Oferta pe Politici IT&C a partidelor politice
Unul din rezultate concrete ale intalnirii de ieri Internet fara Cravata - despre politica online - este ca am aflat ca unul din participanti (nu spui cine, pentru cei ce au fost e clar :-) a facut o trecere in revista a propunerilor principalele politice pe IT&C si a avut si amabilitatea sa mi-o trimita si mie si sa-mi dea si voie sa o public aici. (vezi Alin?)
La acestea am adaugat si propunerile facute de actualul presedinte al Comisiei IT&C din Camera Deputatilor - Pambuccian.
Mai jos le gasiti pe toate si puteti sa decideti in consecinta pentru votul de duminica (daca cumva conteaza opinia mea de a vota a fost exprimata public iar cu cine (partial) am exprimat si argumentat pe blogul personal acum o saptamina)
PS : Alte opinii de la intalnirea de ieri de la cei care au fost (Sorin Tudor, Inconstantin, Dragos Dehelean, Copolovici, FrontNews) si cei care nu au fost (Cristian Olteanu)
PSD
Nu are capitol separate IT&C
Educatie:
În scopul racordării sistemului de învăţământ la cerinţele societăţii informaţionale, este necesară consolidarea rolului şcolii și creșterea performanțelor ei.
vom asigura accesul tuturor copiilor la servicii de educație la standarde europene. Toți copiii au nevoie de rechizite, uniforme sau haine pentru școală, transport și calculatoare
programe şcolare care să genereze competenţe cheie (scris, citit, calcul matematic, limba engleză, informatica)
acces la internet şi dotare informatică modernă în toate şcolile;
Sanatate
informatizarea totală a Sistemului Sanitar
Economie
Mărim investiţiile publice inteligente, în dezvoltarea infrastructurii, educaţie, sănătate, dezvoltare rurală şi protecţia mediului, în IT şi tehnologie avansată
Principalele motoare ale progresului economic vor fi creşterea productivităţii şi investiţiile în infrastructuri fizice şi comunicaţii
construirea unui portal pentru promovarea tendinţelor economiei digitale în dezvoltarea afacerilor (e-business, e-commerce, înmatricularea unei companii online).
Reforma administratiei publice
Generalizarea ghişeului unic. Regândirea modului de utilizare a registrelor de proprietate imobiliară şi a afacerilor, a obţinerii informaţiilor on-line şi a folosirii semnăturii electronice pe acte oficiale.
Stimularea performanţelor administraţiei publice: Generalizarea e – administraţiei; Dematerializarea celei mai mari părţi dintre procedurile administrative, servicii publice şi a activităţilor între administraţiile publice şi cetăţeni; Interoperabilitatea sistemelor informatice ale administraţiei publice; Front offices pentru cei fără acces la Internet; Lansarea a 10 noi programe de e-administraţie;
Vom susţine informatizarea totală a serviciilor publice şi a instituţiilor administraţiei centrale şi locale.
PNL
Capitol separat: POLITICA ÎN DOMENIUL TEHNOLOGIEI INFORMAŢIILOR ŞI COMUNICAŢII
Strategia Lisabona
Stabilirea unui mecanism de notificare a practicilor administrative excesive prin intermediul Sistemului Electronic Naţional;
creşterea calităţii serviciilor cu accent special pe serviciile la distanţă (electronice);
politica fiscala
Introducerea unui sistem electronic centralizat de achiziţii pentru instituţiile şi autorităţile publice, cu licitaţii unitare pe produs
creşterea capacităţii de colectare prin introducerea sistemului de achitare a impozitelor şi taxelor prin intermediul mijloacelor electronice (e-banking, plăţi cu card on line)
dotarea sediilor proprii (ANAF), la nivelul întregii ţări, cu infochioşcuri
politica in domeniul IMM-urilor
Promovarea activităţii economice de tip e-business ca efect al globalizării
Pentru susţinerea şi dezvoltarea activităţilor economice e-business (ce cuprind servicii oferite în formă digitală accesibile oriunde, oricând) este nevoie să fie introduse programe ce susţin stimularea nevoilor de servicii şi produse digitalizate, prin crearea unui portal naţional e-business (sau dezvoltarea celui existent www.esimplu.ro)
Guvernul trebuie să creeze o societate informaţională, îmbunătăţind comunicarea prin internet între administraţia publică locală şi centrală şi firmele private şi îmbunătăţirea accesului acestora din urmă la informaţii. Drept urmare, paginile instituţiilor trebuie proiectate astfel încât să asigure transparenţa şi găsirea rapidă a informaţiei căutate, numărul sit-urilor de pe care pot fi descărcate formulare necesare autorizării, crearea unor grupuri interministeriale pentru a identifica proceduri de înregistrare, autorizare etc şi doar electronic.
Politica industriala
Instrumentele necesare implementării politicii industriale: extinderea tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor
Educatie
continuarea programelor de dotare a şcolilor cu materiale didactice şi echipamente informatice destinate procesului didactic (calculatoare, softuri educaţionale, echipamente multimedia)
finalizarea procesului de dotare informatică a întregului sistem educaţional
utilizarea noilor tehnologii informaţionale în vederea creşterii calităţii educaţiei:
asigurarea echipamentelor, conexiunilor şi a resurselor multimedia
formarea resurselor umane pentru utilizarea noilor tehnologii în procesul didactic şi managerial,
redefinirea Baza de date nationala a educatiei BDNE,
extinderea portalului MECT astfel încât acesta să devină un mijloc efficient de comunicare între toţi actorii interesaţi în educaţie, un spaţiu pentru documentare, inovaţie, disemninare, schimb de experienţă şi bune practici,
realizarea unui centru de tutorat la distanţă, pentru învăţământul obligatoriu, care să contribuie la reducerea eşecului şcolar;
Guvernul României va iniţia noi programe şi va continua programele în derulare:
Un desktop pentru fiecare elev
Programul educaţiei pentru o societate bazată pe cunoaştere
Şcoala online – laboratoare virtuale, jocuri educaţionale, creativitate şi inovaţie didactică, didactic TV etc
Încurajarea universităţilor, prin susţinere financiară să modernizeze modalităţile de gestionare/guvernare a programelor de studiu, gestiune informatică a studenţilor, gestiune informatică a resurselor etc
Politica sociala
construirea infrastructurii informatice necesare depunerii on-line a declaraţiei nominale de către angajatori;
implementarea şi dezvoltarea unui sistem integrat al managementului documentelor la nivelul CNPAS;
construirea infrastructurii informatice necesare vizualizării on-line a stagiilor de cotizare de către asiguraţi/contribuabili;
Sanatate
facilitarea informatizarii unitare si integrate a cabinetului medicului de familie
continuarea progresului in definirea (finalizarea) sistemului informatic si informational necesar cresterii transparentei, analizei datelor si luarii de decizii adecvate de politica publica in sistemul sanitar public
Justitie
Generalizarea utilizării aplicaţiilor informatice pentru evidenţa petiţiilor şi audienţelor – posibilitatea de a verifica online stadiul rezolvării unor cereri
Reforma administrative
extinderea furnizării serviciilor publice prin sistemul e-guvernare/eadministraţie
extinderea posibilităţii de colectare online a informaţiilor provenite de la agenţii economici
continuarea procesului de creare a unor baze de date electronice cu informaţiile solicitate agenţilor economici de către agenţiile şi autorităţile de reglementare şi control;
demararea procesului de creare a unei baze de date unice care să conţină informaţiile solicitate de către instituţii tuturor operatorilor economici, pentru a eficientiza colaborarea şi schimbul de informaţii între diversele instituţii de reglementare.
Politica in domeniul TIC (capitol separat – foarte detailat; vezi: http://www.pnl.ro/foto/PROGRAM.pdf, pg. 166.-170.)
Cultura
Constituirea unei biblioteci digitale naţionale, drept cadru unitar si platformă unică de acces public la resursele culturale (resurse documentare scrise, audio-vizuale, patrimoniu mobil si imobil, patrimoniul arhivistic)
Digitizarea unor componente ale Arhivelor Naţionale ale României
Digitizarea arhivelor audio-vizuale ale televiziunii publice şi ale radioului public
Aplicaţia on-line eGISpat - un sistem informaţional unic, la nivel naţional pentru evidenţa şi monitorizarea monumentelor istorice
Politica interna
Combaterea infracţiunilor săvârşite pe internet
PD-L
Capitol separat de Societatea Informationala
un alt mod de guvernare caracterizat prin:
Promovarea utilizării instrumentelor societății informaționale ca un element cheie al creșterii eficienței guvernării și realizării descentralizării
creşterea generală a productivităţii
Instrumentele furnizate de societatea informaţională vor reprezenta forţele motoare ale productivităţii muncii şi ale competitivităţii produselor şi serviciilor, pentru creşterea constantă şi continuă a nivelului de trai al cetăţenilor.
Societatea informational
Viziunea PD-L
Viitorul României este Societatea Informaţională.
Garantarea accesului la serviciile de tehnologie a informaţiilor şi de comunicare electronică între instituţiile administraţiei publice centrale şi locale, cetăţeni şi comunitatea de afaceri este fundamentală pentru creşterea competitivităţii economice şi pentru creşterea eficienţei guvernării.
Obiective de guvernare
• Creşterea la 20% a ponderii populaţiei care accesează serviciile publice informatizate, până în 2012;
• Creşterea la 45% a ponderii locuinţelor cu acces la Internet, până în 2012;
• Creşterea la 60% a ponderii firmelor care utilizează Internetul ca principal mijloc de interacţiune cu instituţiile statului, până în 2012;
• Extinderea la 1000 a numărului de localităţi rurale care au acces la reţele de comunicaţii de bandă largă, până în 2012;
• Crearea condiţiilor pentru realizarea unui stat funcţional, modern, performant şi interactiv, prin regândirea proceselor şi procedurilor asociate actului de guvernare pe baza utilizării tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor;
• Creşterea nivelului de alfabetizare digitală şi includerea socială a cetăţenilor, în special a celor cu dizabilităţi sau izolaţi geografic, în vederea accesului nediscriminatoriu la serviciile publice informatizate;
• Generalizarea interacţiunii autorităţilor publice cu cetăţenii şi mediul de afaceri prin servicii de e-guvernare;
• Generalizarea schimbului electronic de documente, astfel încât acesta să devină principalul mijloc de schimb al informaţiei cu administraţia publică sau în interiorul administraţiei publice, până în 2012;
• Introducerea votului electronic şi susţinerea formelor de democraţie participativă prin sisteme electronice, indiferent de locul în care se află în momentul desfăşurării alegerilor.
Direcţii de acţiune
• Elaborarea unui pachet coerent de acte normative care să asigure construirea Societăţii Informaţionale în România;
• Reorganizarea autorităţilor din domeniul TIC şi separarea instituţională şi de subordonare a funcţiilor de reglementare, pe de o parte şi a celor de administrare, gestionare, monitorizare şi de control, pe de altă parte;
• Separarea instituţională şi de subordonare a activităţilor de operare a sistemelor şi serviciilor publice informatizate (e-servicii), faţă de cele de reglementare şi control;
• Constituirea unui Consiliu Interministerial pentru Societatea Informaţională, cu rol de armonizare a politicilor sectoriale în vederea atingerii obiectivelor de guvernare;
• Continuarea şi extinderea proiectului „Economia bazată pe cunoaştere”, finanţat de Banca Mondială prin creşterea la 1000 a numărului de localităţi rurale care au acces la reţeaua de comunicaţii de bandă largă, până în 2012;
• Asigurarea interoperabilităţii serviciilor publice informatizate;
• Realizarea unei platforme informaţionale naţionale care să pună într-o corespondenţă dinamică şi directă informaţiile referitoare la cetăţenii, firme şi proprietari;
• Generalizarea accesului la servicii integrate de voce (cu mobilitate), date şi imagini (inclusiv televiziune digitala) pentru cetăţenii României.
• Generalizarea accesului de bandă largă la servicii TIC prin reguli clare şi preţuri predictibile, prin acţiuni care să conducă la dezvoltarea infrastructurilor şi care să asigure conservarea aspectului arhitectonic al localităţilor.
• Integrarea documentelor de identitate intr-un document inteligent care sa stocheze principalele informaţii personale, inclusiv cheile pentru semnătura electronica;
• Realizarea unei platforme naţionale pentru informare şi acţiune, în caz de dezastre, care să asigure intervenţia rapidă şi specializată a autorităţilor.
• Susţinerea dezvoltării infrastructurii TIC în învăţământul public de toate nivelele şi asigurarea şanselor egale la informare pentru toţi copiii şcolari din România.
• Susţinerea dezvoltării şi utilizării de conţinut informatic dedicat pentru toate materiile de învăţământ în cadrul procesului de educaţie publică;
• Redefinirea, implementarea şi asigurarea mecanismelor de funcţionare a Serviciului Universal, până în anul 2012;
• Asigurarea infrastructurii pentru accesul securizat la informaţiile medicale personale pentru serviciile medicale recepţionate, oriunde şi oricând pe teritoriul României.
• Promovarea pe scară largă a mecanismelor electronice de plată, cu precădere a celor fără contact şi înlocuirea utilizării necontrolate a bonurilor valorice, direct sau ca forma de subvenţionare, la nivelul administraţiei.
Agricultura
Crearea unui sistem informatic eficient referitor la piaţa externă accesibil producătorilor români
Ceea ce îmi propun să fac în mandatul următor în domeniul IT&C poate fi sintetizat în patru direcţii mari:
* Trecerea de la modelul fabricii de soft la cel al centrelor de cercetare-dezvoltare şi al serviciilor cu valoare adăugată mare.
* Susţinerea şi dezvoltarea pieţei interne de IT şi de servicii de acces prin sprijinirea consumatorului
* Dezvoltarea coerentă a serviciilor de e-guvernare, şi a utilizării la scară mare a documentelor în formă electronică.
* Extinderea sistemului de învăţământ sperior de specialitate şi înlesnirea parteneriatelor dintre învăţământ şi mediul privat
Mai multe detalii
3 comments
Comment from: Dragos Dehelean
Comment from: Adrian I.
Felicitari pentru publicarea sintezei!
Din pacate insa, nu este decit o colectie de promisiuni, care in marea lor majoritate vor ramine la stadiul de idee, in principal din cauza dezinteresului fata de domeniul IT&C.
Va multumesc pentru invitatie si keep in touch!:) Si link-ul, in varianta short:))
Felicitari pentru publicarea sintezei.
Inca o data, nu pot decat sa regret ca dezbaterile pe marginea unor astfel de proiecte sectoriale au lipsit cu desavarsire in campanie.
Iar daca au lipsit, vina ne apartine in procent de cel putin 50% noua.