Din nou despre jocurile de noroc, Internetul si ce poate face Romania
Pornind de la o insemnare a mea din 12 Ianuarie intitulata Jocurile de noroc pe Internet - legale sau nu ? am scris un articol mai lung pentru Saptamina Financiara pe aceeasi tema, detaliind insa decizia Curtii Europene de Justitie - decizia Gambelli, ce se mai intimpla in domeniu si care sunt sansele Romaniei.
Articolul " Jocurile de noroc - de la monopol spre UE " il gasiti fie mai jos, fie pe site-ul Saptmanii Financiare - http://www.sfin.ro/articol.php?id=3781&pager_text=0
Jocurile de noroc - de la monopol spre UE
Aparitia principiului de libertate a serviciilor pe teritoriul Uniunii Europene a complicat si mai mult lucrurile in domeniul monopolului de stat asupra jocurilor de noroc, dupa ce internetul a zguduit politicile de nationalizare a loteriilor. O dovedeste o recenta sentinta a Justitiei franceze, care contrazice o decizie pe o speta similara, data de Curtea Europeana de Justitie.
Se spune ca Internetul s-a dezvoltat atat de impetuos si rapid, devenind o imensa retea mondiala, în mare parte comerciala, pe baza a 3G : Games (jocuri), Girls (fete) si Gambling (Jocuri de noroc). În ceea ce priveste jocurile de noroc, se stie foarte bine, de mult timp, ca sunt o afacere intr-atat de profitabila, incat guvernele sunt tentate sa le nationalizeze. |n special în Europa, jocurile de noroc -mai ales loteriile- au fost monopolizate de stat. Care stat strânge astfel foarte multi bani dintr-un fel de impozit pe care o mare parte din populatie se grabeste sa-l plateasca, fara a fi o taxa obligatorie.
Zeturf (Malta) – persona non grata in Franta
Politica monopolista intra in conflict cu principiul de libertate a serviciilor aplicabil in Uniunea Europeana. Totusi, statele membre încearca sa-si pastreze un anumit monopol sau influenta asupra acestor servicii, impunand indeobste taxe si impozite foarte mari. Chiar si companiile private implicate in jocurile de noroc au tendinte monopoliste, cautand sa elimine din competitie jucatorii externi. Când, de fapt, orice companie înregistrata într-un anumit stat membru UE, poate sa ofere servicii intr-un alt stat, chiar direct prin Internet. Mai simplu spus: orice cetatean din Franta poate juca la loteria din Italia.
O decizie recenta data de Tribunalul din Paris, a renascut discutiile legate de
jocurile de noroc in sanul UE, precum si asupra conditiile in care acestea sunt legale. Prin decizia data de Tribunalul francez, se interzice site-ului de
pariuri Zeturf, administrat de o societate din Malta, sa preia pariuri de pe
teritoriul francez. Decizia se bazeaza pe faptul ca acest site era in mod
clar destinat doar pietei franceze (fiind in limba franceza), iar evenimentele se desfasoara pe teritoriul francez, chiar daca respecta reglementarile legale din Malta.
Afacerea Gambelli
|n fapt, decizia respectiva este profund gresita, fiind dur criticata si de presa de specialitate franceza. Astfel, desi mai multe instante nationale din Olanda, Germania sau Italia au luat decizii similare pentru a apara monopolurile sau afacerile locale, in aceasta speta ne putem referi la un caz cunoscut drept Afacerea Gambelli. Gambelli si înca 137 de „centre de transmisie de date” strângeau de pe teritoriul italian pariuri sportive pentru compania britanica Stanley International. „Centrele de transmisie de date” erau înregistrate la Camera de Comert italiana si la Ministerul Comunicatiilor, fiind autorizati pentru transmisia de date prin Internet. Stanley este o companie britanica reglementata si licentiata conform legii engleze în domeniu si care plateste taxe si impozite statului englez. Prezenta lui Stanley in Italia se rezuma la acorduri comerciale cu aceste „centre de transmisie de date”, care permit utilizatorilor italieni sa puna pariurile pe cotele stabilite de Stanley. Datele sunt transmise la compania engleza.
Autoritatile italiene au început însa demersurile penale, pe motiv ca aceste centre încalca regulile nationale privind pariurile, activitate rezervata, conform legilor nationale italiene, numai statului sau celor licentiati de stat.
Cazul a ajuns în cele din urma la Curtea Europeana de Justitie, care, la 6 noiembrie 2003 a decis ca interzicerea de catre guvernul Italian a pariurilor sportive prin Internet restrânge in mod ilegal libertatea de stabilire si prestare de servicii în piata europeana.
Instanta a considerat ca nu reprezinta un motiv suficient pentru o astfel de interdictie faptul ca prin astfel de activitati s-ar obtine „fonduri publice”. Mai mult, instanta a indicat ca statele membre ale UE au o larghete destul de mare în a reglementa pietele de jocuri de noroc, dar restrictiile trebuie sa fie coerente si consistente. |n plus, restrictiile trebuie sa fie justificate si nu pot fi invocate prevenirea fraudelor sau protectia consumatorilor, atâta vreme cât respectivul stat nu a luat masuri efective pentru proprii concetateni în aceste domenii.
Legislatia comunitara favorizeaza Marea Britanie
Decizia a fost, evident, una revolutionara în domeniu. Ea a legalizat dreptul oricarei companii inregistrate într-un stat membru al UE, de a oferi prin Internet, cu anumite exceptii, servicii de jocuri de noroc în toate statele membre si pentru toti cetatenii europeni, fara a fi nevoie sa se înregistreze sau sa obtina autorizatie în fiecare stat membru.
Pe de alta parte, Comisia Europeana a dat semnale ca va demara o serie de proceduri împotriva unor State membre ale Uniunii Europene – Olanda, Germania, Franta, Spania, Ungaria si chiar Italia, tocmai pentru ca regulile comunitare sunt incalcate prin legislatiile nationale pentru jocurile de noroc.
Cine e în avantaj la acest capitol? Pe lânga Marea Britanie, care în mod evident este patria traditionala a bookmakerilor (companii de pariuri), dar si prima tara care a permis în mod expres jocurile de noroc online prin Gambling Act, o alta tara europeana preferata de unele companii de jocuri de noroc este Malta.
Romania nu rezista la testul monopolului
{i in România, legislatia în domeniul jocurilor de noroc este la fel de „nationalista”, ca si în cazul altor state membre. Practic, orice joc de noroc din România trebuie sa obtina o autorizatie de la o Comisie din Ministerul Finantelor. Pe piata exista mai multe firme care ofera cel putin pariuri si care au obtinut aceasta licenta. Însa nici una din ele nu a reusit sa obtina o licenta pentru a oferi pe Internet aceste pariuri, desi este clar ca au încercat. Internetul este, evident, o piata interesanta si pentru România, cu ai sai 4.335.000 de utilizatori în Decembrie 2005 (conform datelor trafic.ro). De altfel, deja destul de multi jucatori pariaza pe diverse site-uri internationale, beneficiind de numeroasele avantaje ale pariului direct pe Internet. Iar unele carduri românesti sunt acceptate fara probleme.
Ce ne putem astepta dupa intrarea în UE? Daca nu se modifica nimic, probabil ca tot mai multe firme care vor fi interesate de piata jocurilor de noroc vor încerca sa testeze si în cele din urma sa atraga jucatorii din România direct prin Internet. Vor oferi soft-uri si site-uri în limba româna, oferte specializate pentru jucatorii români sau alte metode de plata pliate pe nevoile din România.
Dar, va putea oare România sa afirme în fata UE ca deciziile sale de restrictionare a pietei sunt coerente si sistematice? Probabil ca nu, daca ne referim la principalii factori ce sunt luati în discutie:
a) Existenta unei autoritati administrative independente, având sarcina de a da autorizatiile necesare si de a controla jucatorii, fie ei publici sau privati. Comisia Ministerului Finantelor este departe de a satisface acest criteriu .
b) Caracterul marketingului realizat de monopolurile nationale. Reclamele produse pentru Pronosport sau 6 din 49 spun cât de atenta este Loteria Nationala în a atrage noi clienti.
c) Existenta politicilor nationale sau sustinute ori finantate din fonduri publice care vizeaza prevenirea abuzului de joc (mania jocului), comparate în special cu campanile anti-fumat sau anti-alcool. Eu nu am vazut pâna acum o asemenea campanie pe planurile mioritice.
Sigur ca exista si cealalta varianta - posibilitatea ca România sa înteleaga ca aceasta piata poate sa reprezinte o sursa de venituri interesanta. Avem si atuuri: costuri mici de operare a unei companii în România si facilitati de call-center. Trebuie doar ca legislatia sa fie modificata pentru a atrage astfel de investitii.
Timbre
O piata de 10 miliarde USD acum, 20 de miliarde in 2008
Marea Britanie va sustine in acest an un prim summit international referitor la jocurile de noroc pe Internet. Se asteapta a fi discutate probleme legate de protectia consumatorului (în special a copiilor) si posibilitatea ca aceasta industrie sa fie folosita pentru spalarea de bani. Uriasul interes in jurul subiectului este usor de înteles, daca mentionam ca piata globala de jocuri de noroc online este estimata la 9,3 miliarde de dolari, iar pâna în 2008 aceasta se va dubla, conform cercetarilor Dresdner Kleinwort Wasserstein, Global Betting si GamingConsultants.
Antigua & Barbuda a pus la punct SUA
SUA a pierdut un conflict comercial destul de serios cu micul stat Antigua & Barbuda, care este un paradis al firmelor care opereaza cazinouri pe Internet. Antigua & Barbuda a chemat SUA în fata Organizatiei Mondiale a Comertului (OMC), în momentul în care americanii au încercat sa interzica utilizarea cartilor de credit americane, pentru a se depune bani în cazinouri din strainatate.
Mrgeti in Moldova sau Maica Rusia si faceti tot ce va trece prin cap. Nu va intreaba nimani de nimic si legislatia e… bine. Atentie!!! BINE NU BUNA! Apoi nu tre decat sa va tineti de treba si de promisiune,(nu faceti o treba romaneasca), si totul e ok.