35 comments
Retailerii web mari (Amazon, Dell etc) s-au fript demult cu asta si au inclus in “contract” faptul ca nu sunt raspunzatori pentru erorile de listare pe web. Initial impactul era mic, insa de cand au aparut si forumuri pentru consumatori si “deals", aceeasi eroare de pret era invocata de mii sau zeci de mii de clienti, facand ca reactia magazinului online sa fie pe masura.
De regula, magazinul online nu onoreaza pretul, eventual ofera un gift card ca “recompensa” pentru deranj.
Un tip actual de price mistake il reprezinta cel in care apar cupoanele de discount: % discount mai mare decat cel prevazut, ori se aplica si la alte produse decat cele preconizate, ori (s-a intamplat acum zece zile la libraria online Borders cu un cupon intern - doar pt angajati - de 80%) clientii afla de cupoane care nu le erau destinate. In cazul erorii de la Borders, clientii au primit e-mail-uri cum ca le-au fost anulate comenzile, insa pentru unii a fost prea tarziu si le-au primit. Legal, magazinul nu poate sa mareasca unilateral valoarea comenzii. Poate cel mult sa ceara ori inapoierea coletului, ori acceptarea unei plati integrale (ori cu un discount mai mic). Totusi, magazinele incearca si intimidarea clientilor care au uzat de astfel de cupoane (a existat un astfel de caz la Staples, cu un cupon $50 off $50, bineinteles ca a cauzat pierderi serioase; companiile de carduri insa nu le-au dat dreptate; au dus intimidarea pana acolo incat sa implice companii de recuperatori, au pierdut, cred, in instanta).
Mai exista si categoria falselor erori. Cum aceasta categorie, price mistake, a intrat deja in folclorul colectiv, este folosit de unele companii ca o strategie de marketing. Ea functioneaza mai ales la acei clienti care nu cunosc bine pretul produsului, ori in situatiile in care pretul produsului se reduce, in urma uzurii morale.
A nu se confunda cu “clearance", pretul de lichidare de stoc.
Comment from: bogdan
Skippy, Am discutat chestia asta la punctul b) Dar daca acea comanda nu este confirmata ?
Comerciantul este OBLIGAT (altfel ar trebui sa primeasca amenda) sa iti trimita confirmarea acceptarii ofertei.
Acest lucru se intampla (din experienta mea de shopper, dar si cf legii) fie printr-o pagina in care zice ceva de genul - am primit acceptarea dvs, fie printr-un email primit. In ambele cazuri ele trebuie printate. Astfel ai un inceput de dovada valabil.
Nu stiu ce documente a depus nenea la ANPC, dar interpretarea lor este eronata dp meu dv - nu este vorba de o comanda (adica nu le-a trimis un mail - mai Gigele da-mi 2 cuie), ci de o acceptare de oferta comerciala (adica a ales o oferta de pe site si a zis , da vreau un cirnat la 2 lei)
fLoreign, dupa cum explicat mai sus in sistemul romanesc nu ar merge o astfel de dispozitie contractuala, fiind nula, cf legii 365. La francezi e la fel. In SUA e alta mincare de peste.
@skippy: ba poti sa dovedesti ce pret era oferit pe website: dai un printscreen. Eventual cauti in Google cache. ANPC are nevoie sa se puna la punct cu astea.
Dar pot la fel de bine falsifica un captură de ecran. Mi se pare o dovadă la fel de unilaterală ca şi a pretinde magazinului să păstreze dovada în sistemul lor. :)
@Bogdan, sînt de acord cu tine, m-a surprins aşadar decizia respectivă. Şi mai sînt cazuri pe forumuri, cazuri în care ANPC a greşit. Ori asta anulează însuşi rostul activităţii acestei instituţii. Bănuiesc că au multe cazuri şi personal insuficient care face greşeli sau pe care-l completează cu inspectori insuficient pregătiţi.
Comment from: bogdan
Skippy, nimeni nu te obliga sa vii cu o proba de nerasturnat. In primul rind ca partea cealalta o poate recunoaste. Apoi o poti corobora cu altele - de ex. ceri la 2 martori sa se uite pe site sa vada daca si la ei oferta e la fel.
Ce naiba - e vorba de o cumparatura, nu de a cistiga milioane peste noapte!
BTW, cred ca daca falsifici o astfel de proba si o folosesti sa obtii efecte juridice, e infractiune.
No comment despre ANPC, nu stiu asa multe ca sa am o opinie serioasa.
Eu am “patit” partea pozitiva a pretului gresit. Acum doi ani cei de la emag.ro au gresit un pret pe site la un tip de memorii Kingston (un sfert din pretul real). Am facut evident o comanda instant de 4 GB. La confirmarea telefonica a comenzii i-am spus consultantului de vanzari ca este foarte posibil ca pretul sa fie gresit si in acest caz sa ma informeze daca pretul se modifica substantial. Mi s-a raspuns ca atata vreme cat pretul este afisat pe site, acela este dar ca totusi o sa notifice mai departe. Am primit comanda peste doua saptamani fara probleme la pretul confirmat telefonic, memoria nefiind in stoc. A doua zi pretul a fost modificat la valoarea “normala". Deci se poate.
Comment from: dt
Din cate stiu eu, legal pretul de vanzare trebuie sa fie mai mare decat cel de achizitie. Altfel e clar ca e o greseala.
Comment from: Sakura
In lumea civilizata pentru asemenea cazuri este o “firma” (nu stiu cum sa-i spun) acreditata care la cerere colecteaza si pastreaza probele de acest gen (printscreen s.a.) si ele sunt recunoscute de instanta.
Acum cativa ani am citit undeva un articol ca este asteptata si in Romania acreditarea pentru aceasta activitate, pana atunci neexistand posibilitatea de a prezenta in instanta probe atat de volatile cum este de exemplu continutul unei pagini web la o anumita data.
Dar timpul a trecut si n-am mai auzit nimic de asa ceva…
@dt: pai spilul este tocmai asta: crezi ca acel comerciant iti va arata vreodata pretul de achizitie?
Tocmai legat de adaosul asta este o problema: in functie de produs si de comerciant, uneori la 50% reducere este inca in castig, sau poate chiar si la 80% e in castig, ori e in pierdere, dar este oferta promotionala, ca tu sa vii mai des pe acolo si sa cumperi si un laptop.
Comment from: bogdan
Dt,
Intr-adevar este o alta dispozitie prin dretul consumatorului, care zice ca nu ai voie sa vinzi in pierdere (pret de dumping).Dar acolo e vorba de intentie.
Sakura,
Exista si se numeste time-stamping sau marca temporala. Deocamdata eu nu stiu de vreo firma in Romania care sa ofere un astfel de serviciu.
@bogdan: ANRCTI exercita atributiile de reglementare si supraveghere privind marca temporala. Acum un an de zile ma anuntau ca proiectul legii 451/2004 va fi supusa consultarii publice si va fi publicat pe site-ul lor. A trecut un an, eu inca astept.
Nicio firma din tara nu poate sa ofere un astfel de serviciu atata timp cat ANRCTI nu va deveni furnizorul unic de baza de timp.
Un astfel de serviciu ar fi mai mult decat util nu numai pentru comercianti cat pentru drepturile de autor ale celor ce publica pe Internet.
Comment from: bogdan
Mda, stiu de atributiile ANRCTI.
Cred ca te refereai la normele de aplicare ale legii 451. Ele au fost puse in discutie publica prin Februarie 2008, dar nu cred ca au fost inca adoptate de ANRCTI.
Furnizorul unic pe baza de timp ar trebui sa fie MCTI prin proiectul timp.mcti.ro (nu stiu daca merge)
O situatie asemanatoare.Ieri seara mai exact dimineata, la ora 3:20 am gasit un site magzone.ro “sa nu ma intelegeti gresit, eu nu vreau sa fac reclama": aici, am gasit produsul > Placa video Gainward nVidia GeForce 9800 GT, 1024MB, DDR3, 256bit, SLI, PCI-E la pretul de 5 ron.Am facut comanda si am primit proforma pe mail. Astept maine sa vad ce se intampla daca se va onora comanda.Am captura de ecran cu comanda, factura proforma de la ei plus am confirmarea comenzii pe mail, deci am dovada clara sunt obligati sa onoreze comanda!
Comment from: bogdan
@Florin - cred ca mai trebuie sa mai citesti o data articolul, sa vezi ca nu ai avut dreptate.
Comment from: Adrian
Salutare,
Am si eu o nelamurire in legatura cu o comanda pe care am facut-o pe un magazin online de produse electronice.Mi am comandat de la magazinul respectiv un LCD in val de 1050 ron,pretul real al acestui LCD este de 3300 ron,am facut comanda,mi au trimis nr de inregistrare pe mail,cu pretul total etc,asta s-a intamplat in weekend.Luni ii sun sa-i intreb despre comanda mea si o doamna de acolo imi spune ca produsul nu mai este pe stoc.Ei nu au recunoscut ca a fost o greseala de pret ci doar ca produsl nu mai este in stoc.I am spus doamnei de acolo ca sunt disponibil sa astept pana cand produsul va fi pe stoc,dar ea tot incerca sa mi bage pe gat alte variante de produse cu preturile pe masura.Eu am facut niste screenshot uri la pagina de pe site unde produsul era postat.Imi pueti spune ce este de facut in cazul de fata?
Va multumesc si va urez Sarbatori fericite.
Comment from: bogdan
Daca produsul nu mai este disponibil, vor fi obligati sa iti dea banii inapoi (daca i-ai platit).
Vezi art 11 din OG 130/2000 :
Art. 11. - (1) Comerciantul trebuie sa isi indeplineasca obligatiile contractuale in termen de cel mult 30 de zile de la data la care consumatorul a transmis comanda, cu exceptia cazului in care partile au convenit altfel.
(2) Comerciantul, in cazul in care nu poate executa contractul din cauza ca produsul sau serviciul nu este disponibil, trebuie sa informeze consumatorul despre aceasta indisponibilitate, iar sumele pe care acesta le-a varsat ca plata trebuie rambursate de comerciant in termen de maximum 30 de zile.
Comment from: radu
buna
in data de 11.02.2011 am conadat de pe www.rentabil.eu , mai multe produse cu pretul trecut gresit.pana in ziua de azi 15.02.2011 nimeni de la aceasta firma nu ma sunat sa ma intrebe deprecomanda, ba mai mult si’au inchis telefonul de pe site, iar la mailuri nu raspund nici atat.
fac precizarea ca sant mai multe persoane care au facut comanda in acea data si la fel fara raspuns din partea lor
dar ce mi se pare mult ma grav este faptul ca mi’au sters contul de pe siteul lor . oare in ce categorie de infractiune se incadreaza acest site ?
Comment from: bogdan
@radu - citeste cu atentie inseamnare de mai sus. Cit despre stergerea contului, de ce ar fi o “infractiune” ??
Comment from: Dan Lascu
Toate bune și frumoase, dar nu se ia in considerare un lucru: magazinul anunța, cu surle și trâmbițe, reducere cu 69% doar pentru acel weekend. O reducere enormă afișata mare și clar pe site. Plus că s-a efectuat și plata de pe card iar de la bancă mi s-a spus că banii sunt deja la dispoziția vânzătorului.
Cred că ești mult prea indulgent cu abuzurile comercianților. După părerea mea, PC Garage și-a rezolvat o problemă de cash flow. În câteva zile, după ce își rezolvă problema va returna banii, și tocmai de aceea cred că fapta cere un maxim de sancțiune astfel încât niciodată niciunui comerciant online să nu-i mai treacă prin gând așa ceva.
Comment from: SStefan
Ok… stiu ce e vechi thread-ul dar:
Nu stiu daca ati auzit dar aseara pe www.evomag.ro au aparut niste oferte incredibine … de exemplu un laptop de ~4000 RON la 135 RON… Am facut comanda … am primit mail … voi ce parere aveti? Pot face si print-uri sa vedeti despre ce e vb …
Comment from: bogdan
@Dan - cred ca faci o confuzie, eu am scris articolul in 2008 si nelegat de problema vreunui magazin anume. Deci cred ca te referi la vreo situatie specifica, dar nu stiu la care.
@SStefan - Sa fim seriosi - chiar crezi ca poti gasi un laptop nou la 135 de RON? Daca raspunsul este nu (si este Nu), atunci inseamna ca este un pret derizoriu. Nici nu trebuia sa faci comanda. (si din comentariul tau rezulta clar ca stiam cam cit ar trebui sa coste).
Comment from: sstefan
nu ca stiam… problema e alta …
Email primit :
[IMG]http://img59.imageshack.us/img59/610/plm3.jpg[/IMG]
Poza comanda:
http://img820.imageshack.us/img820/1330/plmo.jpg
stare comanda aseara:
http://img191.imageshack.us/img191/293/plm2.jpg
Ce parere ai ?
Comment from: bogdan
Ciudat… Dar exista promotia respectiva? Sau a existat vreodata ?
Comment from: SStefan
Pai dupa cum vezi a existat … doar am facut comanda si am dovada pe mail … de la ei din sistem mi-a venit cu pretul din oferta respectiva. … acum pe istoric comenzi nu mai apare oferta si apare doar laptopul !!1
Comment from: SStefan
Azi am vorbit (din nou) cu unul dintre operatorii de la departamentul vanzari si mi-a comunicat ca , comanda a fost anulata (deci presupun ca se refera la contractul de vanzare-cumparare incheiat in momentul confirmarii comenzii)!Ce se poate face in acest caz? Chiar daca am trimis un e-mail la departamentul vanzari si unul la managerul socetatii aceastea au ramas fara raspuns… acum operatorul mi-a zis sa trimit e-mail la departamentul de reclamatii, cred ca si asta va ramane fara raspuns! Au dreptul sa anuleze comanda/contractul fara acceptul meu?Pot demara o actiune in justite in acest caz? Care sunt sansele ca eu sa primesc bunul comandat ?
Comment from: bogdan
Sstefan, nu stiu ce s-a intamplat in cazul tau si cum ai ajuns la promotia respectiva. Dupa cum ziceam daca nu a existat promotia si a fost o eroare a sistemului ce a dus la un pret insignifiant, atunci ar fi trebuit nici macar sa nu comanzi. Eu nu stiu ce ai vazut tu cind ai comandat si de ce….
Trebuie vazut si contractul sa intelegem daca se poate anula o comanda…
In rest, daca magazinul nu doreste sa rezolve problema pe care tu crezi ca o ai, poti apela la ANPC sau la instanta.
Comment from: SStefan
Am fost anuntat de oferta de catre un prieten.. prin intermediul unui forum!!Cand am intrat pe site am vazut oferta , pretul afisat era 3.898,99 RON si dedesubt era Discount promotie cu timp limitat -3.750,00 RON … am dat click pe promotie, am creat un cont nou, am plasat comanda, in 5-10 min mi-a venit e-mail de confirmare (http://img59.imageshack.us/img59/610/plm3.jpg) cu alta suma… dar am zis ca e din cauza ofertei pe timp limitat si ca probabil pretul creste odata cu timpul ! Daca vreti va pun la dispozitie detaliile exacte ale comenzii si email-ul de confirmare a acesteia primit de la ei! Ce vina as avea eu daca au ei erori in sistem ? si de unde as fi putut sti ca era vorba de o eroare? mai mult ca sigur nu as fi facut comanda daca stiam … dar ce ma supara cel mai tare este ca nici macar nu am fost contactat sa imi explice ce s-a intamplat si de ce nu imi onoreaza comanda !! Sunt un tip foarte intelegator si nu ma complic cu chestii de genul daca imi sunt explicate si AS fi platit si pretul intreg al laptopului daca imi explicau vreo ceva .. dar nu au zis/facut/explicat nimic… au modificat in sistem la ei pretul (fara sa zica/intrebe/explice ceva) si acum mi-au zis ca au anulat comanda!! O data ce comanda a fost plasata, inregistrata si confirmata prin e-mail , nu inseamna ca a fost semnat un contract de vanzare-cumparare?Care sunt conditiile prin care vanzatorul poate modifica/anula comanda/contractul?
La ANPC momentan nu pot face reclamatie deoarece ei precizeza ca, reclamantul trebuie sa incerce rezolvarea amiabila a problemei iar in momentul actual eu nu am nici o pozitie oficiala din partea lor chiar daca am incercat de nenumarate ori sa ii contactez ! La instanta as prefera sa nu se ajunga (chiar daca iau in calcul foarte serios optiunea asta) pentru ca ar putea dauna companie si nu vreau sa fac rau nimanui pt un laptop!! Sincer sper sa rezolvam amiabil problema asta …
Comment from: Dani
In luna ianuarie 2013, ora 7AM am sesizat o greseala pe un site mare din Romania, cumparai produsul A in valoare de 1450 lei si-ti dadea produsul B de 4300 lei. Greaseala lor era ca trebuia sa cumpar produsul B si il dadea pe A. Evident nu aveam nevoie de niciun produs, dar cine n-ar vrea sa castige? Am plasat comanda, am facut zeci de screenshotu-ri, mi-am salvat si facturile proforme de pe site si am asteptat ora 9 sau 10 AM ca sa-i sun, sa le spun ca am o comanda si ca as dori sa stiu “cam cand as putea primi produsele….".Ei au vazut greala si au inceput sa spuna ca e eroare de site, ca e greseala….etc, si le-am spus ca voi merge mai departe pentru a primi prosusele mele. Peste 4 minute i-am sunat din nou si le-am spus sa-mi dea un nr de inregistrare pt ca le fac reclamatie prima data, mi-au spus sa fac reclamatie pe site ca cica imi vine acolo nr de inregistrare. Ok. Ma apuc sa le scriu ca produsele sunt in stoc (am mai patit odata cu ei, era produsul in stoc cand am dat comanda iar peste 3 zile cand m-am trezit ca nu vine comanda i-am sunat si mi-au zis ca nu-l mai au), deci se pot livra,cateva chestii legate de termenii si conditiile de pe situl lor iar la urma cu eroarea lor …eu n-o inteleg :D. Evident dupa ce am trimis emailul cu reclamatia nu mi-a venit niciun nr de inregistrare si incerc din nou sa-i sun. Tastam pe tel numarul cand colo ma suna ei…..Comanda facuta vi se va livra cu cele doua produse :D. D-voastra si la inca doua persoane din tara li se vor livra prosele. Multumesc le spun (cea mai scurta convorbire cu ei :D). In doua zile am primit si produsele. A = 1450 lei iar cadou produsul B = 4300 lei. DECI SE POATE
Comment from: Mike
Buna ziua. Zilele trecute am comandat niste camere foto care erau la oferta pe site.ul Altex. Astazi am fost sunat ca ei nu pot onora comenzile, ca pretul e derizoriu, ca nu a fost pus corect pe site. Eu am primit mail.urile de confirmare de la ei unde zice destul de clar ca daca sunt pe stoc, in maxim 15zile,comanda ajunge la mine. Produsele sunt pe stoc iar operatorul care m.a sunat a invocat motivul ca a gresit cineva pretul pe site si apoi mi.a zis ca primesc un voucher de 200lei pt neplacerea primita. Totusi, eu vreau camerele si cred ca mi se incalca niste drepturi, asa ca, spuneti.mi,va rog, pot face ceva legal in situatia asta? Multumesc
Comment from: gabi
Am o nelamurire. Am facut o comanda pe un site de un telefon. Acesta avea pretul gresit si era la 10% din pretul corect. produsul era in STOC LIMITAT (in stoc la furnizor). Asta se intampla intr`o noaptea pe la o ora destul de tarziu (~4am).
Dimineata la ora 8 sunt sunat si mi se spune ca nu mai este in stoc nici la furnizor, si ca stiu ei ca nu o sa mai intre si insistau sa`mi inchida comanda. eu am insistat sa ramana deschisa. La 20 de minute vad pe site corectat: STOC EPUIZAT si pretul (acum era pretul normal/intreg).
Eu le pot lor forta cumva mana sa`mi livreze telefonul? tin sa mentionez ca am primit si factura pro-forma(undeva jos scrie mic ca ar fii valabila 3 zile). Din cate am inteles, se poate achita factura pro-forma ca un aceept al “contractului de vanzare". Daca ma duc pot sa`mi platesc factura proforma, astfel fortandu`i pe ei sa imi livreze telefonul?
Comment from: cosmin
cred ca aceasta eroare va genera sfarsitul retelei de magazine domo pa pa :)) :)) chiar daca or sa faca promotii de genul si acelea vor fi reale tot nu vor mai prezenta incredere - See more at: http://www.b365.ro/domo-a-pus-la-vanzare-o-tableta-samsung-cu-300-de-lei-din-greseala_201702.html#comentarii
Comment from: black death
Sunt jalnici, cei de la reclamatii@domo.ro raspund cu un email generic, pentru toata lumea.
Nu mai mentionez faptul ca ToS-ul a fost recent modificat, anticipand o astfel de situatie.
Ca dovada
ToS-ul actual http://www.domo.ro/termeni_conditii
“In cazul in care preturile sau alte detalii referitoare la produse au fost afisate gresit, inclusiv din cauza faptului ca au fost introduse gresit in baza de date, ne alocam dreptul de a anula livrarea respectivului produs si de a anunta clientul in cel mai scurt timp despre eroarea aparuta, daca livrarea nu s-a efectuat inca.
“
Evident ca in luna iunie a anului 2013 nu era trecuta aceasta remarca speciala
http://web.archive.org/web/20130621081406/http://www.domo.ro/termeni_conditii
:) jalnici, asta a fost planificata
Comment from: Andrei
eu am cumparat o sticla de Cristal cu 292ron azi si daca nu eram eu azi sa le spun erau blana oameni ca habar nu aveau de problema existenta.
Iam anuntat si sec miau spus mersi :) pai mersi mersi da comanda o vor valida. Firme mari in toata tara care umfla preturile si pe care ii ajuti de gauri de 2-3000 euro zis mersi.
oricum daca nu vine comanda la protectia consumatorului merg. Ca acel mersi cu scarab nu tine de sete:)
Comment from: Liviu
Vad pareri pro si contra. Daca sa zicem ca ai facut comanda pe un site si valoarea unui produs e 0 si ti se confirma comanda prin email la pret 0 acesta nu reprezinta un acord al magazinului ca iti va onora comanda?
Teoretic e bine cum spui tu. Practic, văd două probleme.
Una este cum poate dovedi la o adică respectivul cumpărător că la momentul în care a făcut dat click a văzut un anumit preţ. În marea majoritate a cazurilor toate dovezile se află în interiorul unui sistem controlat de magazin. Pot exista dovezi dar cred că pot să le consider circumstanţiale, avînd în vedere lipsa de experţi acreditaţi în asemenea domenii în România, şi parţial şi lipsa de instruire a judecătorilor. Concret, cum poate dovedi cumpărătorul la ce preţ a dat click?
Evident, îi rămîne ca ultimă măsură de apărare posibilitatea să nu accepte noul preţ. Odată şi odată tot va ajunge să vadă o factură proformă sau să i se spună “atîta costă” (la ghişeu sau la primirea coletului) şi poate spune “nu".
Ceea ce ne aduce la a doua problemă. Un caz foarte similar pe care l-am remarcat pe un forum şi a cărui soluţionare de către ANPC susţine prima problemă.
Nu ai cum dovedi că pe site la un moment dat era un anumit preţ, deci singura reacţie posibilă rămîne să nu fii de acord cu preţul în momentul plăţii efective.