialisti, va spun eu care cica ma invart in domeniul legilor ca nu pot sa le stie pe toate. Nu poti sa intelegi stii extrem de bine problemele din domeniul expertizei, dar si a procedurii cu minori si in plus ai si detaliile de conservare a datelor informatice. Dar in Romania este importanta sintagma “expertii suntem noi". Si restul nu sunteti si trebuie sa taceti!
La asta se rezuma procedura amintita mai sus. Lasati-ma sa cred ca exista un judecator specializat in lucru cu minorii care are macar o idee de imbunatatire a codurilor si un profesor de drept civil din Faurei care s-a intors dupa un stagiu de 6 luni in Germania cu niste idei super. Dar voi nu sunteti expertii fratilor - la colt !
Si vorbim de cele 4 coduri care sunt coloana vertebrala a sistemului juridic. Oare judecatorii, avocatii si procurorii nu ar trebui sa se uite pe ele in detaliu si sa vada daca e ceva bine sau nu? Si nu prin prezentarea pe site-ul MJ si cu o adresa de email la care nu stii daca mesajul a ajuns sau nu ? Ci printr-o reala prezentare a modificarilor.
Cine are timp sa citeasca cele 100 de pagini ale Codului penal si sa vada ce anume s-a schimbat cind are si 200 de dosare in ziua aia?
Sunt in stare sa pun pariu 1 la 100 ca in primele 6 luni se va da o Ordonanta de urgenta - Iepurele legislativ ca sa schimbe ceva dintr-unul de coduri de procedura penala. Ce mai conteaza un sistem de drept?
Si de ce ne grabim? Pentru ca ne-am luat “angajamentul solemn” in fata UE ca o facem. Abia ieri am vazut cum pripirea ca “vine UE si ne da infringement” a dus la o lege deja suspendata.. Azi decidem ca nu e nimic si sa ne jucam si cu coloana vertebrala.
Mi-am aruncat o scurta privire pe noile texte. Am cautat dupa cuvintul cheie “informatic". Noul codul de procedura penala pare a copia dispozitiile procedurale din legea 161.
Noul cod penal preia din aceiasi lege 2 defintii din legea 161 (cea cu sistemul informatic - deja comentata in seminarul de la Constanta pentru ca ar fi incompleta), mai pune 3 infractiuni legate de Fraude informatice (inspi-copiate din legea 365/2002), dar lasa altele in legea 365/2002 si pe cele din conventia cybercrime in 161/2003.
Adica iara trebe sa mergi in 3 texte diferite pentru a vedea care se aplica. De ce? (ca raportul explicativ inca nu a aparut si nici n-o sa apara)
Sa fim noi sanatosi…
Later comment - martie 2009 - Lipsa de transparenta necesara in adoptarea unor astfel de acte majore incepe sa se vada - “CRP, AJR si MediaSind protesteaza fata de prevederile noului Cod Civil referitoare la presa: Guvernul dovedeste “opacitate” si comite “abuzuri“
Iar Transparency International pune punctul pe i.
Prevederile acestor coduri nu au fost larg analizate şi dezbătute în societate, iar deciziile de politică penală implicate nu au făcut niciodată obiectul unei reale consultări publice. O analiză oricât de sumară a sondajelor de opinie recente ar arăta clar că anumite soluţii propuse sunt în dezacord cu valorile sociale împărtăşite de publicul larg – sancţionarea faptelor de corupţie cu pedepse modice, dezincriminarea inccestului, limitarea libertăţii presei sau promovarea torturii.
Adica pe scurt: